*Jeep Grand Cherokee to auto uniwersalne. Z fasonem pokonuje kamieniste bezdroża i z godnością prezentuje się przed operą. *
Nadwozie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9345/uzywany-grand-cherokee-1-b.jpeg',500,350) ) |
| --- | Jeep Grand Cherokee był produkowany z jednym rodzajem nadwozia – kombi. Auto, z charakterystycznym żebrowanym grillem z przodu i dużym prześwitem, wygląda potężnie i agresywnie. To wrażenia zewnętrzne. Wsiadając do środka przenosimy się do komfortowej limuzyny. Tapicerka z weluru lub skóry, drewnopodobne wstawki, wszędzie elektryczne przyciski, deska rozdzielcza uporządkowana i elegancka. Na wygodnych fotelach siedzi się wysoko. Z tyłu także nie brakuje miejsca, choć pasażer w środku ma trochę mniej wygodne siedzisko (poza wersją najdroższą). Imponującą pojemność ma bagażnik – 1105 l, a koło zapasowe umieszczone jest po pod podłogą.
ZAPRASZAMY DO GALERII JEEPA
Grand Cherokee prowadzi się dobrze, na szosie i w mieście. Świetnie radzi sobie także w trudnych warunkach drogowych, nie pozbawiając jednocześnie podróżujących komfortu. Cherokee ma samonośne nadwozie. Zastosowanie sztywnych osi, zawieszonych na wahaczach, zwiększa terenowe możliwości auta. Pomaga w tym także przekładnia redukcyjna – w normalnych warunkach drogowych napędzane są tylne koła, przód jest dołączany.
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9345/uzywany-grand-cherokee-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W Grand Cherokee montowano do wyboru dwa silniki benzynowe i jeden diesel. Jednostki benzynowe to 6-cylindrowy o pojemności 4 l i mocy 190 KM oraz 8-cylindrowy o pojemności 4,7 l i mocy 220 lub 258 KM (w zależności od rocznika auta i modelu). Diesel 2,7 l z mocą 193 KM, rodem z Mercedesa, zastąpił silnik 3,1 l/140 KM (roczniki 1999 i 2000). Wszystkie jednostki napędowe są trwałe, ale wadą benzynowych jest duże zużycie paliwa. Dlatego też spora część aut jeżdżących w Polsce ma zasilanie gazem. Nie warto jednak na tym oszczędzać – zestrojenie układów sterujących wtryskiem musi być wykonane profesjonalnie. W przeciwnym wypadku grożą częste wizyty w serwisie i wydatki.
Eksploatacja
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9345/uzywany-grand-cherokee-3-b.jpeg',500,330) ) |
| --- | Jeep Grand Cherokee drugiej generacji wszedł do sprzedaży wiosną 1999 r. Model został udoskonalony i producent postarał się, aby usunięto mankamenty występujące w Grand Cherokee pierwszej generacji. Po polskich drogach jeżdżą auta pochodzące z europejskiej fabryki w Grazu i z rynku amerykańskiego. Wersje europejskie mają twardsze zawieszenia, wzmocnione skrzynie biegów i trochę inne regulacje silników. Generalnie są to samochody trwałe i mało awaryjne. Decydując się na zakup warto zapoznać się z historią auta. Jeżeli pochodzi ono z polskiej sieci sprzedaży, musi być książka serwisowa z wszystkimi wpisami. Ich brak może sugerować chałupnicze naprawy, a w konsekwencji większe wydatki nowego właściciela. Oglądając auto, należy przyjrzeć się od spodu zderzakom, karoserii – czy nie ma zbyt dużo wgnieceń lub zadrapań. Dzięki temu będziemy mogli się dowiedzieć, jak dużo auto było eksploatowane w terenie. Warto też sprawdzić stan tarcz i okładzin hamulcowych.
Masa samochodu powoduje, że dość szybko zużywają się końcówki drążków kierowniczych, sworznie przednich wahaczy. Zdarzają się też wycieki oleju na uszczelnieniu połączenia silnika z przekładnią, drobne usterki instalacji elektrycznej. W wersjach amerykańskich bywają częstsze awarie skrzyń biegów.
Jeep Grand Cherokee nie jest autem terenowym. Choć ma możliwość dołączania napędu, to czy właściciel tak eleganckiego samochodu zdecyduje się na pokonywanie wertepów, pamiętając o długości auta, jego plastikowych zderzakach, braku osłon, itp.? Niewielu jest takich desperatów. Dlatego niech Jeep Grand Cherokee pozostanie dużym, bezpiecznym kombi, dającym komfort jazdy i w razie potrzeby radzącym sobie wyśmienicie w trudnych warunkach drogowych.
Wady:
- wysokie koszty eksploatacji,
- trudności z odsprzedażą auta.
Zalety:
- bogate wyposażenie,
- komfort podróżowania,
- trwałe silniki.
Ważniejsze daty z historii modelu:
1998 – pierwsza prezentacja II generacji Jeep Grand Cherokee
1999 – początek sprzedaży modelu na wiosnę,
2001 – wprowadzenie silnika 2.7 CRD (w miejsce 3.1 TD)
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)* | | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 4.0 | 49,7-54,9 | 43,0-54,0 | 49,9-59,9 | 49,9-75,0 | 52,0-82,8 | 65,0-87,9 |
| 4.7 | 47,9-62,0 | 49,9-71,0 | 55,7-74,9 | 59,8-85,0 | 75,9-123,0 | 85,0-139,0 |
| 3.1 TD | 59,9-62,9 | 57,9-64,7 | 62,5-89,9 | - | - | - |
| 2.7 CRD | - | - | 77,9 | 82,9-105,5 | - | 111,8-129,0 | * na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).
Wybrane dane techniczne | Silnik | 4.0 * | *4,7 | 2,7 CRD |
| --- | --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów | 6 | 8 | 5 |
| Pojemność skokowa (cmł) | 3956 | 4701 | 2688 |
| Moc (KM/obr./min.) | 197/4600 | 220/4800 | 163/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr./min.) | 312/3000 | 390/3200 | 400/1800 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 189 | 196 | 190 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 10,9 | 8,3 | 11,2 |
| Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 12,2/22,3 | 13,0/22,3 | 8,1/12,5 |
| Opony | 225/75 R16; 235/70 R17; 246/70 R16; 235/65 R17 | | |
| Zbiornik paliwa (l) | 78 | | |
| Objętość bagażnika (dmł) | 1105/2060 | | |
| Średnica zawracania (m) | 11,1 | | |
| Rozstaw osi (cm) | 269 | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 151/151 | | |
| Długość/szerokość/wysokość (cm) | 461/184/176 | | |
| Masa własna (kg) | 1860 | 2000 | 1940 |
| Masa całkowita (kg) | 2425 | 2495 | 2505 |
Autor: Jerzy Kozierkiewicz