Król zdetronizowany - Fiesta wyprzeda Golfa w Europie
Tego nie było od lutego 2010 roku. Volkswagen Golf do tej pory zajmował pierwsze miejsce na liście bestsellerów Europy. Był najchętniej kupowanym samochodem na Starym Kontynencie. Niedawno wyprzedził go Ford Fiesta.
Od marca 2010 do lutego 2017 roku Volkswagen Golf był nieprzerwanie numerem jeden pośród najpopularniejszych samochodów w Europie w zestawieniach rocznych i miesięcznych. W marcu tego roku musiał ustąpić Fordowi Fieście, co jest fenomenem, ale też nieco wyolbrzymioną przez Forda i JATO Dynamics informacją. Nie jest to bowiem sytuacja naturalna. Z dwóch powodów.
Po pierwsze, Volkswagen właśnie w marcu wymieniał Golfa VII na Golfa VII FL, czyli po drobnych zmianach. Tym samym były pewne ograniczenia w dostawie nowych samochodów, a jednocześnie z salonów wyjeżdżały ostatnie sztuki starszych. To dlatego model stracił 16,9 proc. w sprzedaży.
Po drugie, Ford jest tuż przed zmianą generacji Fiesty. Na niektórych rynkach Europy ósme wcielenie tego modelu już pojawiło się w cennikach - nie w Polsce – które wyraźnie wskazują na to, że nowa Fiesta kosztuje praktycznie tyle samo, co poprzednia. Nietrudno się więc domyślić, że salony sprzedają starszą generację na preferencyjnych warunkach.
To mogły być dwa czynniki, które spowodowały, że król musiał na chwilę ustąpić z tronu. Minimalnie, bo Fiestę sprzedano w marcu w liczbie 47 263 egzemplarzy, tymczasem Golfa – 46 795. Jednak w zestawieniu rocznym jest wciąż absolutnie niezagrożony. Fieście brakuje do Golfa 24 tys. sprzedanych egzemplarzy.
Warto podkreślić, że w pierwszej trójce znajduje się także Volkswagen Polo, czyli bezpośredni konkurent Forda Fiesty. Nowa generacja jest już tuż za rogiem i niebawem zadebiutuje na rynku. Będzie większa, zbudowana na nowej płycie podłogowej i tym samym przestronniejsza. Wątpię jednak, by Polo wyprzedził Fiestę i został liderem segmentu B. Ten model Forda to prawdziwy hit w Europie, a po zmianie generacji będzie jeszcze mocniejszy.
Co ciekawe, choć u nas Fiesta kojarzy się często z autem flotowym i raczej stosunkowo tanim samochodem, to ogólnie w Europie aż 70 proc. sprzedanych egzemplarzy to wysokie specyfikacje, w tym 17 proc. to topowa odmiana Titanium. To również efekt niskiej ceny, ponieważ dzięki niej klient może kupić droższą wersję za rozsądne pieniądze. Nic więc dziwnego, że nowa Fiesta jest przez Forda prezentowana jako auto wyższej klasy i będzie dostępna również w luksusowej linii Vignale.
Oficjalna sprzedaż nowej Fiesty rozpocznie się latem tego roku. Czekamy na polski cennik, ponieważ na wielu rynkach został już opublikowany. Dla przykładu w Niemczech kosztuje bazowo 12 950 euro (ok. 54 700 zł), o 450 euro więcej niż wcześniejsza generacja. Będzie dostępna nie tylko w luksusowej odmianie Vignale, ale także usportowionej ST-Line oraz jako cross hatchback o nazwie Fiesta Active. Sportowa wersja ST jest napędzana nowym silnikiem 1.5 EcoBoost z trzema cylindrami i mocą 200 KM.
Sprzedaż modeli samochodów w Europie wg. JATO (marzec 2017):
- Ford Fiesta – 47 263 szt.
- Volkswagen Golf – 46 795 szt.
- Volkswagen Polo – 40 669 szt.
- Renault Clio – 40 209 szt.
- Opel Corsa – 38 254 szt.
- Nissan Qashqai – 36 665 szt.
- Ford Focus – 33 697 szt.
- Opel Astra – 31 288 szt.
- Peugeot 208 – 28 551 szt.
- Renault Captur – 27 195 szt.
Źródło danych: JATO / materiały prasowe Forda