LPG: z instalacją wprost z salonu
Wiele wskazuje na to, że okres obniżek cen paliw mamy już za sobą. Klienci salonów samochodowych coraz częściej będą więc pytać o możliwość zakupu pojazdu wyposażonego w instalację LPG. Czy kupno takiego pojazdu to dobry pomysł?
Autogaz znów zachęca
Wiele wskazuje na to, że okres obniżek cen paliw mamy już za sobą. Klienci salonów samochodowych coraz częściej będą więc pytać o możliwość zakupu pojazdu wyposażonego w instalację LPG. Czy taki zakup to dobry pomysł? Jeśli nie przeszkadza nam sam fakt posiadania auta napędzanego gazem, a nie tradycyjnym paliwem ciekłym, to jak najbardziej. Decydując się na nowy samochód, zakładamy dłuższą, przynajmniej kilkuletnią eksploatację pojazdu. Inwestycja w instalację pozwoli nam więc zaoszczędzić sporą kwotę. Poza tym modyfikacjom poddajemy nowe auto, więc nie ma obaw, że kondycja silnika uniemożliwi przejście na gaz lub zmiana rodzaju paliwa negatywnie wpłynie na podzespoły.
Na kolejnych slajdach prezentujemy ofertę polskiego rynku pierwotnego. Do obliczeń przyjęliśmy roczny przebieg 15 tys. km, średnią cenę benzyny 95 na poziomie 4,09 zł, średnią cenę LPG wynoszącą 1,59 zł oraz średnie spalanie podawane przez producenta. Na kolejnych stronach prezentujemy ofertę poszczególnych marek z uwzględnieniem aktualnych promocji. Do porównania wybieramy najtańszą konfigurację modeli dostępnych z opcją LPG.
Dacia
Rumuńska marka należąca do Renault celuje w klientów, którzy nie zamierzają wydawać na samochód zbyt wiele. Oferta LPG doskonale wpisuje się w ten nurt. Co ważne, w przypadku modeli Dokker Van, Logan, Logan MCV oraz Sandero kupujemy auto, które w instalację LPG zostało wyposażone już w fabryce, a nie przez importera lub dilera. Dodatkowy zbiornik umieszczony jest we wnęce na koło zapasowe. Model Dokker w odmianie osobowej będzie można wyposażyć w instalację montowaną przez ASO prawdopodobnie od połowy 2016 roku. Samochód otrzymał niedawno wzmocniony, stukonny silnik 1,6 l i salony czekają na otrzymanie homologacji do przewidzianej dla niego instalacji LPG.
Dokker Van (1,6 l, 86 KM): cena (z LPG) - 32 800 zł, dopłata do instalacji - 2900 zł, zwrot po - 16,1 tys. km.
Logan/Logan MCV (Tce 90 S&S, 90 KM): *40 750 zł, 2500 zł, 24,5 tys. km.
*Sandero (Tce 90 S&S, 90 KM): 41 450 zł, 3000 zł, 29,5 tys. km.
Hyundai
Koreański producent stawia ostatnio przede wszystkim na technologie przyszłości, czyli hybrydy i ogniwa paliwowe. W gamie pozostał jednak jeden model, którym z polskiego salonu można wyjechać z instalacją LPG.
*i10 (1,0 l; 67 KM): *cena (z LPG) - 43 800 zł, dopłata do instalacji - 5000 zł, zwrot po - 56,3 tys. km.
Kia
Kolejna koreańska marka posiada dwa modele z LPG. W przypadku Rio producent nie podaje jednak spalania podczas jazdy na LPG, co uniemożliwia wyliczenie liczby kilometrów, po przejechaniu których zwróci się inwestycja.
Picanto (1,0 l, 67 KM): cena (z LPG) - 37 700 zł, dopłata do instalacji - 4500 zł, zwrot po - 52,3 tys. km.
Rio (1,2 DOHC, 84 KM): 55 690 zł, 4200 zł.
Opel
Niemiecki producent od lat utrzymuje szeroki wachlarz modeli, które można kupić z instalacją LPG. W przypadku Astry zwolennicy gazu mogą jednak zdecydować się tylko na poprzednią generację. Kompaktowy Opel, który uzyskał tytuł samochodu roku 2016, nie jest obecnie dostępny z instalacją.
Adam (1,4 l, 87 KM): *cena (z LPG) - 56 600 zł, dopłata do instalacji - 5000 zł, zwrot po - 42,5 tys. km.
*Astra J (1,4 Turbo, 140 KM): *60 800 zł, 3400 zł, 28,7 tys. km.
*Insignia (1,4 Turbo; 140 KM): 100 350 zł, 6600 zł, 51 tys. km.
Meriva (1,4 Turbo; 120 KM): 60 350 zł, 2000 zł, 16,2 tys. km.
Mokka (1,4 Turbo; 140 KM): 81 250 zł, 6500 zł, 46 tys. km, *Zafira Tourer (1,4 Turbo, 140 KM): *86 750 zł, 7500 zł, 51,5 tys. km.
tb, moto.wp.pl