Minister o FSO i perspektywach polskiej motoryzacji

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Tomasz Gzell

Przez siedem miesięcy 2012 r. wzrosła sprzedaż nowych samochodów o 4,8 proc. do 168 000, a liczba sprowadzanych do Polski aut używanych spadła o 4,9 proc. - do 370 000 - wynika z danych resortu gospodarki.

W imieniu ministra gospodarki podsekretarz stanu Grażyna Henclewska przedstawiła we wtorek członkom sejmowej komisji gospodarki informację o stanie przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Komisja ją przyjęła, choć posłowie nie uzyskali wiedzy o sytuacji w FSO. O przyszłości warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych przedstawiciele resortu nie chcieli mówić, tłumacząc to obawą o efekt negocjacji z potencjalnym inwestorem tej fabryki.

Na koniec roku resort spodziewa się gorszego niż w 2011 r. wyniku sprzedaży nowych aut, czyli zakupów poniżej 275 tys. sztuk aut. Zależy nam jednak na co najmniej utrzymaniu poziomu produkcji samochodów z paru ubiegłych lat, wynoszącego 800-900 tys. sztuk rocznie - podkreśliła Henclewska. - Polska pragnie pozostać krajem, w którym produkowane są nowoczesne konstrukcje i wdrażane innowacyjne technologie - powiedziała.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Producentów Motoryzacyjnych, zrzeszającego 52 firmy zaapelował, aby zamiast pozyskiwać nowych inwestorów rząd skupił się na działaniach, które pozwolą utrzymać w Polsce istniejące fabryki samochodów.

Minister Henclewska poinformowała też posłów, że za kilka dni do uzgodnień międzyresortowych trafi projekt zmian w "Programie Wspierania Inwestycji o Istotnym Znaczeniu dla Gospodarki Polskiej na lata 2011-2020". Zmiany mają na celu umożliwienie udzielania wsparcia inwestycjom zlokalizowanym także w rejonach o niskiej stopie bezrobocia, np. w Warszawie.

Pytana o losy FSO minister Henclewska powiedziała posłom jedynie, że strony nie są zainteresowane upublicznieniem takich informacji, bo może to grozić zerwaniem negocjacji. Przewodniczący komisji, Wojciech Jasiński z PiS przypomniał wówczas, że już od roku rząd prosi posłów o cierpliwość, informując o bliskim końcu negocjacji. Po zakończeniu posiedzenia komisji prezes FSO, Janusz Woźniak powiedział dziennikarzom, że rozmowy są prowadzone z inwestorem, którego ujawniono podczas posiedzenia komisji gospodarki w połowie kwietnia br. Przedstawicielka resortu finansów podała wtedy, że firma Magna Steyr jest zainteresowana zakupem warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych.

Prezes Woźniak dodał, że inwestor zakończył w spółce badanie due dilligence (dokładną analizę), pozytywny wynik przyniosło też badanie środowiskowe, które nie wykazało zanieczyszczeń na terenach FSO. Przypomniał, że fabryka w obecnym kształcie może produkować rocznie ok. 200 tys. samochodów. Według rzeczniczki prasowej fabryki, Krystyny Danilczyk do produkcji na poziomie 200-220 tys. aut rocznie spółce potrzeba terenów o powierzchni tylko około 50 hektarów, co oznacza, że część posiadanych gruntów może sprzedać.

Firma Magna Steyr jest częścią międzynarodowego koncernu Magna z siedzibą w Kanadzie. Specjalizuje się m.in. w produkcji części samochodowych oraz wytwarzaniu pojazdów na zamówienie innych producentów. Przez kilka lat na np. zlecenie brytyjskiej firmy Aston Martin produkowała superluksusowy model Rapide. Koncern Magna, chcąc rozpocząć produkcję samochodów w FSO, ubiegał się o wsparcie finansowe składając zgłoszenie do Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. - Inwestor nie zakwalifikował się na listę i nie otrzymał dotacji - powiedziano PAP w połowie lipca br. w MG.

Na sesji 5 lipca br. Rada Warszawy przyjęła uchwałę, zwalniającą z podatku od nieruchomości do grudnia 2013 r. inwestora w FSO. Warunkiem jest zainwestowanie co najmniej 100 mln euro i stworzenie co najmniej 1 tys. miejsc pracy na terenie FSO.

Należąca do ukraińskiego koncernu AwtoZAZ warszawska FSO zakończyła produkcję samochodów wiosną 2011 roku, niemal dokładnie 60 lat po jej uruchomieniu w 1951 r. W ostatnim roku produkcji 2010 r. fabryka wyprodukowała 45 tys. aut i zespołów montażowych.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła