Kobiecy Samochód Roku 2013
Jakie modele wybierają kobiety? Na to pytanie odpowiadają wyniki plebiscytu Kobiecy Samochód Roku 2013
Nie tylko kolor
Kobiety stanowią znaczną i wciąż niedocenianą grupę zmotoryzowanych. Między bajki należy włożyć już tezę o tym, że dla pań najważniejszy jest kolor auta. Dziś słaba płeć ma coraz większą świadomość wartości marki i rozwiązań technicznych stosowanych w poszczególnych modelach. Kobiety wiedzą też, że wygląd auta to nie wszystko, a oprócz tego liczą się własności jezdne i niezawodność.
Wpływ pań na rynek motoryzacyjny jest większy, niż można by przypuszczać. Nie tylko same kupują samochody, które często pełnią rolę drugiego pojazdu w rodzinie, ale też wpływają na decyzję o zakupie tego pierwszego. W jak dużym stopniu? Okazuje się, że w ponad połowie przypadków mają przeważający głos, a mężczyznom pozostaje tylko załatwić formalności u dealera. Jakie więc modele wybierają kobiety?
Na to pytanie odpowiadają wyniki plebiscytu Kobiecy Samochód Roku 2013. Głosy oddają w nim dziennikarki motoryzacyjne z 12 państw, a wybór podzielony jest na kilka etapów. W pierwszym spośród zakwalifikowanych do konkursu aut wyłaniane są trzy w danej kategorii, w drugim spośród nich wybierani są zwycięzcy w poszczególnych grupach, a na końcu ostateczny triumfator. Oto wyniki.
Auto ekonomiczne: Ford Fiesta
Zwycięzcą w tej kategorii został Ford Fiesta z silnikiem 1,0 l EcoBoost. Ten trzycylindrowy, turbodoładowany silnik oferuje nawet 125 KM i został stworzony do oszczędnej jazdy. Mimo swej małej pojemności skutecznie zastąpił starą jednostkę o pojemności 1,6 l. Zdaniem producenta Fiesta z tym motorem powinna palić średnio 4,5 l/100 km. W rzeczywistości tylko oszczędna jazda pozwala zamknąć się w wartości 5,5 l/100 km, ale to wciąż bardzo dobry rezultat.
Maluch Forda świetnie radzi sobie również w rankingach niezawodności.
Na drugim miejscu w tej kategorii znalazła się Kia Forte, która nie jest oferowana w Europie. Niezaprzeczalnym atutem tego kompaktowego samochodu jest atrakcyjna cena zakupu. Ostatnie miejsce podium przypadło Toyocie Prius. Japońska hybryda znana jest z oszczędności uzyskiwanej dzięki połączeniu silnika spalinowego z motorem elektrycznym oraz niezawodności.
SUV-y: Mazda CX-5
Ten rodzaj pojazdu jakby stworzono z myślą o kobietach. W końcu SUV-y to ugrzecznione samochody terenowe, które co prawda zazwyczaj nie mają czym się pochwalić na bezdrożach, ale za to dzielnie znoszą dziurawą nawierzchnię i pokonywanie wysokich krawężników, a na dodatek ułatwiają radzenie sobie w śniegowych warunkach. Z szerokiej gamy aut tego typu kobietom najbardziej przypadła do gustu Mazda CX-5.
Efekt przyjętej przez Mazdę filozofii SkyActive rzeczywiście robi dobre wrażenie. Wygląda dobrze, do tego pod karoserią oferuje nowoczesne rozwiązania, które charakteryzują się wysoką efektywnością i niską wagą. Dodatkowo Japończycy nie poddają się presji downsizingu. Podstawową jednostką jest tu benzynowy silnik 2,0 l, który charakteryzuje się dobrymi parametrami i wróży długą, bezproblemową eksploatację. Jedyny minus Mazdy to słaby wynik w obrysowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez IIHS.
Na kolejnych miejscach w tej kategorii znalazły się Hyundai Santa Fe i Nissan Pathfinder. "Koreańczyk" zachęca atrakcyjnym wyglądem i dopracowaną względem poprzednika konstrukcją. Udaną stylistyką przyciągnąć mógł też Pathfinder, którego nowa generacja oferowana jest w USA. Obydwa te samochody znalazły się w gronie aut wyróżnionych w 2013 roku przez Wardâs Automotive za najładniejsze wnętrza.
Samochody rodzinne: Audi A6 Allroad
Kategoria ta jest dość szeroka, w końcu - w zależności od kontynentu i potrzeb - autem rodzinnym może zostać nazwany pojazd kompaktowy, przedstawiciel segmentu D, a nawet E. Tu liczy się również adekwatność ceny do tego, co otrzymujemy i praktyczne rozwiązania. W oczach pań zwyciężyło Audi A6 Allroad.
Samochód niemieckiej marki jest niezwykle przestronny. Zabierze na pokład całą rodzinę, pozwoli z klasą zaparkować przed koncertem muzyki poważnej, a jeśli trzeba, pociągnie sporych gabarytów przyczepę i wjedzie na ośnieżone wzniesienie. Atutami Audi są też duży bagażnik - 565 l oraz długa lista wyposażenia dodatkowego, obejmującego nawet kamerę termowizyjną. Jest tylko jeden minus: cena, która w Polsce zaczyna się od 263,5 tys. złotych.
Jakie inne samochody zasłużyły w oczach kobiet na miano rodzinnych? Tuż za Audi uplasował się Volkswagen Golf, który po ubiegłorocznej premierze stał się rynkowym hitem. Ostatnie miejsce podium okupuje BMW serii 3. Samochód wprowadzony do sprzedaży pod koniec 2012 roku charakteryzuje się ładnymi liniami nadwozia i bardzo oszczędnymi jednostkami napędowymi Diesla.
Samochody luksusowe: Range Rover
Ten werdykt pań wcale nas nie dziwi. Nowy Range to kwintesencja klasy i sporych możliwości ukrytych pod eleganckim nadwoziem. Wygoda podróżowania asfaltem jest tu ogromna, a jeśli ktoś zechce zaryzykować uszkodzenie swojego cacka i zjedzie z utwardzonych dróg, z pewnością się nie zawiedzie. Poza tym to przecież samochód Jamesa Bonda. Jak przystało na pojazd tej kategorii, cena jest zaporowa - od 477,5 tys. zł.
Niewiele mniej, bo 451,5 tys. zł, wydać trzeba na podstawową wersję Mercedes SL, który zajął drugie miejsce. Sportowe auto z Niemiec, które może pochwalić się sprintem do 100 km/h w 4,5 sekundy, wygrało z BMW serii 6. "Bawarczyk" ze sportową duszą świetnie wygląda i doskonale się prowadzi - cena od 360 tys. zł.
Samochody sportowe: Porsche Boxter S
Kobiecym wyborem w kategorii samochodów sportowych jest Boxter S. Stosunkowo tani jak na gamę Porsche model - 303,5 tys. zł - wyróżnia się świetnymi parametrami. Centralnie umieszczony silnik o mocy 315 KM pozwala na osiągnięcie prędkości 100 km/h w czasie 5,1 s. Jeśli do tego dodamy świetną trakcję i klasyczny, atrakcyjny wygląd, nie możemy się dziwić, że kobiety cenią ten samochód.
Na uwagę pań zasłużyło również Audi RS5. Niemiecki pocisk, którego cennik rozpoczyna się od kwoty 380 tys. złotych, napędzany jest doładowanym silnikiem benzynowym V8 o pojemności 4,2 l, rozwijającym 450 KM. Wartość 100 km/h zobaczymy na liczniku po upływie 4,9 sekundy, a maksymalna prędkość została ograniczona do 250 km/h.
Trzecie miejsce wśród najbardziej cenionych przez kobiety samochodów sportowych zajęła Toyota GT86, będąca bliźniaczym modelem Subaru BRZ. Samochód, który jest ponad dwukrotnie tańszy od pozostałych wyróżnionych w plebiscycie, zachęca atrakcyjnym wyglądem, ładnym brzmieniem silnika i dobrze się prowadzi. Choć nie jest to ekstremalnie szybki pojazd, po wyłączeniu systemu kontroli trakcji pozwala bardziej wprawnym kierowcom na pokonywanie zakrętów efektownymi poślizgami.
Zwycięzca wszystkich kategorii: Ford Fiesta
Najbardziej kobiecym samochodem roku 2013 został Ford Fiesta. Werdykt ten nie może dziwić, ponieważ spośród wszystkich wyróżnionych aut to właśnie Fiesta wydaje się najbardziej współgrać z wizerunkiem kobiety za kierownicą. Jak podkreślały jurorki plebiscytu, samochód łączy w sobie nowoczesną technologię i dynamiczny wygląd. Nie bez znaczenia były również koszty utrzymania samochodu, który z silnikiem doładowanym 1,0 l potrafi być oszczędny.
Oficjalne wręczenie tytułu "Women's World Car of the Year" nastąpi w październiku w Londynie.
tb/sj/tb, moto.wp.pl