Najbardziej oszczędne SUV-y

Oto SUV-y, które w testach prowadzonych przez brytyjski "What Car?" osiągnęły najlepsze wyniki

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 10Wyniki prawdziwych testów

Obraz
© zdjęcie producenta

Jednym z najbardziej popularnych w ostatnich latach segmentów pojazdów jest kategoria SUV-ów. Samochody tego typu kuszą imponującym wyglądem, wysoką pozycją za kierownicą, dającą poczucie górowania nad innymi użytkownikami dróg, a niektóre nawet możliwościami w lekkim terenie. Są jednak i problemy. Właściciel SUV-a musi liczyć się z wydatkami większymi niż w przypadku odpowiadającego mu auta jednego z "tradycyjnych" segmentów. Oprócz droższych części eksploatacyjnych i wyższych cen ogumienia, trzeba brać pod uwagę większy apetyt takiego pojazdu na paliwo. Od tej zasady są jednak odstępstwa. Oto SUV-y, które w testach prowadzonych przez brytyjski "What Car?" osiągnęły najlepsze wyniki. Ranking oparto o prawdziwe dane uzyskane w warunkach drogowych, a nie z wykorzystaniem deklarowanych w katalogach wartości.

Choć Porsche znane jest za sprawą samochodów sportowych, nie mniejszym sukcesem niemieckiej firmy okazały się SUV-y. Spory Cayenne sprzedaje się jak ciepłe bułeczki, toteż nic dziwnego w tym, że postanowiono skonstruować mu nieco mniejsze rodzeństwo. Jest nim właśnie Macan. Samochód, który długością przywodzi na myśl auta segmentu D, zaskakuje sportową charakterystyką. Jak się okazuje, w wersji z trzylitrowym dieslem zdziwienie budzić może również niewielki apetyt na paliwo. Niespełna 7 litrów w Porsche to wynik, który niejednemu fanowi motoryzacji każe przecierać oczy.

/ 109. Subaru Forester 2,0 - 6,82 l/100 km

Obraz
© Tomasz Budzik

Japońska propozycja w segmencie SUV kusi przede wszystkim stałym napędem na cztery koła, a więc i niezłymi własnościami w terenie, a także wysokim poziomem bezpieczeństwa biernego. Ponadto modele z dwulitrowym silnikiem Diesla ostrożnie obchodzą się z zawartością baku. Osiągnięty przez Forestera wynik jest niezły jak na samochód o masie 1,6 tony.

/ 108. BMW X3 sDrive 18d - 6,81 l/100 km

Obraz
© Piotr Mokwiński

Bawarska marka jako jedna z pierwszych w segmencie premium zdecydowała się na zaoferowanie SUV-a. X3 to propozycja dla osób dysponujących zasobnym portfelem i umiarkowanymi potrzebami w kwestii przestronności wnętrza. Miejsca jest w nim mniej niż w X5, za to wciąż świeży wygląd, idący w parze ze świetnymi właściwościami jezdnymi i szeroką paletą jednostek napędowych, uszczęśliwią nawet tych najbardziej wymagających. Dodatkowo słabszy z oferowanych czterocylindrowych diesli - 177-konna jednostka o pojemności dwóch litrów - spali naprawdę mało.

/ 107. Volvo XC60 2,0 D4 - 6,6 l/100 km

Obraz
© Piotr Mokwiński

Europejska, choć zasilana chińskim kapitałem, opozycja względem niemieckiej trójcy - Mercedesa, BMW i Audi - również postawiła na SUV-y. Ich najnowsze dziecko to imponujący nowoczesnością, ogromny XC90. Jednak również nieco starszy i mniejszy XC60 ma się czym pochwalić. Oprócz niezwykle skutecznych systemów bezpieczeństwa czynnego, mamy tu do czynienia z bardzo oszczędnym silnikiem Diesla.

/ 106. Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D - 6,57 l/100 km

Obraz
© moto.wp.pl

Spory i przestronny we wnętrzu SUV japońskiej marki to oferta dla tych, którzy przedkładają opłacalność zakupu nad efektowny wygląd. Samochód, który można kupić w konfiguracji z napędem na jedną oś lub na cztery koła, zaskakuje oszczędnym silnikiem Diesla. Jednostka o stosunkowo dużej jak na tę klasę pojemności oferuje 150 KM i rozpędza samochód do 100 km/h w 11,7 sekundy. Nie jest to wynik imponujący, ale jej zapotrzebowanie na paliwo robi już wrażenie.

/ 105. Lexus NX 300h - 6,21 l/100 km

Obraz
© Tomasz Budzik

To jedyny w zestawieniu SUV, pod którego maską nie pracował silnik Diesla. Napędzany przez hybrydę NX 300h dysponuje łączną mocą 197 KM. W testach przeprowadzonych przez "What Car?" wspomagany silnikiem elektrycznym benzynowy motor o pojemności 2,5 l wypadł bardzo korzystnie, a sam model jest obecnie jednym z najważniejszych produktów japońskiej marki premium.

/ 104. Nissan X-Trail 1,6 dCi - 6,18 l/100 km

Obraz
© zdjęcie producenta

I kolejna japońska, choć powiązana z Renault, marka w zestawieniu. Nissan w ostatnich latach wyrósł na giganta w segmencie SUV-ów i crossoverów. Modele Juke i Qashqai są bestselerami na wielu rynkach. X-Trail to najbardziej terenowa propozycja Nissana, choć model ten można zamówić z napędem na jedną oś. Silnik Diesla o pojemności 1,6 l opracowany przez Renault parowany jest z bezstopniową przekładnią CVT lub sześciobiegowym "manualem".

/ 103. Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D 150 - 6,1 l/100 km

Obraz
© Piotr Mokwiński

Mazda to jeden z ewenementów współczesnej motoryzacji. Choć zdecydowana większość producentów próbuje osiągnąć zamierzoną niską emisję spalin poprzez stosowanie coraz mniejszych, ale bardziej wysilonych silników, ta japońska marka idzie w przeciwną stronę. Jak widać, przynosi to efekty. W rankingu "What Car?" CX-5 zajął najniższe miejsce na podium.

/ 102. Toyota RAV4 2,0 D-4D - 6,02 l/100 km

Obraz
© Piotr Mokwiński

Jedna z ikon segmentu SUV-ów, samochód, dzięki któremu w dużej mierze udało się spopularyzować ten segment, zajęła drugie miejsce. Poza oszczędnym, 124-konnym silnikiem Toyota ma do zaoferowania również przestronne wnętrze, niezły układ kierowniczy oraz spory bagażnik. Wadą RAV4 są plastiki odstające jakością od tego, co proponują najwięksi konkurenci.

10 / 101. Honda CR-V 1,6 i-DTEC - 5 l/100 km

Obraz
© Piotr Mokwiński

Honda od lat znana jest z rewelacyjnych silników benzynowych. Okazuje się, że japońscy inżynierowie potrafią zdominować także klasę diesli. Różnica w spalaniu pomiędzy CR-V a najlepszymi rywalami jest wręcz powalająca. Do tego dodać można dobre właściwości jezdne i niezły komfort podróżowania oraz spore wnętrze. Problemem jest oczywiście typowo japońska jakość plastików.

Źródło: What Car?
tb/sj/tb

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę