LWG – co to znaczy? Popularny gest na polskich drogach

LWG to skrót, który można zobaczyć w internecie na motocyklowych forach internetowach czy w komentarzach dotyczących jazdy na jednośladach. Jeśli jesteś początkującym motocyklistą, to możesz go nie kojarzyć, a wiąże się z gestem pokazywanym podczas jazdy. Tłumaczymy, co on oznacza.

Skrótu LWG nie trzeba traktować dosłownieSkrótu LWG nie trzeba traktować dosłownie
Źródło zdjęć: © Getty Images | AlKane
Szymon Jasina

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z motocyklami, to pojawiający się w internecie skrót LWG może stanowić dla ciebie zagadkę. Oznacza on "lewa w górę", co jest popularnym pozdrowieniem motocyklistów mijających się podczas jazdy.

Co to za gest?

Lewa w górę to popularny gest wśród motocyklistów mijanych na drodze. Uniesienie lewej ręki znad kierownicy to sposób na pozdrowienie innego kierowcy jednośladu, a przy okazji przekazanie, że wszystko jest w porządku. Dziś jazda na jednośladach jest coraz popularniejsza, jednak cały czas motocykliści są dużo mniejszą grupą niż kierowcy samochodów i czują większą więź ze sobą.

LWG pomaga ją zacieśniać, bo chyba każdy, kto jeździ na motocyklu, czuje się miło, gdy inni mijani motocykliści go pozdrawiają. Ten gest pozwala poczuć się częścią motocyklowej społeczności, a przecież nie raz się mówi, że motocykliści to zwierzęta stadne. Co więcej, gest LWG jest międzynarodowy. W Polsce jest on niezwykle popularny i na trasie większość motocyklistów się pozdrawia, ale podobnie jest też w innych krajach. LWG jest normą w całej Europie.

Jak wykonać LWG?

Nazwa "lewa w górę" zdaje się mówić wszystko. Ponieważ prawa ręka obsługuje gaz (oraz hamulec), to właśnie uniesienie lewej dłoni jest najwygodniejsze. Równie duże znaczenie ma fakt, że po prostu przy ruchu prawostronnym to lewa ręka jest tą bliższą i lepiej widoczną dla mijanego w przeciwnym kierunku motocyklisty.

Oczywiście gest LWG może być typowy uniesieniem lewej ręki, jakbyśmy chcieli pomachać. Jednak motocykliści wykonują ten gest na wiele różnych sposobów – czasem trzymając rękę pod kierownicą, nierzadko pokazując tylko dwa palce (wskazujący i środkowy), a nawet jedynie unosząc palce znad manetki. Każdy sposób jest dobry, jeśli może być zauważony.

Gest LWG jest znany i popularny. Oczywiście miło i kulturalnie jest odpowiedzieć, ale nie należy też mieć za złe, jeśli drugi motocyklista nie wykona gestu. Szczególnie w mieście może potrzebować lewej ręki na kierownicy – choćby po to, żeby wcisnąć sprzęgło. Dlatego w miastach (gdzie też częściej mija się innych motocyklistów) gest LWG jest mniej popularny.

Możliwe jest też, że po prostu mijana osoba nie zauważy naszego gestu i dlatego nie odpowie. Szczególnie na drogach wielopasmowych i w dużym ruchu nie powinno to dziwić. Jeśli akurat wciskamy sprzęgło czy potrzebujemy pewnego chwytu kierownicy podczas przeciskania się w korku, można odpowiedzieć skinieniem głowy.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne