Najlepsze marki samochodów w rankingu Consumer Reports
Niezależne testy, awaryjność, opinie kierowców i bezpieczeństwo
Consumer Reports jest amerykańską firmą zajmującą się sprawdzaniem i oceną jakości produktów – w tym samochodów. Jest ona wyjątkowa, gdyż, aby uniknąć specjalnie przygotowanych egzemplarzy, nie bierze aut od producentów, tylko sama je kupuje, a następnie dogłębnie testuje. Na podstawie wyników tych prób co roku powstaje podsumowanie, którego częścią jest ranking samochodowych marek.
Zestawienie opiera się nie tylko na wynikach testów, ale bierze też pod uwagę inne czynniki. Wśród nich jest przewidywana awaryjność (na podstawie starszych modeli), zadowolenie klientów i bezpieczeństwo. Ich znaczenie jest spore, szczególnie jeśli chodzi o niezawodność. Np. Jaguar uzyskał bardzo dobrą ocenę podczas testów drogowych i cieszy się uznaniem klientów, którzy kupili samochody tej marki, ale brytyjskie auta od lat znane są z tego, że często trafiają w ręce mechaników. Z tego powodu marka ta zajęła dopiero 26. lokatę. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku Chryslera, którego dwa testowane modele uzyskały bardzo dobre wyniki w próbach Consumer Reports i cieszą się świetną opinią kierowców, ale z powodu awaryjności końcowa nota jest niska i amerykańska marka zjęła pozycję za połową stawki. W przypadku Mini problemy modeli Cooper i Clubman spowodowały spadek aż o 11 pozycji.
Na kolejnych stronach przyjrzymy się 10 markom, które uzyskały najlepsze noty (im wyższa ocena, tym lepiej).
10. Buick – łączna ocena 72
Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że General Motors zamknie tę najstarszą (powstałą w 1899 roku), nadal działającą markę samochodów. Sprzedaż w USA spadała i tworzenie nowych modeli przestało się opłacać. Postawiono wtedy między innymi na wprowadzenie do oferty Opli pod inną nazwą i logotypem. Ratunkiem okazał się jednak rynek chiński, który odpowiada dziś za 80 proc. sprzedaży samochodów tej amerykańskiej marki. Wszystko dzięki temu, że buickami jeździli m.in. ostatni cesarz Puyi czy przewodniczący Mao i do dziś marka ta cieszy się sporym uznaniem w tym kraju. Jak się okazuje, Buicki są jednymi z najlepszych, jeśli chodzi o amerykańskie samochody. Wysoką pozycję w rankingu zawdzięczają przede wszystkim niezawodności.
9. Honda – łączna ocena 72
Hondy to w Ameryce nieprzerwanie jedne z najpopularniejszych samochodów. Mimo tego, że wg danych Conumer Reports mogą się pochwalić tylko przeciętną niezawodnością, to otrzymały aż 77 punktów w testach drogowych, co jest jednym z najlepszych wyników wśród marek popularnych. Do tego nieprzerwanie cieszą się wysokim uznaniem klientów. Co więcej, wśród mniejszych pick-upów Honda Ridgeline uzyskała najlepszą ocenę – zarówno w teście Consumer Reports, jak i w ocenie użytkowników.
8. Tesla – łączna ocena 73
Najwyżej sklasyfikowaną amerykańską marką jest Tesla. Nie jest niespodzianką, że satysfakcja klientów jest na najwyższym poziomie – w końcu jak ktoś kupuje elektryczne auto o świetnych osiągach, to jest świadomy wad takiego samochodu, a jego przyspieszenie czy nowoczesne rozwiązania techniczne imponują. Również w teście Consumer Reports Tesle (modele S i X) otrzymały bardzo wysokie noty – średnia dla marki to 88 punktów, co (razem z Porsche) jest najlepszym wynikiem wśród wszystkich producentów. Czemu zatem dopiero 8. pozycja? Niestety w ostatnim czasie okazało się, że Tesla, jako młoda firma, boryka się z problemami jakościowymi. Szczególnie właściciele SUV-a, czyli Modelu X, muszą często odwiedzać serwisy.
7. Mazda – łączna ocena 73
Mazda nie należy do żadnego dużego koncernu motoryzacyjnego i staje nieco w opozycji do innych producentów. Japończycy nie stosują np. downsizingu i udowadniają, że duże silniki mogą być oszczędne. Solidne wykonanie i atrakcyjna stylistyka to mocne strony Mazd, co pokazuje też ranking Consumer Reports. Japońska marka prezentuje równy wysoki poziom – nie wyróżniła się szczególnie pod żadnym względem, ale dobra niezawodność, ocena z testu drogowego i zadowolenie klientów złożyły się na wysoką pozycję w rankingu. Warto też wspomnieć, że roadster MX-5 zwyciężył wśród aut sportowych z wysoką satysfakcją kierowców. Co więcej, w kategorii aut miejskich wygrała Toyota Yaris iA, która nie ma wiele wspólnego ze standarodowym Yarisem, gdyż jest to Mazda 2 w wersji sedan ze zmienionym logo. Model ten został pochwalony za niezawodność i dobre właściwości jezdne.
6. Kia – łączna ocena 74
Najwyżej ocenioną marką popularną okazała się Kia. Koreańczycy wyprzedzili w USA nie tylko rodzime firmy amerykańskie, ale też bijące od lat rekordy popularności w Ameryce marki japońskie. Za sukcesem Kii stoi niezawodność i wysokie oceny testujących z Consumer Reports. Nieco gorzej wypadła satysfakcja kierowców. Warty odnotowania jest wynik Kii Optimy, która należy do niezwykle popularnego w Ameryce segmentu. Koreańskie auto pokonało takie bestsellery jak Honda Accord czy Toyota Camry. Łączna ocena z testu drogowego Optimy to imponujące 86 punktów, do tego dochodzi wzorowa niezawodność i wysoka satysfakcja klientów.
5. Subaru – łączna ocena 74
Subaru, z powodu ceny, nieco odstaje od pozostałych marek popularnych, więc należy te samochody wstawić do nieco innej kategorii. Z jednej strony nie ma co liczyć na wysokiej jakości materiały wykończeniowe, ale z drugiej inżynierowie starają stosują najlepsze ich zdaniem rozwiązania techniczne, które skutecznie podnoszą cenę samochodów. Jednak dzięki temu średni wynik z testów drogowych Subaru to aż 81 punktów. Do tego dochodzi ponadprzeciętna satysfakcja klientów. Pięta achillesową jest natomiast awaryjność – niektóre modele japońskiej marki mogą przysporzyć sporo problemów. W kategorii mniejszych SUV-ów najwyżej ocenionym modelem okazał się Subaru Forester.
4. Lexus – łączna ocena 77
Japońska marka premium zdobyła serca klientów niezawodnością i do dziś jest to jej najważniejszy argument w walce z konkurencją. W rankingu Consumer Reports jako jedyna marka uzyskała maksymalną ocenę w tej kategorii. Co ciekawe, w testach drogowych Lexusy dostały gorsze oceny (średnio 74 punkty) od samochodów niemieckich marek, ale już satysfakcja klientów jest na podobnym poziomie.
3. BMW – łączna ocena 77
Bawarski producent samochodów od lat postrzegany jest w Ameryce jako wyznacznik statusu. Choć jego niezawodność oceniono jako przeciętną, to zadowolenie klientów jest już na takim samym poziome jak w przypadku konkurentów. Za to BMW może pochwalić się bardzo wysokimi ocenami recenzentów z Consumer Reports – średnia z testów drogowych wyniosła 86 punktów i pokazuje równy wysoki poziom wszystkich modeli.
2. Porsche – łączna ocena 78
Porsche to już od lat nie tylko typowo sportowe modele, ale przede wszystkim SUV-y (Cayenne i Macan) oraz limuzyna (Panamera). Niemiecka marka, razem z Teslą, otrzymała najwyższą notę z testów drogowych, która wyniosła 88 punktów. Jak nietrudno się domyślić, w przypadku Porsche satysfakcja klientów jest na najwyższym poziomie. Nieco gorzej wypada kwestia awaryjności. Pod tym względem niemiecka marka wypadła tylko przeciętnie.
1. Audi – łączna ocena 81
Zdecydowanym zwycięzcą rankingu okazało się Audi. Co ciekawe, zarówno pod względem awaryjności, jak i satysfakcji klientów, niemiecka marka uzyskała noty powyżej średniej, ale nie najwyższe. Jednak w połączeniu z wysoką średnią z testów drogowych (86 punktów), wystarczyło to, aby znaleźć się na pozycji lidera. I to ze stosunkowo dużą przewagą. Godny uwagi jest też wynik Audi Q7. Oprócz najwyższych ocen niezawodności i opinii klientów, w teście Consumer Reports ten duży SUV zdobył aż 96 punktów, deklasując rywali. Doceniono jakość i komfort w kabinie, ale też dobre właściwości jezdne, jak na samochód tej wielkości.
oprac. Szymon Jasina