Legendarni producenci, którzy wrócili na rynek

Wielkie powroty legendarnych marek w branży motoryzacyjnej to często występujące zjawisko. Wznowienie produkcji polega na wykupieniu praw do używania konkretnej marki, ale czasem chodzi o powrót do danego modelu oferowanego niegdyś przez tego samego producenta.

Obraz
Źródło zdjęć: © Youtube.com

/ 6Borgward

Obraz
© Youtube.com

Wielkie powroty legendarnych marek w branży motoryzacyjnej to często występujące zjawisko. Wznowienie produkcji polega na wykupieniu praw do używania konkretnej marki, ale czasem chodzi o powrót do danego modelu oferowanego niegdyś przez tego samego producenta.

Borgward to niemiecki producent samochodów, który zbankrutował w 1961 roku, natomiast na początku roku 2015 ogłoszono, że firma wraca do gry i ma już prawie gotowy nowy model samochodu. BX7 to SUV zaprezentowany podczas zeszłorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Pod maską zamontowano czterocylindrowy silnik o pojemności 2,0 l. Doładowana jednostka o bezpośrednim wtrysku paliwa osiąga moc 224 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 300 Nm.

Napęd trafia na wszystkie cztery koła poprzez sześciobiegową skrzynię automatyczną. W przyszłości nowy SUV Borgwarda ma dysponować również napędem hybrydowym typu plug-in.

/ 6Dacia i Alpine

Obraz

Renault już kilka lat temu przywróciło do życia Dacię, która doskonale sobie radzi, oferując jedne z najtańszych samochodów w Europie. Teraz francuski producent pracuje nad wprowadzeniem do sprzedaży auta Alpine. Kilka dekad temu samochody Alpine dominowały na trasach rajdowych, a później słuch o nich zaginął. Dziś jeden model jest już gotowy, a na kolejny zostały właśnie otwarte zamówienia.

/ 6Fiat 500

Obraz
© PAP

Jeden z najbardziej udanych powrotów do dawnych modeli w ostatnich latach zaliczył Fiat z modelem 500. Sukces sprzedażowy obłego auta przyczynił się do powstania np. wersji elektrycznej, która jest sprzedawana w USA. To obecnie jeden z najbardziej charakterystycznych samochodów na świecie, a wszystkie egzemplarze są wytwarzane w Polsce.

/ 6Nowe Mini

Obraz
© WP.PL

To przykład kolejnej udanej nowoczesnej interpretacji legendarnego auta. Mini w latach 60. XX wieku zaliczyło udany debiut sportowy, ponieważ trzykrotnie wygrało rajd Monte Carlo. Później było produkowane w wielu wersjach przez kilka wytwórni, a na początku nowego stulecia BMW wypuściło nowe Mini i świat oszalał. Mnogość wersji i rodzajów nadwozia nawet nie śniła się twórcom pierwotnego projektu. Mamy kombi - Clubmana, SUV-a - Countrymana, kabriolet, trzydrzwiowy hatchback i wersję pięciodrzwiową.

/ 6Abarth

Obraz
© WP.PL

Fiat czerpie garściami ze swojej bogatej historii i kilka lat temu włodarze koncernu przypomnieli sobie o marce Abarth. W czasach Seicento najmocniejsze były Sportingi, a od Stilo zaczęły się pakiety Abarth. Wraz z wykryciem potencjału sprzedażowego na mocniejsze wersje modeli Punto i 500, Abarth wrócił do łask i okazał się strzałem w dziesiątkę. W kampanii reklamowej Abartha 500 w USA wziął udział Charlie Sheen, który w filmie reklamowym jeździł nim po swoim wielkim domu, ponieważ w tym czasie odbywał areszt domowy za swoje wybryki.

/ 6Tatra

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA

Najnowsze doniesienia medialne informują o tym, że kolejnym wskrzeszonym producentem ma być Tarta. Nie wszyscy pamiętają, że bramy fabryki Tatry opuszczały samochody osobowe do 1999 roku. Ostatnim modelem była Tatra 700 - to limuzyna, która pod maską mogła mieć jeden z dwóch silników V8 o pojemnościach 3.5 lub 4.4. Łącznie powstały tylko 72 egzemplarze tego auta. Po 1999 roku produkowano tam dostawczy model Tatra Beta, który był napędzany silnikiem Hyundaia. Następnie zakład przebranżowiono i rozpoczęto tam produkcję pralek.

Z informacji podanych przez przedstawicieli producenta wynika, że Tatra planuje produkcję samochodu z najnowszymi technologiami, ale opakowanymi w karoserię w stylu retro. Auto ma być podobne do modelu 600 Tatraplan, który pojawił się w ofercie producenta po II wojnie światowej. Łącznie wyprodukowano ponad 6300 takich samochodów.

Silnik zamontowany w klasycznym nadwoziu ma spełniać wszelkie normy emisji spalin, a pojazd ma też mieć na pokładzie najnowsze systemy bezpieczeństwa.

Jakub Tujaka, Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę