Jak przygotować się do okresowego badania technicznego?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP | Marcin Bielecki
Szymon Jasina

/ 7Obowiązkowy przegląd

Obraz
© PAP | Marcin Bielecki

Każdy pojazd jeżdżący po polskich drogach musi regularnie przechodzić badania techniczne. Przed udaniem się do stacji kontroli pojazdów warto samemu sprawdzić kilka elementów, aby później nie mieć niemiłej niespodzianki.

Choć nadal w praktyce w wielu SKP bez problemu pieczątkę w dowodzie dostają nie do końca sprawne samochody, to rządzący zmieniają przepisy tak, aby uszczelnić system. Co więcej, kierowcy powinno zależeć na uczciwym przejściu badania, gdyż sprawdza ono przede wszystkim kwestie związane z bezpieczeństwem.

Negatywny wynik przeglądu to dodatkowy koszt i problemy, dlatego warto część rzeczy sprawdzić samemu jeszcze przed wizytą u diagnosty. Na kolejnych stronach przypominamy, na co warto zwrócić uwagę.

/ 7Światła

Obraz
© PAP | Marcin Bielecki

Podstawową i jedną z najprostszych rzeczy do sprawdzenia, które kontroluje nawet najbardziej leniwy diagnosta, są światła. Prawidłowego ich ustawienia sami łatwo nie skontrolujemy, ale najważniejsze jest, żeby zbadać, czy żadna żarówka nie jest przepalona. Nie należy ograniczać się do świateł postojowych, mijania i drogowych, ale należy sprawdzić też kierunkowskazy, przeciwmgłowe, wsteczne i stopu. Czasem problem może się wiązać z przepalonym bezpiecznikiem.

/ 7Sygnał dźwiękowy

Obraz
© Shutterstock.com | kryzhov

Jeszcze szybsze jest sprawdzenie działania klaksonu. Podobnie jak światła, również ten element jest kontrolowany przez diagnostów w pierwszej kolejności, gdyż nie wymaga to od nich dużo pracy.

/ 7Opony

Obraz
© Shutterstock.com | icsnaps

Zgodnie z przepisami minimalna głębokość bieżnika w oponach musi wynosić 1,6 mm. Jeśli jest mniejsza, diagnosta nie powinien wydać pozytywnej opinii o samochodzie. Podobnie wygląda sytuacja w razie kontroli policyjnej. Dlatego warto regularnie sprawdzać stan opon. Nawet jeśli są nowe i kwestia głębokości bieżnika nie jest problemem, to trzeba też zwrócić uwagę, czy nie są gdzieś uszkodzone.

/ 7Hamulec ręczny

Obraz
© Shutterstock.com

Pod względem bezpieczeństwa bardzo ważne są hamulce i jeśli tylko zauważymy, że ich skuteczność spada, to należy niezwłocznie udać się do warsztatu. Jednak dokładnej siły hamowania sami nie określimy. Za to możemy sprawdzić hamulec ręczny. Diagnosta może nie dać pozytywnej opinii, jeśli będzie on niesprawny.

/ 7Wycieki

Obraz
© Shutterstock.com | Snap Happy

Kolejną rzeczą, którą możemy sami skontrolować, są wszelkie wycieki. Odjeżdżając z miejsca parkingowego należy sprawdzać, czy nie zostawiamy za sobą niepokojących plam. Chwilę po zaparkowaniu z samochodu może kapać woda skraplająca się na klimatyzacji, ale po dłuższym postoju już jej nie będzie. Dodatkowo można sprawdzić, z jakim rodzajem płynu mamy do czynienia. Może być to np. olej, paliwo lub płyn chłodniczy.

/ 7Inne usterki

Obraz
© PAP | Wojciech Pacewicz

Nie posiadając specjalistycznego sprzętu, większość kierowców nie zidentyfikuje konkretnej przyczyny awarii, ale wystarczy zauważyć samo wystąpienie problemu. Diagnosta podczas kontroli powinien sprawdzić zawieszenie i układ kierowniczy. Zatem wszelkie niepokojące dźwięki dobiegające z okolicy kół na nierównościach lub podczas skręcania powinny skłonić nas do wizyty u mechanika jeszcze przed tym, jak diagnosta poinformuje nas o problemie. Podobnie wygląda sytuacja ze spalinami. Dymienie z rury wydechowej to spore prawdopodobieństwo negatywnego wyniku kontroli.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3