Najbardziej oszczędne SUV-y
Oto SUV-y, które w testach prowadzonych przez brytyjski "What Car?" osiągnęły najlepsze wyniki
Wyniki prawdziwych testów
Jednym z najbardziej popularnych w ostatnich latach segmentów pojazdów jest kategoria SUV-ów. Samochody tego typu kuszą imponującym wyglądem, wysoką pozycją za kierownicą, dającą poczucie górowania nad innymi użytkownikami dróg, a niektóre nawet możliwościami w lekkim terenie. Są jednak i problemy. Właściciel SUV-a musi liczyć się z wydatkami większymi niż w przypadku odpowiadającego mu auta jednego z "tradycyjnych" segmentów. Oprócz droższych części eksploatacyjnych i wyższych cen ogumienia, trzeba brać pod uwagę większy apetyt takiego pojazdu na paliwo. Od tej zasady są jednak odstępstwa. Oto SUV-y, które w testach prowadzonych przez brytyjski "What Car?" osiągnęły najlepsze wyniki. Ranking oparto o prawdziwe dane uzyskane w warunkach drogowych, a nie z wykorzystaniem deklarowanych w katalogach wartości.
Choć Porsche znane jest za sprawą samochodów sportowych, nie mniejszym sukcesem niemieckiej firmy okazały się SUV-y. Spory Cayenne sprzedaje się jak ciepłe bułeczki, toteż nic dziwnego w tym, że postanowiono skonstruować mu nieco mniejsze rodzeństwo. Jest nim właśnie Macan. Samochód, który długością przywodzi na myśl auta segmentu D, zaskakuje sportową charakterystyką. Jak się okazuje, w wersji z trzylitrowym dieslem zdziwienie budzić może również niewielki apetyt na paliwo. Niespełna 7 litrów w Porsche to wynik, który niejednemu fanowi motoryzacji każe przecierać oczy.
9. Subaru Forester 2,0 - 6,82 l/100 km
Japońska propozycja w segmencie SUV kusi przede wszystkim stałym napędem na cztery koła, a więc i niezłymi własnościami w terenie, a także wysokim poziomem bezpieczeństwa biernego. Ponadto modele z dwulitrowym silnikiem Diesla ostrożnie obchodzą się z zawartością baku. Osiągnięty przez Forestera wynik jest niezły jak na samochód o masie 1,6 tony.
8. BMW X3 sDrive 18d - 6,81 l/100 km
Bawarska marka jako jedna z pierwszych w segmencie premium zdecydowała się na zaoferowanie SUV-a. X3 to propozycja dla osób dysponujących zasobnym portfelem i umiarkowanymi potrzebami w kwestii przestronności wnętrza. Miejsca jest w nim mniej niż w X5, za to wciąż świeży wygląd, idący w parze ze świetnymi właściwościami jezdnymi i szeroką paletą jednostek napędowych, uszczęśliwią nawet tych najbardziej wymagających. Dodatkowo słabszy z oferowanych czterocylindrowych diesli - 177-konna jednostka o pojemności dwóch litrów - spali naprawdę mało.
7. Volvo XC60 2,0 D4 - 6,6 l/100 km
Europejska, choć zasilana chińskim kapitałem, opozycja względem niemieckiej trójcy - Mercedesa, BMW i Audi - również postawiła na SUV-y. Ich najnowsze dziecko to imponujący nowoczesnością, ogromny XC90. Jednak również nieco starszy i mniejszy XC60 ma się czym pochwalić. Oprócz niezwykle skutecznych systemów bezpieczeństwa czynnego, mamy tu do czynienia z bardzo oszczędnym silnikiem Diesla.
6. Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D - 6,57 l/100 km
Spory i przestronny we wnętrzu SUV japońskiej marki to oferta dla tych, którzy przedkładają opłacalność zakupu nad efektowny wygląd. Samochód, który można kupić w konfiguracji z napędem na jedną oś lub na cztery koła, zaskakuje oszczędnym silnikiem Diesla. Jednostka o stosunkowo dużej jak na tę klasę pojemności oferuje 150 KM i rozpędza samochód do 100 km/h w 11,7 sekundy. Nie jest to wynik imponujący, ale jej zapotrzebowanie na paliwo robi już wrażenie.
5. Lexus NX 300h - 6,21 l/100 km
To jedyny w zestawieniu SUV, pod którego maską nie pracował silnik Diesla. Napędzany przez hybrydę NX 300h dysponuje łączną mocą 197 KM. W testach przeprowadzonych przez "What Car?" wspomagany silnikiem elektrycznym benzynowy motor o pojemności 2,5 l wypadł bardzo korzystnie, a sam model jest obecnie jednym z najważniejszych produktów japońskiej marki premium.
4. Nissan X-Trail 1,6 dCi - 6,18 l/100 km
I kolejna japońska, choć powiązana z Renault, marka w zestawieniu. Nissan w ostatnich latach wyrósł na giganta w segmencie SUV-ów i crossoverów. Modele Juke i Qashqai są bestselerami na wielu rynkach. X-Trail to najbardziej terenowa propozycja Nissana, choć model ten można zamówić z napędem na jedną oś. Silnik Diesla o pojemności 1,6 l opracowany przez Renault parowany jest z bezstopniową przekładnią CVT lub sześciobiegowym "manualem".
3. Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D 150 - 6,1 l/100 km
Mazda to jeden z ewenementów współczesnej motoryzacji. Choć zdecydowana większość producentów próbuje osiągnąć zamierzoną niską emisję spalin poprzez stosowanie coraz mniejszych, ale bardziej wysilonych silników, ta japońska marka idzie w przeciwną stronę. Jak widać, przynosi to efekty. W rankingu "What Car?" CX-5 zajął najniższe miejsce na podium.
2. Toyota RAV4 2,0 D-4D - 6,02 l/100 km
Jedna z ikon segmentu SUV-ów, samochód, dzięki któremu w dużej mierze udało się spopularyzować ten segment, zajęła drugie miejsce. Poza oszczędnym, 124-konnym silnikiem Toyota ma do zaoferowania również przestronne wnętrze, niezły układ kierowniczy oraz spory bagażnik. Wadą RAV4 są plastiki odstające jakością od tego, co proponują najwięksi konkurenci.
1. Honda CR-V 1,6 i-DTEC - 5 l/100 km
Honda od lat znana jest z rewelacyjnych silników benzynowych. Okazuje się, że japońscy inżynierowie potrafią zdominować także klasę diesli. Różnica w spalaniu pomiędzy CR-V a najlepszymi rywalami jest wręcz powalająca. Do tego dodać można dobre właściwości jezdne i niezły komfort podróżowania oraz spore wnętrze. Problemem jest oczywiście typowo japońska jakość plastików.
Źródło: What Car?
tb/sj/tb