Moskwicz i Syrena w jednym

None

Obraz

/ 13Simca Aronde

Obraz
© WP

SIMCA - Societe Industrielle de Mecanique et de Carrosserie Automobile, była francuską firmą założoną w 1934 roku przez Henriego Pigozziego. Początkowo produkowała auta na licencji Fiata. Na początku lat 50-tych zaprezentowała samochód z podzespołami Fiata ale już własnym „pontonowym” nadwoziem, oznaczony SIMCA 9 Aronde czyli „jaskółka”.

/ 13Simca Aronde

Obraz
© WP

Oprócz modernizacji nadwozia, w Aronde A90 zmodernizowano także silnik zwiększając jego pojemność skokową do 1290 ccm i moc do 48 KM, silnik ten otrzymał nazwę Flash. Spora liczba tych aut trafiała do Polski, gdzie były do nabycia na podstawie talonów przydzielanych przez władzę ludową „budowniczym socjalizmu”

/ 13Simca Aronde

Obraz
© WP

Pierwsza wersja Simcy Aronde przetrwała w produkcji do 1955 roku. Wtedy zastąpiono ja wersją Aronde A90, zwaną "wąsata" ze względu na charakterystyczny kształt przedniej atrapy.

/ 13Simca Aronde

Obraz
© WP

Auto w pierwszej wersji nadwoziowej było napędzane zmodernizowanym silnikiem z Fiata Balilli o pojemności 1221 ccm i mocy 45 KM.

/ 13Simca Aronde

Obraz
© WP

W latach siedemdziesiątych dwa modele tej firmy uznano za samochody roku. Były to Simca 1307 w roku 1976 oraz Simca Horizon w roku 1979.

/ 13Simca Aronde

Obraz
© WP

Simca Aronde A90 doczekała się kilku wersji nadwoziowych: sedan, kombi oraz furgon. Silnik 1300 dysponował, we wzmocnionej wersji mocą 57 KM. Aronde A90 wycofano z produkcji w 1959 roku, a zastąpiła ją Aronde P60 z dużą „rekinowatą” atrapą przednią i wysokimi dziobami świateł tylnych.

/ 13Simca Aronde

Obraz
© WP

Poza sedanami i kombi były także wytwarzane sportowe wersje dwudrzwiowe a nawet kabriolety. Gama silników obejmowała podstawowe silniki 1089 ccm, 1221 ccm oraz 1290 ccm. Ten ostatni w najmocniejszej wersji Rush rozwijał moc 70 KM.

/ 13Simca Aronde

Obraz
© WP

Simca Aronde była konstrukcją udaną i wytrzymałą, czego dowodem była seria rekordów w jeździe długodystansowej. Rekordy te pobite zostały przez naszego Polskiego Fiata 125p, podczas karkołomnej próby na autostradzie miedzy Wrocławiem a Legnicą w roku 1973.

/ 13Simca Aronde

Obraz
© WP

W wyniku reorganizacji przemysłu motoryzacyjnego Francji SIMCA przestała ostatecznie istnieć w drugiej połowie lat 80-tych.

10 / 13Simca Aronde

Obraz
© WP

SIMCA - Societe Industrielle de Mecanique et de Carrosserie Automobile, była francuską firmą założoną w 1934 roku przez Henriego Pigozziego. Początkowo produkowała auta na licencji Fiata. Na początku lat 50-tych zaprezentowała samochód z podzespołami Fiata ale już własnym „pontonowym” nadwoziem, oznaczony SIMCA 9 Aronde czyli „jaskółka”.

11 / 13Simca Aronde

Obraz
© WP

Simce Aronde P60 produkowano do 1963 roku, kiedy to zastąpiła ją Simca 1300 z modnym w latach 60-tych kanciastym nadwoziem.

12 / 13Simca Aronde

Obraz
© WP

Simce Aronde P60 produkowano do 1963 roku, kiedy to zastąpiła ją Simca 1300 z modnym w latach 60-tych kanciastym nadwoziem.

13 / 13Simca Aronde

Obraz
© WP

Simce Aronde P60 produkowano do 1963 roku, kiedy to zastąpiła ją Simca 1300 z modnym w latach 60-tych kanciastym nadwoziem.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę