Najbardziej wartościowe marki samochodów
Firma Millward Brown opublikowała ranking najbardziej wartościowych marek świata. Wśród nich znaleźli się oczywiście producenci samochodów
Lexus - 3,5 miliarda dolarów
Firma Millward Brown opublikowała ranking najbardziej wartościowych marek świata. Wśród nich znaleźli się oczywiście producenci samochodów. Wyniki oparto na analizach finansowych oraz ankietach wypełnionych przez dwa miliony konsumentów w trzydziestu krajach. Pod uwagę brano również to, jak ważna jest dana marka dla klientów i rozwoju branży.
Na dziesiątym miejscu zestawienia BrandZ znalazł się Lexus. Ekskluzywne skrzydło Toyoty ma w ofercie właściwie wszystko, czego mogą sobie życzyć zamożni klienci, łącznie z konkurującym z Mercedesem Klasy S modelem LS za blisko pół miliona złotych. Samochody tej marki znane są również z niezawodności, czego nie można powiedzieć o niektórych konkurentach Japończyków.
Zdaniem analityków Millward Brown marka Lexus warta jest 3,5 miliarda dolarów.
Hyundai - 4 miliardy dolarów
Dziewiąte miejsce rankingu zajęła kolejna firma z Azji. Koreański Hyundai w ciągu ostatnich 10-15 lat z egzotycznej marki dla tych, którzy nie mogą pozwolić sobie na "prawdziwy" samochód, stał się realnym konkurentem Opla, Forda, a nawet Volkswagena.
Duży wpływ na wynik Hyundaia - awans o 11 pozycji względem rankingu z 2012 roku - miały rosnące wyniki sprzedaży w USA.
Audi - 5,5 miliarda dolarów
Niemiecka marka w rankingu zajęła ósme miejsce. Samochody spod znaku czterech okręgów niezmiennie oferują komfortowe wnętrze, wysokie zaawansowanie techniczne i jeden z najlepszych napędów na cztery koła. Awans Audi aż o 18 miejsc był możliwy dzięki coraz większej popularności marki w Chinach.
Ford - 7,6 miliarda dolarów
Inżynierom Forda udaje się zacierać niepochlebne zdanie na temat wyrobów spod znaku błękitnego owalu, które zadomowiło się w umysłach zmotoryzowanych jeszcze na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Nowoczesne silniki i coraz lepiej spisujące się modele naprawiły sytuację. Dziś Focus i Mondeo bez kompleksów rywalizują z Golfem i Passatem, a w pobitym polu już dawno zostawiły marki takie jak Fiat, Peugeot czy Citroen.
Volkswagen - 8,8 miliarda dolarów
Szósta pozycja Volkswagena w zasadzie może być rozczarowaniem. Niemcy od kilkunastu lat robią wszystko, by zyskać przewagę nad konkurentami. Ostatnio niezwykle chłonnym rynkiem zbytu na "samochody dla ludu" okazują się Chiny, gdzie marka ta należy już do grupy premium.
Nissan - 10,2 miliarda dolarów
Niegdyś Nissan był marką niezwykle cenioną za długowieczność produkowanych przez siebie samochodów. Dziś japońska firma dużo zyskuje dzięki mocnemu zaangażowaniu w segment SUV-ów. Qashqai i Juke są rynkowymi hitami nie tylko w Polsce, a kategoria pojazdów, do której należą, uważana jest za najbardziej obiecującą w najbliższych latach.
Honda - 12,4 miliardów dolarów
Kolejny japoński producent zajął czwarte miejsce wśród najbardziej wartościowych marek motoryzacyjnych. Honda ma w swojej ofercie mocne atuty wśród samochodów miejskich, w klasie kompaktów, wśród SUV-ów, a także w segmencie D. Coś dla siebie znajdą również miłośnicy ekologii, którzy mogą wybrać hybrydowego CR-Z lub Insighta, a niebawem japońską marką mogą zainteresować się także zamożni wielbiciele aut sportowych, którzy już czekają na debiut modelu NSX.
Mercedes - 18 miliardów dolarów
Ostatnie miejsce na podium przypadło Mercedesowi. Marka, bez której trudno wyobrazić sobie rozwój motoryzacji, w ostatnich latach oddała pole konkurentom. Teraz jednak stara się odrabiać straty i podnosić jakość - przynajmniej jeśli chodzi o droższe samochody. Wiele zmieniło się także w kwestii wyglądu Mercedesów. Nowe modele nie są już konserwatywnymi, albo po prostu nudnymi pudełkami. Nowa Klasa A lub spokrewniony z nią CLA zaskakują niezaprzeczalną urodą i rozsądnie skalkulowaną - jak na klasę premium - ceną.
BMW - 24 miliardy dolarów
Drugie miejsce w gronie najbardziej wartościowych marek przypadło BMW. Bawarska firma od lat uważana jest za ikonę sportowego zacięcia w motoryzacji. Samochody z biało-niebieskim logo prowadzą się świetnie i są wyposażane w dopracowane silniki o dużych możliwościach. Większość modeli nie ma także problemu z wyglądem, a czego przykładem może być nowy M6 Gran Coupe. Niemcy pracują też nad ekologicznym napędem, czego owocem mają być elektryczne samochody i3 oraz i8.
Toyota - 24,5 miliarda dolarów
Na szczycie listy wartościowych marek motoryzacyjnych znalazła się Toyota. Japończycy, którzy tryumfowali już w latach 2006-2009 i w roku 2011, ponownie osiągnęli szczyt, o włos wyprzedzając BMW. Na ocenę Toyoty wpływ miała nie tylko oferta marki, obejmująca szereg pojazdów - od sportowej GT86, przez samochody miejskie, kompaktowe i klasy średniej, aż po SUV-y, auta terenowe i pikapy, ale również wkład marki w rozwój hybrydowych zespołów napędowych.
Co ciekawe, choć liczba posiadaczy samochodów jest ogromna, marki motoryzacyjne nie uzyskały w zestawieniu BrandZ wysokich lokat. Wśród marek ze wszystkich branż Toyota zajęła 23 miejsce, a Volkswagen setne. Najbardziej wartościowe okazują się marki związane z nowymi technologiami. Pierwsze miejsce zajęło Apple, drugie Google, a trzecie IBM.
tb/sj/tb, moto.wp.pl