Koncept vs wersja produkcyjna. Jak daleko pada jabłko od jabłoni?
Samochody koncepcyjne są wizytówką, demonstracją możliwości danego producenta. Robią wrażenie, jednak na tym się często poprzestaje. Wiele razy oglądaliśmy na zdjęciach niesamowity prototyp, który tracił urok po przeobrażeniu się na stojący w salonie model w wersji produkcyjnej. Jak będzie w przypadku SUV-ów i crossoverów, które zadebiutowały w tym roku w Genewie?
Kia Niro
Samochody koncepcyjne są wizytówką i demonstracją możliwości danego producenta. Robią wrażenie, jednak na tym się często poprzestaje. Wiele razy oglądaliśmy na zdjęciach niesamowity prototyp, który tracił urok po przeobrażeniu się na stojący w salonie model w wersji produkcyjnej. Jak będzie w przypadku SUV-ów i crossoverów, które zadebiutowały w tym roku w Genewie?
Podczas szwajcarskich targów Kia zaprezentowała produkcyjną wersję modelu Niro. Ten hybrydowy crossover trafi do sprzedaży w III kwartale 2016 r. Układ napędowy składa się z 1,6-litrowego, benzynowego silnika GDI (105 KM) z bezpośrednim wtryskiem i chłodzonym układem recyrkulacji spalin, litowo-jonowych akumulatorów, silnika elektrycznego o mocy 32 kW i sześciobiegowej przekładni z dwoma sprzęgłami. Łączna moc hybrydowego zespołu napędowego to 141 KM. Większą oszczędność silnika ma zapewnić system odzyskiwania ciepła spalin, który przyspiesza rozgrzewanie, poprzez przekierowanie płynu chłodzącego do wymiennika ciepła w układzie wydechowym. W późniejszym terminie w Niro oferowany będzie także układ napędowy hybrid-plug-in.
ll
Kia Niro Concept
Nadwozie produkcyjnej wersji Niro ma spory rozstaw osi (2700 mm). Krótkie zwisy z przodu i z tyłu sprawiają, że wnętrze Niro jest przestronne jak na samochód długości 4335 mm, szerokości 1800 mm i wysokości 1535 mm. Model wpisuje się w lukę między większą Kią Sportage, a mniejszym cee’dem. Wygląd produkcyjnej wersji Niro jest dziełem projektantów Kia z Kalifornii oraz Namyang w Korei. Przywodzi na myśl inne modele tej marki, ale nie sposób tu mówić o rewolucji – zwłaszcza w zestawieniu z modelem koncepcyjnym, który mógł się pochwalić naprawdę intrygującą stylistyką. Koncepcyjna Kia Niro debiutowała w 2013 roku na Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Za jej stworzenie odpowiadał Peter Schreyer. Wersja koncepcyjna mogła poszczycić się trzydrzwiowym nadwoziem o futurystycznych kształtach, z intrygującymi elementami jak światła, lusterka czy forma przedniego i tylnego zderzaka. Niestety, do wersji produkcyjnej nie weszło w zasadzie nic.
Seat Ateca
Jak daleki może być koncept od wersji produkcyjnej? Przykładem jest nowy Seat Ateca, pierwszy SUV w historii hiszpańskiej marki. Ten model zaczynał jako odważny trzydrzwiowy projekt o nazwie IBX, pokazany w 2011 roku na Salonie Samochodowym w Genewie. Jego rozwinięciem była prezentowana w ubiegłym roku w Genewie pięciodrzwiowa wersja 20v20. Odważnie poprowadzone linie i detale - to mogło się podobać. O ile Seat 20v20 to niemal dzieło sztuki, o tyle wersja produkcyjna wydaje się być jedynie stylistyczną wariacją na temat Volkswagena Tiguana, której dodano nieco elementów charakterystycznych dla Seata Leona.
Seat 20V20
Nowy SUV powstaje na platformie MQB i będzie produkowany w zakładach Skody w Czechach - podobnie jak bliźniaczy model Kodiaq. Za napęd podstawowej wersji ma odpowiadać trzycylindrowy, turbodoładowany silnik 1,0 (115 KM). Będą też czterocylindrowe silniki 1,4 (150 KM) oraz wysokoprężne 1,6 TDI (115 KM) i 2,0 TDI (150 KM lub 190 KM). Do wyboru są 6-biegowe skrzynie manualne i 7-biegowa DSG. Napęd trafia standardowo na przód, a na cztery koła jest opcją, dostępną wyłącznie dla silników 4-cylindrowych. Seat Ateca ma 4,36 m długości, 1,84 m szerokości i 1,6 m wysokości przy rozstawie osi 2,64 m. Bagażnik - w zależności od zastosowanego napędu - ma pojemność od 485 (wersja 4x4) do 510 l. Nowy SUV Seata ma trafić do salonów we wrześniu 2016 roku.
Toyota C-HR
W przypadku Toyoty C-HR ponad piętnastoletnia historia tego konceptu pokazuje, że da się stworzyć futurystycznie wyglądające auto w wersji drogowej. Wszystko zaczęło się w 2001 roku modelem dwudrzwiowego SUVa 4x4 o nazwie R-SC Concept, a pokazanym na salonie w Chicago. Samochód zaprojektowało amerykańskie studio Toyoty - Calty Design. To było wyraźne odejście od dotychczasowych projektów. Dziesięć lat później pałeczkę przejęło europejskie studio Toyoty ED2. Trzydrzwiowy C-HR Concept zadebiutował w 2014 roku na salonie w Paryżu. Miał miękkie, opływowe kształty górnej części nadwozia, kontrastujące z drapieżnym spojrzeniem przymrużonych świateł i muskularnym dołem.
Toyota C-HR Concept
Przedprodukcyjna wersja C-HR zachowała kształty poprzednika, ale zmieniła charakter. Miejsce zaokrągleń zajęły ostre krawędzie i przetłoczenia. Pięciodrzwiowy samochód powstał na nowej platformie Toyoty: GA-C z serii TNGA, na której zbudowano Priusa IV generacji. Z tego samego auta przejęto także nowy napęd hybrydowy. Pierwszy subkompaktowy crossover Toyoty trafi na rynek w drugim półroczu 2016 roku. Auto będzie dostępne z dwoma napędami: hybrydowym i benzynowym turbo. Pierwszy z nich to połączenie silnika benzynowego 1.8 z elektrycznym o łącznej mocy 122 KM. Wersja benzynowa przejmie silnik 1.2 Turbo o mocy 116 KM i momencie obrotowym 185 Nm z nowego Aurisa.
ll