Koniec z silnikami Diesla. Producenci masowo rezygnują z wysokoprężnych jednostek

Obraz
Źródło zdjęć: © East News | AFP Photo/DPA/Patrick Pleul
Mateusz Lubczański

/ 12Kiedyś były na topie, dziś producenci się od nich odcinają

Obraz
© East News | AFP Photo/DPA/Patrick Pleul

To jedna z najszybszych rewolucji w historii motoryzacji. Jeszcze kilka lat temu olej napędowy napędzał nawet wyścigówki podczas Le Mans, dziś jest traktowany jak zło wcielone. Afera dieselgate, ujawniona we wrześniu 2015 roku, w ciągu 3 lat zmieniła rynek nie do poznania. Najważniejsi producenci już zrezygnowali z rozwoju jednostek wysokoprężnych. Ich miejsce zastępują silniki benzynowe, hybrydy oraz, w mniejszym stopniu, samochody elektryczne.

/ 12Alfa Romeo

Obraz
© Autokult.pl

Pięcioletni plan rozwoju Alfy Romeo przewiduje wspaniały rozkwit tej włoskiej marki. Zobaczymy nie tylko Giuliettę i opartego na niej SUV-a, ale i sportowe auta pokroju GTV czy 8C. Wszystkie je będzie łączyć jedno – w ofercie nie jest przewidywany żaden diesel. Szkoda, biorąc pod uwagę, że Włosi naprawdę znali się na ropniakach, co udowodnił model 159. Z nadchodzącej rewolucji zdawał sobie sprawę nawet Sergio Marchionne. Miejsce diesli zajmą hybrydy plug-in.

/ 12Fiat

Obraz
© WP.PL | Mariusz Zmysłowski

Również Fiat pożegna się z dieslami, które lądowały nawet w miejskim modelu 500. Teraz, gdy gama Fiata ma skupić się na Pandzie i rodzinie "500", olej napędowy nie znajdzie uzasadnienia. FCA zainwestowało w rozwój układów hybrydowych 9 mld euro, a do 2022 na rynku ma się pojawić elektryczna "500".

/ 12Jeep

Obraz
© Materiały prasowe | FCA

Jeśli Alfa Romeo i Fiat idą drogą elekryfikacji, nie inaczej będzie z Jeepem. Nawet taka legenda jak Wrangler doczeka się hybrydowego układu napędowego. Dodatkowo w ofercie znajdziemy nowe modele pokroju Wagoneera i siedmiomiejscowego Grand Cherokee.

/ 12Lexus

Obraz
© WP.PL | Marek Wieliński

Odwrót od diesla zaczął się jeszcze przed aferą dieselgate. * Jedną z pierwszych marek, które odrzuciły jednostki wysokoprężne, był Lexus.* Nawet takie modele jak limuzyna LS500 czy coupe LC500 pozbawione są dieslowskiej alternatywy. Choć Lexus postawił na hybrydy stosunkowo wcześnie, dalej nie ma w ofercie hybrydy plug-in, czyli ładowanej z gniazdka.

/ 12Toyota

Obraz
© Materiały prasowe | Toyota

Tak, Toyota ma w ofercie Landcruisera, Hiluxa czy PROACE z jednostkami wysokoprężnymi, ale całkowicie rezygnuje z diesli w typowych samochodach osobowych. Jego miejsce zajmą od lat rozwijane przez tę japońską markę hybrydy. Nowa Corolla oferowana będzie z dwoma hybrydami - 1.8 oraz 2.0 - i jednym tradycyjnym benzyniakiem. Nawet wysoko pozycjonowana Camry będzie opierała się na bateriach.

/ 12Nissan

Obraz
© WP.PL | Mateusz Żuchowski

Dziś jednostkę Diesla spotkamy chociażby w Navarze czy Micrze, jednak przedstawiciele marki ogłosili, że technologia wysokoprężna nie będzie już rozwijana. Japończycy wolą skupić się na rozwoju jednostek benzynowych (niedawno premierę miał motor 1.3) oraz elektryfikacji – wszak elektryczny Nissan Leaf jest jednym z najpopularniejszych "eko" samochodów na świecie.

/ 12Volvo

Obraz
© WP.PL | Marcin Łobodziński

/ 12Peugeot

Obraz
© Autokult.pl | Mateusz Lubczański

Nawet Peugeot, swego rodzaju lider rozwiązań wysokoprężnych, dał za wygraną. "Postanowiliśmy poczekać i zobaczyć, jak rynek zareaguje na ograniczenie oferty diesli. Gdy przyjdzie pora, podejmiemy decyzję, czy warto rozwijać tę technologię" – powiedział Laurent Blanchet, szef produktu. Trudno się dziwić tej decyzji – udział diesli w europejskiej sprzedaży wynosi około 36 proc., podczas gdy rok temu ten współczynnik wynosił prawie 50 proc.

10 / 12Porsche

Obraz
© WP.PL | Materiały prasowe

Porsche z dieslem pod maską było dla fanów tej marki ujmą dla niemieckiej legendy, jednak większość klientów najwyraźniej nie przejmowała się tym faktem. Producent z Zuffenhausen oferował jednostki wysokoprężne zarówno w limuzynie o nazwie Panamera, jak i SUV-ach: Macanie i Cayenne. Afera Dieselgate mocno uderzyła w wizerunek firmy, która wykorzystywała jednostki napędowe Audi. Dziś Porsche skupia się na inwestycjach w elektryfikację, co widać doskonale w przygotowaniach do premiery pierwszego elektryka ze Stuttgartu – modelu Taycan.

11 / 12Suzuki

Obraz
© WP.PL | Szymon Jasina

Ani nowy Jimny, ani popularna Vitara czy też miejski Swift. Tak naprawdę żaden samochód Suzuki nie jest oferowany z silnikiem Diesla. Marka z Hamamadsu postawiła w Europie na turbodoładowane jednostki benzynowe. Na razie oferta opiera się na motorze BoosterJet w dwóch wersjach pojemności – 1.0 i 1.4 l i dodatkowych "miękkich hybrydach"

12 / 12Smart

Obraz
© WP.PL | Juliusz Szalek

Pierwsze Smarty oferowane były również z dieslem o pojemności 0.8 l.* Obecnie nie otrzymamy już małego autka w wersji wysokoprężnej, a od 2022 roku te pocieszne samochody będą dostępne wyłącznie w wydaniu elektrycznym.* Cóż, znak czasu…

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła