Trwa ładowanie...

Jak bezpiecznie wykonywać manewr skrętu?

Jak bezpiecznie wykonywać manewr skrętu?Źródło: Materiały prasowe
d1fyoc7
d1fyoc7

Na skrzyżowaniu kierowcy często nieprawidłowo wykonują manewr skrętu, nie dostosowują prędkości, nie biorą uwagę warunków pogodowych i zapominają o zatrzymywaniu się, gdy skręt jest warunkowy.

Przed skrętem w prawo lub w lewo każdy kierowca musi włączyć kierunkowskaz, aby poinformować innych uczestników ruchu o planowanym manewrze. Należy też zredukować prędkość lub zatrzymać się, jeśli tego wymagają przepisy. Zbyt szybkie poruszanie jest najczęstszą przyczyną tzw. niezmieszczenia się w skręcie, czyli swoim pasie ruchu. Działa wtedy siła odśrodkowa, która może doprowadzić do wyrzucenia pojazdu na przeciwny pas ruchu lub pobocze.

W pierwszej sytuacji istnieje duże niebezpieczeństwo kolizji z innym autem, a w drugim powstaje poważne ryzyko utraty przyczepności. W obu przypadkach prowadzący auto naraża życie nie tylko swoje, ale także innych kierowców i pieszych, gdyż często przejścia znajdują się za skrętem. Wykonując skręt w prawo lub w lewo najbezpieczniej jest poruszać się z prędkością nie większą niż 20-25 km/h na drugim biegu.

Manewr należy wykonywać po możliwie łagodnym łuku. Rozpoczynamy od zewnętrznej części pasa, a w połowie skrętu zbliżamy się do wewnętrznej jego części. Jazda samochodem powinna być płynna, bez gwałtownych ruchów kierownicą czy dodawania gazu. Istotny wpływ na wykonanie bezpiecznego skrętu mają też warunki pogodowe. Szczególną ostrożność należy zachować w czasie opadów deszczu i śniegu oraz temperatur poniżej 0 st. C. Na śliskiej nawierzchni samochód może reagować z opóźnieniem na skręt kierownicy, a zbyt gwałtowne operowanie pedałem hamulca lub gazu może doprowadzić do poślizgu.

Przy obecnych warunkach dużym zagrożeniem jest tzw. czarny lód - prawie niewidoczna, cienka warstwa zamarzniętej wody pokrywająca jezdnię. Gdy ulica lekko się "świeci", a na poboczu zauważymy np. zamarznięte kałuże to znak, że droga którą jedziemy może być pokryta lodem. Kolejny sygnał to brak odgłosu, jaki wytwarzają zwykle opony w zetknięciu z suchą nawierzchnią.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

ll/moto.wp.pl

d1fyoc7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1fyoc7
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj