Najlepsze i najgorsze wnętrza w samochodach

Wygląd samochodów oceniamy przede wszystkim z zewnątrz, jednak w praktyce, to wnętrze jest dużo ważniejsze.

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Andrzej Grygiel

/ 11To tutaj siedzi kierowca

Obraz
© PAP/Andrzej Grygiel

Wygląd samochodów oceniamy przede wszystkim z zewnątrz, jednak w praktyce, to wnętrze jest dużo ważniejsze - w końcu to z tej perspektywy właściciel obcuje ze swoim autem. Wygląd, jakość materiałów i wykonania oraz ergonomia to czynniki, od których zależy, czy kolejne kilometry za kierownicą będą przyjemnością, czy smutnym obowiązkiem szarej rzeczywistości. Postanowiliśmy zatem wybrać pięć wnętrz samochodów, które naszym zdaniem wyróżniają się na tle konkurencji i pięć, które zdecydowanie wymagają poprawy.

Na naszej liście nie znalazły się marki takie jak Rolls-Royce, które z założenia są definicją stylu i wygody. Unikaliśmy też przykładów pod postacią Dacii, gdzie z założenia mamy do czynienia z budżetowym samochodem, a najnowsze modele pokazują, że projektanci rumuńskiej marki odrobili lekcje i zdecydowanie poprawili swoje błędy. Wymieniamy modele, które wyróżniają się na tle konkurencji, a także te, które nas najbardziej zawiodły i w swojej klasie znajdują się zdecydowanie poniżej średniej. Zacznijmy od tych najlepszych.

/ 11Audi TT

Obraz
© zdjęcie producenta

Na początek marka, która przez wielu uważana jest za wzór jakości wykonania - Audi. Niezależnie do jakiego modelu niemieckiego producenta wsiądziemy, w swojej klasie nie ma on wielu konkurentów. Jednak do naszego zestawienia nie wybraliśmy luksusowych modeli A6 i A8, ale sportowe TT. Czemu? Ze względu na wygląd i ergonomię. Model ten, jako pierwszy samochód na rynku, posiada bardzo umiejętnie wkomponowany ekran zastępujący klasyczne zegary - nie jest to po prostu zwykły prostokąt, jak u innych producentów. Już dziś wiadomo, że w przyszłości technologia ta trafi do większości samochodów, jednak stworzenie atrakcyjnego projektu nie jest łatwe.

Na tym zalety wnętrza Audi TT się nie kończą. Duży ekran umieszczony przed oczami kierowcy pozwolił na pozbycie się tego elementu z konsoli środkowej. Dzięki temu obsługa wszystkich urządzeń jest prostsza, a wnętrze samochodu wygląda zdecydowanie lepiej, bez dużego "telewizora" pomiędzy kierowcą a pasażerem.

/ 11Volvo XC90

Obraz
© zdjęcie producenta

Szwedzka marka od lat słynie ze wzorowej ergonomii. Bardzo wygodna kierownica i fotele dają pewność, że nawet dalekie trasy nie będą męczyć. Najnowszy model Volvo, czyli SUV XC90 kontynuuje tę tradycję. Jego nadwozie przez niektórych może być nazwane nudnym, ale we wnętrzu na pewno tak nie jest. Całość została zaprojektowana ze smakiem i niezbędnym w tej klasie minimalizmem.

Mimo sporych zmian w stosunku do tego, jak kabiny Volvo wyglądały do tej pory, Szwedom udało się zachować wzorową ergonomię. Z jednej strony mamy niewielką liczbę przycisków, a z drugiej duży ekran dotykowy pozwalający sterować wszystkimi funkcjami samochodu. Choć rozwiązania takie są ryzykowne, to w tym przypadku inżynierom udało się zaprojektować wszystko tak, aby ustawienie temperatury w samochodzie, albo zarządzanie multimediami były wygodne i intuicyjne.

/ 11Volkswagen Passat

Obraz
© zdjęcie producenta

Volkswagen to kolejna marka, która praktycznie od początku swojego istnienia kojarzona jest z przemyślanymi i ergonomicznymi wnętrzami. Niestety nie zawsze szła za tym jakość. Jednak w ostatnich latach firma z Wolfsburga postanowiła iść w ślady droższego Audi, które pokazało, że dobrym wykonaniem przedziału pasażerskiego można przekonać do siebie sporo klientów.

Najnowsza generacja Passata to zdecydowanie najlepszy Volkswagen pod względem wykonania wnętrza. Materiały dobrej jakości, intuicyjna obsługa i opcjonalny ekran zastępujący klasyczne zegary należą do największych zalet tego modelu.

/ 11Toyota GT86

Obraz
© zdjęcie producenta

Ten model znalazł się na naszej liście, ponieważ jest pewnym zaskoczeniem. Przedziały pasażerskie samochodów japońskiej marki są dobrze wykonane, ale ich wygląd i jakość materiałów na ogół pozostawia sporo do życzenia. Model GT86 pokazuje jednak, że Toyota jeśli się postara, to potrafi. Całość jest nie tylko ergonomiczna, ale też bardzo przyjemna dla oka. Przełączniki w sportowym stylu i pokrętła od klimatyzacji to proste rozwiązania, które nie tylko są wygodne, ale też ładnie wyglądają.

Co więcej, mimo licznych krzywizn i różnych elementów, cały projekt wnętrza Toyoty GT86 jest spójny i nawet znany z innych modeli japońskiej marki zegarek w stylu lat 80. jest tutaj jak najbardziej na miejscu. Prosimy o taką samą konsekwencję przy projektowaniu bardziej popularnych modeli.

/ 11Porsche Panamera

Obraz
© zdjęcie producenta

Nie ma co tu dużo mówić - Panamera to świetny samochód o mało atrakcyjnym wyglądzie. Sami szefowie Porsche przyznali, że przy projektowaniu ich pierwszej limuzyny popełniono błędy i obiecują, że nowa generacja będzie prezentować się lepiej. Wnętrze jednak to zupełny kontrast w stosunku do nadwozia. Tutaj wszystko wygląda świetnie i z każdym kilometrem za kierownicą tego samochodu coraz bardziej zapominamy jak wygląda z zewnątrz.

Mimo mnogości opcji i gąszcza przycisków wszystko jest przemyślane i umieszczone na swoim miejscu. Kierowca od razu wie, którym przełącznikiem zmienić tryb pracy układu wydechowego, a jak przestawić zawieszenie. Obsługa tych opcji nie rozprasza i nie zabiera przyjemności z jazdy. Wisienką na torcie jest jakość materiałów i wykonania, które wraz z osiągami uzasadniają wysoką cenę tego samochodu.

/ 11Opel Karl

Obraz
© zdjęcie producenta

Po kilku przykładach wzorowo stworzonych wnętrz przyszedł czas na te, które odbierają kierowcy wszelką przyjemność z prowadzenia samochodu. Na początek musimy wymienić nowy model Opla. Niemiecka marka przez ostatnie lata nie zachwycała jakością materiałów, ale atrakcyjna stylistyka poprawiała ogólne odczucia. Niestety w przypadku miejskiego Karla tak nie jest.

Model ten jest przeciwieństwem modnego i celującego w nieco bogatszych klientów Adama. Nowy, pięciodrzwiowy mieszczuch to po prostu tani samochód, ale nawet biorąc to pod uwagę, jakość wnętrza jest negatywnym zaskoczeniem. W końcu mamy do czynienia z marką, która ma konkurować Volkswagenem, a niestety tworzywa użyte w kabinie są gorsze niż w najnowszych Daciach. Miało być tanio, ale wydaje się, że Opel przesadził w oszczędzaniu.

/ 11Ford Mondeo

Obraz
© zdjęcie producenta

Fordy przez lata cierpiały na problem mało ergonomicznych wnętrz z gąszczem przycisków. Obsługa urządzeń pokładowych, a w szczególności komputera wymagała od kierowców sporej cierpliwości i długiej nauki. Ostatnio amerykańska marka przechodzi pod tym względem spore zmiany na lepsze, jednak nie obyło się bez innej wpadki, która spowodowała, że na naszej liście znalazło się nowe Mondeo.

Piąta generacja przedstawiciela segmentu D od Forda uważana jest za bardzo udany samochód. Przestronne wnętrze, świetne zawieszenie, atrakcyjne nadwozie i wersja liftback, to cechy, które pomogą Mondeo w walce o rynkowy sukces. Jednak cieniem na tych wszystkich zaletach kładzie się wnętrze, które zostało wykonane z tanich materiałów i zdecydowanie ustępuje konkurencji. Częściowo winę za to ponosi fakt, że Ford cały czas opóźniał premierę tego modelu, który zdążył się zestarzeć, ale problemu należy też szukać w amerykańskich korzeniach auta - w USA tani plastik w samochodzie nikomu nie przeszkadza. Choć wnętrze Mondeo trudno zaliczyć do szczególnie nieudanych, to niestety na tle innych zalet jest piętą achillesową tego modelu.

/ 11Suzuki Celerio

Obraz
© zdjęcie producenta

Model ten niestety kontynuuje tradycję swojego poprzednika - Alto. Tandetne wnętrze i twarde materiały powodują, że przebywanie w tym stosunkowo praktycznym samochodzie nie należy do przyjemności. Problem Celerio jest podobny jak w przypadku Opla Karla - Suzuki chciało zaoszczędzić zbyt wiele.

Również przeglądając cenniki widać, że nowy model idzie w ślady Alto. Aby zachęcić klientów do zakupu, przygotowano spore promocje - nawet samochody z aktualnego rocznika przed jakąkolwiek negocjacją są o 3000 zł tańsze niż początkowo. Pamiętając o fakcie, że w pewnym momencie Alto było najtańszym samochodem na rynku, można liczyć, że także Celerio będzie można nabyć po jeszcze bardziej okazjonalnej cenie.

10 / 11Volkswagen Jetta

Obraz
© zdjęcie producenta

To kolejny samochód, którego wnętrze może nie jest najgorsze, ale stanowi spory zawód. Tak jak pisaliśmy wcześniej Volkswagen należy dzisiaj do liderów w swojej klasie, jeśli chodzi o wykonanie przedziałów pasażerskich, jednak w tej rodzinie jest jedna czarna owca i nazywa się Jetta. Niemiecka marka model ten kieruje przede wszystkim na rynek amerykański, więc stwierdziła, że można w nim zastosować tanie plastiki i jakość zdecydowanie ustępującą innym modelom w ofercie.

Wystarczy porównać kompaktowego sedana z Golfem poprzedniej generacji, na którym bazuje. Nawet na tym tle Jetta wypada słabo, nie mówiąc o najnowszych Volkswagenach. Księgowi niemieckiej marki stwierdzili, że należy klientom zaoferować przestarzały model, ale po wynikach sprzedaży widać, że europejscy kierowcy nie dali się złapać na ten haczyk.

11 / 11Mitsubishi Space Star

Obraz
© zdjęcie producenta

Kolejny japoński mieszczuch, który zawodzi niemal na całej linii. Jedyną zaletą tego modelu jest silnik, jednak poza nim miejskie Mitsubishi nie ma się czym pochwalić. A szkoda, bo jeszcze kilkanaście lat temu japońska marka była bardzo konkurencyjna w tym segmencie. Teraz twarde plastiki i niewygodne fotele tylko dopełniają obrazu tej nieudanej konstrukcji.

Space Star został zaprojektowany jako tanie auto dla rozwijających się azjatyckich krajów i tam ma szanse odnieść sukces. Niestety pomysł, aby oferować model ten w Europie wydaje się mało trafiony. Import samochodów z Dalekiego Wchodu skutecznie podbija ich cenę, a to oznacza, że małe Mitsubishi przestaje być konkurencyjne.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę