Zanim jeszcze nowy model Toyoty trafił do salonów, zebrano tyle zamówień, że japońska firma mogłaby przywrócić instytucję list kolejkowych. Auris zastąpił legendarną Corollę z zadaniem powtórzenia jej sukcesu.
Przez 40 lat z taśm produkcyjnych zjechało łącznie 32 miliony różnych odmian Corolli, która była sprzedawana w ponad 140. krajach świata.
Uważana za jedno z najmniej awaryjnych aut, jednak nie znikła z rynku. Nowa Corolla pozostała w ofercie w wersji sedan, a „rolę” hatchbacka powierzono modelowi o nazwie Auris (nazwa pochodzi od „aurum”, czyli złota). Oba pojazdy zbudowano na tej samej płycie podłogowej.
Toyota, wprowadzając na rynek kolejną generację kompaktowego modelu, posłużyła się sprytnym zabiegiem - utrzymała w ofercie auto dla klientów o tradycyjnych gustach, a jednocześnie zaprezentowała model skierowany do młodszego użytkownika.
Aurisa produkują fabryki Toyoty w Turcji i Wielkiej Brytanii, natomiast Corolla jest importowana z Japonii.
Cechy szczególne
Trudno nie zauważyć, że z zewnątrz Auris przypomina mniejszego Yarisa. Masywny zderzak i reflektory zachodzące na boki optycznie powiększają przód samochodu. Znacznie „spokojniejszy” jest tył, który został zdominowany przez duże klosze lamp zespolonych.
W porównaniu do 5-drzwiowej Corolli, pasażerowie mają teraz więcej przestrzeni na wysokości ramion i nad głowami. Za to z tyłu, przy maksymalnie odsuniętych przednich fotelach, nie pozostaje zbyt wiele miejsca na nogi.
Dzięki zastąpieniu pełnowymiarowego koła zapasowego dojazdówką, powiększyła się przestrzeń bagażnika, który teraz wynosi 354 l. Na dodatek ma on regularne kształty i został zaopatrzony w bardzo przydatne punkty do mocowania bagażu.
Liczne schowki na drobiazgi, w tym pomysłowy podwójny schowek przed pasażerem, mają podobno w sumie aż 32 litry pojemności!
Ciekawy design deski rozdzielczej współgra z ergonomią. Zgodnie z założeniem projektantów Toyoty wszystkie pokrętła i przyciski znajdują się w bliskim zasięgu rąk kierowcy. Bursztynowe podświetlenie zegarów robi wrażenie, podobnie jak łukowata konsola środkowa na której zamontowano drążek zmiany biegów.
Kolumna kierownicy regulowana jest w dwóch płaszczyznach, a regulacja wysokości przednich foteli jest standardem we wszystkich odmianach.
Wnętrze auta ma ciekawą kolorystykę, choć tworzywa użyte do wykończenia deski rozdzielczej są dość twarde.
W podstawowej wersji Terra otrzymamy m.in. 4 poduszki powietrzne, ABS, manualną klimatyzację i radiootwarzacz CD/MP3. Kurtyny i poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy dostępne są dopiero w droższej odmianie Luna.
Silnik
Testowany model napędzał nowy silnik o pojemności 1,6 l, który rozwija moc 124 KM. Motor ten został zbudowany na bazie 110-konnej jednostki, a zwiększenie mocy było możliwe dzięki zastosowaniu drugiego układu zmiennych faz rozrządu, który reguluje także fazy rozrządu zaworów wylotowych.
Z tym silnikiem Auris chętnie przyspiesza (10,4 s do 100 km/h – wg danych producenta), jednak najlepiej czuje się w górnym zakresie obrotów. Do jego atutów należą także niski poziom hałasu i przy spokojnej jeździe -niewygórowane zużycie paliwa (średnio ok. 7,5 l/100 km).
Wrażenia z jazdy
W Aurisie kierowca siedzi wygodnie na obszernym i dobrze wyprofilowanym fotelu, który w każdej wersji wyposażenia posiada regulację wysokości. Mimo nowoczesnego designu kokpitu, wszystko tu jest czytelne i łatwo dostępne. Na krańcach deski rozdzielczej umieszczono chowane uchwyty na napoje, a komfort zwiększają dwa podłokietniki. Jeden - dla kierowcy, pełni także funkcję schowka. Drugi znajduje się w oparciu tylnej kanapy i po rozłożeniu może służyć także jako stolik na napoje.
Przednie zwieszenie posiada kolumny MacPhersona, a z tyłu zamontowano belkę skrętną. Przy szybkiej, ale spokojnej jeździe auto prowadzi bez zarzutu – stabilnie i bez tendencji do nadmiernych przechyłów bocznych. Nieco gorzej jest podczas dynamicznej jazdy, zwłaszcza kiedy energicznie zmieniamy kierunek jazdy, ale należy pamiętać, że Auris nie jest autem sportowym.
Duży plus należy się Toyocie za pracę manulanej, 5-stopniowej skrzyni biegów, która dzieła lekko i precyzyjnie.
Podsumowanie
Nowy model Toyoty posiada nowoczesne nadwozie i ciekawie zaprojektowane wnętrze. 1,6-litrowy silnik jest wystarczająco dynamiczny, a podróżni mogą liczyć na dość wygodną podróż, nawet na dłuższych trasach. Auris ma wszelkie predyspozycje, aby stawić czoła silnej konkurencji w klasie kompaktów i godnie zastąpić swojego poprzednika.
Na placu boju musi jednak stawić czoła takim modelom jak Volkswagen Golf, Renault Megane, Ford Focus czy Opel Astra, a więc samochodom, które w sumie opanowały ok. 70 proc. europejskiego rynku kompaktów.
Wybrane dane techniczne
| Typ silnika | Benzynowy, rzędowy |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1598 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 124/6000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 157/5200 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,4 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 190 |
| Pojemność bagażnika (l): | 354/777 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 5,9/9,0 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 422x176x151,5 |
| Rozstaw osi (cm): | 260 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 3/12 |
| Cena (zł): | 63 100 |
Wybrane wyposażenie seryjne Toyota Auris 1.6 Terra
| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Kurtyny | - |
| Układ ABS | S |
| Układ ESP | - |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
| Klimatyzacja manualna | S |
| Radioodtwarzacz z CD/MP3 | S |
S- wyposażenie standardowe
Przestronność wnętrza | * | Dużo miejsca na przednich fotelach, z tyłu może brakować miejsca na nogi, przeciętny bagażnik |
---|---|---|
Silnik | Dość dynamiczny | |
Poziom hałasu | Dobrze wyciszone wnętrze, poniżej 3000 obr/min dźwięk silnika nie przeszkadza | |
Zużycie paliwa | Na przyzwoitym poziomie | |
Wyposażenie | W podstawowej wersji Terra Auris posiada najważniejsze elementy wyposażenia |
Autor: Tomasz Szmandra