Nabój z wodorem zamiast ładowania baterii. Koniec problemu z zasięgiem

Unia Europejska coraz głośniej mówi o wprowadzeniu zakazu sprzedaży pojazdów spalinowych. Elektryczne jednoślady mają wiele zalet, ale wśród wad jest ich zasięg i potrzeba długiego ładowania baterii. Francuzi już mają na to rozwiązanie.

Skuter Mob-ion z ogniwami paliwowymi Stor-HSkuter Mob-ion z ogniwami paliwowymi Stor-H
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Szymon Jasina

W przypadku miejskich skuterów napęd elektryczny ma wiele mocnych argumentów. Nie generuje spalin, jest cichy i zapewnia dobre przyspieszenie. Można też argumentować, że podczas przemieszczania się po mieście zasięg nie ma tak dużego znaczenia – przy niskich prędkościach zużycie prądu jest nieduże, a nawet 100 km na jednym ładowaniu powinno wystarczyć, aby przetrwać dzień.

Co jednak, gdy nie ma się możliwości ładowania baterii pod domem? Albo jest się kurierem czy pracuje przy dowozie jedzenia i w ciągu dnia pracy pokonuje się większe dystanse? Jednym rozwiązaniem są wymienne akumulatory, a jeszcze innym wodór i ogniwa paliwowe. Technologię taką stworzyła francuska firma Stor-H.

Zaprojektowała ona ogniwa paliwowe z małymi wymiennymi kanistrami z wodorem. Mogą one zasilać wiele różnych pojazdów – od rowerów po mikrosamochody. Jednym z ciekawszych zastosowań są elektryczne skutery. Co ważne, technologia ta nie wymaga opracowywania nowych modeli, tylko modyfikowane są już istniejące jednoślady takich marek jak Peugeot, Mob-ion i Red Electric.

Zaletą rozwiązania stworzonego przez Stor-H ma być infrastruktura. Taki kanister wielkości większej puszki (można go nazwać nabojem z wodorem) będzie można wymienić na pełen w automatach, które przypominają te z napojami. Zamiast puszki z colą będzie się tam kupowało taką z wodorem. Alternatywą mają być małe urządzenia wytwarzające wodór, dzięki którym będzie można napełnić kanister w domu lub biurze.

Stor-H obiecuje budowę infrastruktury w Europie i w 2025 r. w obiegu ma być już 1,8 mln pojemników na wodór i 5,4 tys. automatów, w których będzie można je kupić.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3