Mazda CX-9 3,7 4x4: Japonka w Europie

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL/Piotr Mokwiński

SUV-y tej wielkości zaprojektowane według kanonu popularnego na przełomie wieków należą obecnie do rzadkości. Potężne wolnossące silniki odchodzą do lamusa, a ich miejsce zajmują znacznie mniejsze wspomagane turbodoładowaniem motory naszpikowane awaryjną po latach elektroniką. Japońscy inżynierowie przygotowali auto 7-osobowe z V6 pod maską i maksymalnym wyposażeniem dostępnym już w standardzie. Podaż poliftingowej wersji CX-9 ograniczono do 414 sztuk, więc trzeba się pospieszyć, aby załapać się na najtańszy pojazd w segmencie.

CX-9 nie należy do najmłodszych przedstawicieli gatunku, ale w katalogu producenta z Kraju Kwitnącej Wiśni wciąż stanowi flagowy i jednocześnie najdroższy pojazd. Na tle rywali wyróżnia się wielkością i stosunkiem ceny do standardowego wyposażenia. Po delikatnym liftingu upodobniła się do mniejszej CX-5 i straciła optycznie na wadze. Wygląda zdecydowanie lżej, a za sprawą „uśmiechniętego” przodu, dość charakterystycznie.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Na liście wyposażenia standardowego znajdziemy wszystko to, co widać zdjęciach. Względem poprzednika, karoseria zyskała LED-y do jazdy dziennej, sporych rozmiarów grill z poprzecznymi listwami utrzymanymi w ciemnej tonacji, a także 20-calowe felgi z oponami 245/50. W tylnej części dyskretnej modernizacji poddano lampy i właściwie na tym poprzestano. Klapę bagażnika uniesiemy manualnie, a opuszczenie może nastąpić automatycznie po wciśnięciu przycisku.

Wnętrze Mazdy wykorzystuje rozwiązania stosowane z powodzeniem w innych modelach. Projekt deski rozdzielczej odbiega od obecnych standardów, ale dzięki temu należy do wyjątkowo przejrzystych. Dotarcie do pożądanych funkcji następuje w sposób intuicyjny, a ilość udogodnień z powodzeniem wystarczy do komfortowej eksploatacji na co dzień. Z przodu mamy do dyspozycji regulowaną w dwóch strefach klimatyzację automatyczną, podgrzewane siedziska, elektrycznie otwierany szyberdach i systemy bezpieczeństwa monitorujące chociażby martwe pole, czy ostrzegające przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu. W wersji poliftingowej otrzymamy również dotykowy, 5,8-calowy ekran obsługujący nawigację, zewnętrzne nośniki pamięci i kamerę cofania.

O przeznaczeniu CX-9 na amerykański rynek świadczy też jakość materiałów wykończeniowych. To chyba najsłabsza strona tego potężnego SUV-a. Miękkich tworzyw tu jak na lekarstwo, ale z drugiej strony spasowanie elementów kokpitu nie pozostawia wiele do życzenia. W czasie jazdy po nierównościach nic nie trzeszczy i nie wydaje niepokojących odgłosów. W standardzie producent przewiduje skórzaną tapicerkę w dwóch kolorach: czarnym i piaskowym, a także elektryczne dociąganie klapy bagażnika.

Obraz
© (fot. WP.PL/Piotr Mokwiński)

Z uwagi na rozmiary konstrukcji, nie brakuje miejsca w pierwszych dwóch rzędach, a w chowanym w podłodze trzecim, zmieszczą się osoby o wzroście do 170 centymetrów. Bagażnik w 5-osobowej konfiguracji pochłonie rekordowe 1367 litrów, natomiast po złożeniu oparć asymetrycznej kanapy aż 2851 (487 przy rozłożonym trzecim rzędzie). W pakowaniu większych przedmiotów pomaga spory otwór załadunkowy i płaska podłoga.

2-tonową Mazdę napędza tylko jedna jednostka benzynowa. To sześciocylindrowy motor wolnossący o pojemności 3,7 litra współpracujący z automatyczną przekładnią o sześciu przełożeniach. Generuje 277 koni mechanicznych i 367 Nm przy 4250 obr./min. Auto do setki przyspiesza w 10,1 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 192 km/h. Leniwie pracujący automat nie zachęca do dynamicznej jazdy, podobnie jak charakterystyka układu jezdnego, wyraźnie nastawiona na wygodę. I tak jest właśnie w praktyce.

Obraz
© (fot. WP.PL/Piotr Mokwiński)

CX-9 najlepiej się czuje na prostych i równych odcinkach, gdzie przekonuje do siebie dobrym wyciszeniem przedziału pasażerskiego i wysokim komfortem pokonywania nierówności. Mniejsze ubytki w asfalcie nie robią na japońskim SUV-ie najmniejszego wrażenia. Mimo sporych gabarytów, dość łatwo poruszać się Mazdą w mieście. W parkowaniu pomagają czujniki i kamera cofania. Zużycie paliwa na poziomie 15 litrów w korkach i około 9-10 w trasie należy przyjąć jako normę.

178 900 złotych za 510-centymetrowego SUV-a z maksymalnym wyposażeniem dostępnym w standardzie to bardzo ciekawa propozycja. Żaden z konkurentów nie oferuje podobnej przestrzeni i mocy silnika za porównywalną kwotę. Z uwagi na ograniczenie podaży do 414 sztuk, warto się pospieszyć z decyzją. CX-9 nie jest już najmłodsza, ale właśnie to stanowi jej atut. Ma niezbyt skomplikowaną konstrukcję i wolnossącą jednostkę napędową uchodzącą za bardzo trwałą. System 4x4 pomoże natomiast wyciągnąć z wody jacht z przyczepą, czy wyjechać z zaśnieżonego parkingu.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

" Mazda CX-9 3,7 4x4" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "V6, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "3 726"
Moc KM / przy obr./min "277 / 6 250"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "367 / 4 250"
Skrzynia biegów "automatyczna, 6-stopniowa"
Prędkość maksymalna km/h "192"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "10,1"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "15,4 / 9,1 / 11,3"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "15,8 / 10,3 / 12,8"
Pojemność bagażnika min./max. / l "487 / 1 368 / 2 851"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "5 105 / 1 936 / 1 728"
Cena wersji podstawowej w zł "178 900"
Cena testowanego modelu w zł "178 900"
Plusy null
Minusy null
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟