Kolejarze chcą edukować kierowców. Prowadzący auta są głównymi sprawcami wypadków na przejazdach
Kierowcy powodują 98 proc. groźnych zdarzeń na przejazdach kolejowych - wynika z danych PKP Polskie Linie Kolejowe. Aby lepiej przygotować przyszłych kierowców do bezpiecznego pokonywania przejazdów, spółka rozpoczęła cykl warsztatów dla instruktorów nauki jazdy.
- Zależy nam na tym, by przekazać instruktorom materiały i wiedzę kolejarską na temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Przyświeca nam idea, że lepiej wyposażony nauczyciel, to bardziej bezpieczny przyszły kierowca. Widzimy też, że instruktorzy to osoby, które swoim autorytetem mogą wpłynąć na młodych kierowców i mogą im przekazać dodatkową wiedzę, w jaki sposób zachować się na przejazdach - wyjaśniał Karol Jakubowski z PKP PLK.
Jak dodał, warsztaty dla edukatorów nauki jazdy są nowym elementem prowadzonej od kilku lat kampanii. Według danych kolejowej spółki 98 proc. wszystkich zdarzeń na przejazdach powodują nieostrożni kierowcy, którzy lekceważą znaki i zasady bezpieczeństwa.
Jak dodał ekspert ds. bezpieczeństwa w PKP PLK Michał Zięcina, spotkania mają uwrażliwić kierowców na zagrożenia, jakie zdarzają się na przejazdach.
- Chcemy przypominać, aby zatrzymywali się na każdym przejedzie - bez względu na to, czy jest podniesiona rogatka, czy nie i jaki jest sygnał - i upewniali się, że mogą bezpiecznie przejechać na druga stronę - mówi.
Zdaniem eksperta, nieprzestrzeganie przepisów przez kierowców na skrzyżowaniach dróg z torami kolejowymi, ma szereg przyczyn.
- Czasami to pośpiech, a czasami widzimy brawurę - kierowcy omijają zamknięte już rogatki. Kiedy kierowca to robi, jest naprawdę niewielka szansa na to, że przekroczy przejazd bezpiecznie, bo od przejazdu pociągu dzielą go sekundy - dodał Zięcina.
Podczas warsztatów prezentowane są m. in. filmy z niebezpiecznymi zachowaniami kierowców. Instruktorzy mogą je później pokazywać kursantom. Kolejarze liczą też na opinię edukatorów nauki jazdy o zabezpieczeniach przejazdów.
Według Jakubowskiego, kierowcy na przejazdach o mniejszym natężeniu ruchu czują się pewniej, co jest błędne.
- Wydaje im się, że lepiej kontrolują sytuację, a jest to bardzo mylne, dlatego, że zdarzają się sytuacje, kiedy na linii znajdzie się pociąg poza rozkładem, np. w ramach przejazdu technicznego. Dlatego zwracamy uwagę - niezależnie od tego, jaki jest to przejazd, należy się przed nim zatrzymać i upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg. I dopiero wtedy przejechać na druga stronę - podkreślał.
Zaznaczył, że coraz więcej przejazdów jest wyposażonych w *monitoring *- jeżeli na nagraniach zarejestrowano naganne zachowania kierowców, materiały trafiają do policji.
Kampania dotyczy także bezpieczeństwa pieszych. Polega na zachęcaniu do korzystania wyłącznie z bezpiecznych przejść przez tory - w ramach tuneli, kładek, przejazdów drogowo-kolejowych, a nie w miejscach niedozwolonych. Na potrzeby przedsięwzięcia organizowane są spotkania w szkołach, akcje ulotkowe i internetowe.
Jak wynika z danych PKP PLK, w całym kraju w ciągu trzech kwartałów 2016 r., w 141 zdarzeniach na przejazdach kolejowo-drogowych zginęło 40 osób, a 24 zostały ciężko ranne. Do wypadków i kolizji dochodzi w miejscach wyraźnie zabezpieczonych znakami, w tym znakiem STOP.
(PAP)/oprac.: BC/moto.wp.pl