Jeep Cherokee jest jednym z niewielu aut amerykańskich, którym udało się zdobyć europejski rynek.
Światowa premiera modelu o nazwie Cherokee odbyła się w 1974 roku. Zbudowany na podwoziu produkowanego od lat 60-tych Wagoneera, dzielił z nim niemal wszystko, od podwozia i wymiarów po gamę silnikową, a różnił się jedynie tym, że miał tylko jedną parę drzwi. Po dziesięciu latach powstał zupełnie nowy Cherokee, nie mający już wiele wspólnego ze swym poprzednikiem. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10199/jeep-cherokee-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Klienci otrzymali dużo lepszy, zwrotniejszy, szybszy i bardziej ekonomiczny pojazd dostępny zarówno w wersji 3 jak i 5 - drzwiowej.
Historia produkcji jest dość długa, bowiem ten model wytwarzano przez 17 lat. Jeep nie decydował się jednak na dokonywanie zbyt wielu zmian, szczególnie, jeśli chodzi o linię nadwozia. Egzemplarze z pierwszych lat produkcji nie różnią się wiele od swych młodszych braci. Wkrótce okazało się, że był to strzał w dziesiątkę. Zachowanie "kanciastego" stylu przysporzyło autu bardzo wielu sympatyków. W pierwszym roku sprzedano ich około 78 tys. sztuk. Klienci chwalili funkcjonalność, ergonomię i materiały wykończeniowe. Już w latach 80-tych można było kupić Jeepa ze skórzaną tapicerką. Kokpit zbudowano przejrzyście, choć w typowo amerykańskim stylu - dużo chromu i sporo przycisków. Wnętrze nie należy jednak do przestronnych. Choć z zewnątrz wydaje się duże, to brak przestrzeni we wnętrzu jest największą wadą "kanciaka". Wysoko poprowadzona linia podłogi znacznie ogranicza miejsce na nogi. Szczególnie na tylnej kanapie wyższe osoby będą cierpieć na brak swobody.
ZAPRASZAMY DO GALERII
Silnik
Przez pierwsze trzy lata najmocniejszym silnikiem w Cherokee był 6-cylindrowy motor 2,8 l /115 KM dostarczany przez firmę Chevrolet. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10199/jeep-cherokee-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Najpopularniejszy okazał się jednak jego następca. Rzędowy, sześciocylindrowy motor 4,0 l o mocy 177 KM (od 1991 r. -190 KM) rozpędza Jeepa do 100 km/h w niecałe 10 s. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą nowoczesnej jak na tamte lata, elektronicznie sterowanej, automatycznej skrzyni biegów. Kierowca może wybierać dwa tryby pracy: Sport, który zapewnia szybsze przełączanie biegów, a więc lepsze osiągi oraz tryb Comfort do jazdy ekonomicznej. Zaletą tego silnika jest również łatwość zastosowania instalacji gazowej. Podstawową, najsłabszą jednostką napędową jest silnik 2,5 l. W początkowym okresie dostarczał on moc zaledwie 105 KM, ale kolejne lata przyniosły jego modyfikacje. W 1986 wyposażono go w system wtrysku benzyny, który pomógł zwiększyć moc do 117 KM. Rok później dodano kolejne cztery konie mechaniczne. Wielopunktowy wtrysk zastosowany w 1991 r. wzmocnił go ostatecznie do 130 KM. Gamę silników zamyka montowana na rynek europejski jednostka 2,5 l TD. Diesel okazał się jednak niewypałem.
Zbyt słaba moc - zaledwie 116 KM i bardzo duża usterkowość to główne wady tego silnika.
Eksploatacja
Co prawda istnieją wersje z napędem na jedną oś, ale większość Jeepów, | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10199/jeep-cherokee-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | to auta wyposażone w reduktor i blokadę mechanizmu różnicowego. Nie ma się więc co dziwić, że należy on w tej chwili do najpopularniejszych aut wykorzystywanych do jazdy terenowej. Miłośnicy off roadu cenią Jeepa za prostą konstrukcję i wytrzymałe nadwozie. Na przestrzeni lat firma zmieniła zaledwie kilka stylistycznych detali. Poprawiono m.in. przedni grill, zderzaki i tapicerkę drzwi. Najwięcej zmian dokonano w dziedzinie bezpieczeństwa. Od roku 1988 r. montowano ABS, w 1990 r. pojawiły się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów, a w roku 1994 belki wzmacniające drzwi. Umiarkowane ceny i bogate wyposażenie powinny zachęcić do zakupu amerykańskiej terenówki. Zaletą może być również to, że Jeep stał się już niemal autem kultowym.
Wady:
- zbyt słaba moc podstawowej jednostki napędowej
- mała ilość miejsca we wnętrzu
- nieprecyzyjny układ kierowniczy
Zalety:
- niskie ceny części zamiennych
- dobre właściwości terenowe
- bogate wyposażenie
Ważniejsze daty z historii modelu:
1984 - rynkowa premiera nowego modelu Cherokee
1985 - wprowadzenie silnika 2,5 l TD oraz wersji wyposażeniowej Laredo
1986 - modernizacja benzynowego silnika 2,5 l
1988 - rzędowa jednostka 4,0 l zastępuje silnik 2,8 l V6, zmiana kratki wlotu powietrza do silnika
1997 - face lifting - pojawiają się nowe materiały wykończeniowe, sylwetka auta zostaje delikatnie zaokrąglona
*Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł) **
| | 1984 | 1985 | 1986 | 1987 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 2.5 | - | 10 000 | 10 600 | 11 000 | 21 500 | 23 000 | - | 23 900 |
| 4.0 | 9 500 | 11 500 | - | - | 22 000 | 24 000 | - | 26 000 |
| 2.5 TD | - | - | - | - | 39 000 | 43 000 | - | - | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia
Rok produkcji 1996 | |||
---|---|---|---|
Pojemność skokowa (cm3 ) | 2464 | 3964 | 2500 |
Moc (KM/obr./min.) | 121/5250 | 177/4400 | 116/3900 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 195/3250 | 301/2000 | 278/1800 |
Prędkość maks. (km/h) | 165 | 180 | 162 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 13 | 10 | 12,3 |
Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 9,9/13,8/14,5 | 10,2/13,9/18,5 | 7,1/10,5/9,8 |
Opony | 215/75 R15 | ||
Zbiornik paliwa (l) | 76 | ||
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 1010/2035 | ||
Rozstaw osi (cm) | 2575 | ||
Rozstaw kół przód/tył (cm) | 145/145 | ||
Średnica zawracania (m) | 11,7 | ||
Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 424/179/163 | ||
Masa własna (kg) | 1380 | 1440 | 1470 |
Masa całkowita (kg) | 2210 | 2210 | 2210 |
Autor: Bartłomiej Bałdyga