Karetka spóźni się do pacjenta? Ratownicy boją się ogromnych rachunków

W Krakowskim Pogotowiu Ratunkowym na początku roku zmieniono zasady ubezpieczenia wszystkich aut należących do szpitala. Kierowcy boją się rachunków na kilka tys. zł za naprawę karetek, więc nie wykluczają wolniejszej jazdy. Trwa spór pomiędzy dyrekcją szpitala a ratownikami.

Kierowcy płacili za uszkodzone karetki. Władza szpitala zaprzecza
Źródło zdjęć: © East News

– Jeżeli Komisja uzna winę pracownika, może go obciążyć finansowo, na podstawie "Kodeksu pracy". Cytuję: "odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty 3-miesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody". Kwoty, jakimi są obciążani pracownicy, stanowią symboliczne upomnienie za wyrządzenie szkody. W tym roku kosztami obciążono 25 kierowców, średnio na kwotę ok. 120 zł. Trzy sprawy są w toku, a 17 kierowców nie otrzymało żadnego upomnienia – mówi nam Joanna Sieradzka, rzeczniczka prasowa Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego.

Inaczej twierdzą niektórzy ratownicy krakowskiego szpitala. Jeden z kierowców dowiedział się, że musi ze swojej kieszeni wyłożyć 3 tys. zł za uszkodzenie karetki. Jechał na sygnale do pacjenta. To ryzykowna praca, pełno w niej różnych stłuczek czy obtarć. Nikt nie może się zastanawiać, czy zniszczenie auta jest cenniejsze, niż ludzki życie. Kilka miesięcy temu dyrekcja krakowskiego szpitala zmieniła warunki ubezpieczenia AC samochodów należących do KPR, co zaczęło całą burzę.

Obraz
© East News

– Wszystkie samochody (w tym karetki) należące do Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego mają wykupione polisy AC. Samochody które mają mniej niż 6 lat (to ponad 75 proc. taboru), mają ubezpieczenie AC z franszyzą w wysokości 3 tys. zł. Natomiast dla samochodów starszych zastosowano ubezpieczenie tylko od szkody całkowitej. Taka decyzja została podjęta ze względu na drastyczny wzrost składek, jakie zaproponowały firmy ubezpieczeniowe w przetargu na rok 2017 r. Był to wzrost prawie trzykrotny, o kilkaset tysięcy złotych. Ambulanse mają dość dużą szkodowość, ale zwykle dotyczy to drobnych napraw, więc takie rozwiązanie uznano za najbardziej korzystne, porównując wzrost składki do kosztów związanych z naprawami – dodaje rzeczniczka szpitala.

To oznacza, że szkody do wysokości 3 tys. zł powinno pokrywać pogotowie, czyli właściciel pojazdu. Jeden z pracowników twierdzi, że jest inaczej. Według niego, część kosztów jest przerzucanych na kierowcę. Każde zdarzenie jest rozpatrywane przez Komisję Kolizji, Wypadków i Szkód. Jej posiedzenie odbywa się w obecności pracownika. W skład tej komisji wchodzą m.in. Społeczny Inspektor Pracy, eksperci czy pracownicy merytoryczni. To oni decydują, jak dużo zapłaci kierowca. Pracownicy oskarżają szpital, że nie zostali poinformowani o zmianach i czują się zaskoczeni.

Rzecznik prasowy Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego zapewnia:
"Zmiana sposobu ubezpieczania samochodów nie miała wpływu na procedurę postępowania w przypadku szkód w mieniu KPR. W tym zakresie regulamin nie uległ zmianie. (…) Od kilkunastu lat w niezmienionej formie w Krakowskim Pogotowiu Ratunkowym obowiązuje procedura, która jest stosowana w przypadku wszystkich szkód, do jakich doszło w mieniu KPR, nie tylko uszkodzenia ambulansów".

Obraz
© East News

Ratownicy deklarują, że zamierzają skierować sprawę do sądu albo marszałka.

źródło: krknews.pl

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę