Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

Obraz

Od kilku lat Hyundai produkuje coraz lepsze auta. Także w modnym ostatnio segmencie SUV włączył się do walki o klienta z bardzo udanym modelem Santa Fe.

Z założenia Santa Fe miał być połączeniem SUV‑a, luksusowej limuzyny i auta rodzinnego. Jego pozycję na rynku ma wzmocnić także niewygórowana cena. Za podstawową wersję Style zapłacimy 139 900 zł, a na wyposażeniu znalazło się w niej 6 poduszek powietrznych (w tym kurtyny), ABS, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, centralny zamek, radioodtwarzacz CD i 17-calowe obręcze z lekkich stopów.
| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10241/hyundai-santa-fe-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W droższej odmianie Premium (146 900 zł)dołożono jeszcze ESP, samopoziomujące zawieszenie, atermiczne szyby, przyciemnione szyby tylne, chłodzony schowek, skórzaną kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów oraz czujnik deszczu.
Dopłata do wersji siedmioosobowej wynosi 6 tys. zł, ale dodatkowy rząd siedzeń można zamontować tylko w droższej odmianie.

Cechy szczególne

Nowy Hyundai Santa Fe jest zdecydowanie lepszym autem niż jego, krytykowany często, poprzednik. Przede wszystkim jest o wiele nowocześniejszy i w porównaniu z autami z Europy czy Japonii nie prezentuje się już jak ubogi krewny.
Santa Fe posiada dynamiczną i elegancką linię nadwozia, podłużne reflektory i tylne lampy zespolone, które idealnie wpisują się w elegancką sylwetkę koreańskiego SUV-a.
Również wnętrze sprawia bardzo dobre wrażenie, a materiały wykończeniowe deski rozdzielczej i obić foteli są estetyczne i dość dobrej jakości.

Silnik

Przy sporych wymiarach (470 cm długości) i dużym ciężarze samochodu (1818 kg), | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10241/hyundai-santa-fe-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | jednostka napędowa nie wydaje się imponująca - cztery cylindry i zaledwie 2,2 l pojemności nie zapowiadają pozytywnych wrażeń podczas jazdy. Na szczęście 150 KM i maksymalny moment obrotowy - 335 Nm dostępny już przy 1800 obrotów w zupełności wystarcza. Silnik, wyposażony w system commonrail drugiej generacji, przy „delikatnym” używaniu pedału gazu nie powinien spalić więcej niż 7,5 l oleju napędowego na każde 100 km.
Hyundai jest oferowany z pięciostopniową manualną lub automatyczną skrzynią biegów.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Wrażenia z jazdy

Podczas jazdy po suchej, asfaltowej nawierzchni 100 proc. mocy silnika przekazywane jest na przednią oś. W warunkach gorszej przyczepności, napęd automatycznie trafia także na tylne koła.
Santa Fe zachowuje się jednak jak samochód z przednim napędem. Podczas szybkiej jazdy na zakrętach przód auta zdradza tendencję do wyjeżdżania na zewnątrz zakrętu. Niewiele zmienia tu także ręczne zblokowanie międzyosiowego mechanizmu różnicowego, który rozdziela moc w stosunku 50:50. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10241/hyundai-santa-fe-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Problem w tym, że powyżej 40 km/h blokada automatycznie się rozłącza i dopiero po zwolnieniu do tej prędkości samoczynnie powraca do wybranego przez kierowcę trybu pracy.
Jazda po nierównej, szutrowej nawierzchni nie sprawia jednak Hyundaiowi większych problemów. Duży prześwit i skok zawieszenia oraz jego miękka charakterystyka powodują, że poza asfaltową drogą auto radzi sobie całkiem nieźle, zapewniając pasażerom maksimum komfortu. Zawieszenie – kolumny MacPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu – dobrze radzi sobie z koleinami, a nawet z dziurawą nawierzchnią.

Podsumowanie

Santa Fe naprawdę może się spodobać. Nowoczesna sylwetka, przyzwoite wykończenie i bogate wyposażenie seryjne to jego główne atuty. Mimo, że w ofercie znalazła się zaledwie jedna wersja silnikowa, to wysokoprężna jednostka Hyundaia dobrze spełnia swoje zadanie. Szkoda jednak, że system ESP nie jest dostępny w podstawowej wersji auta, do której nie można także dokupić trzeciego rzędu siedzeń.

Wybrane dane techniczne:

| Rodzaj silnika | Diesel |
| --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 2188 |
| Moc maksymalna (KM-obr/min)
| 150-4000 |
| Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 335-1800 |
| Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 11,6 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 179 |
| Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 41 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 774/2213 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 75 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 6,0/9,6 |
| Długość/szerokość/wysokość (cm) | 467/189/179 |
| Rozstaw osi (cm) | 270 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 |
| Cena (zł) | 139 900 |

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

Przestronność wnętrza Wystarczająca ilość miejsca z przodu i z tyłu, pojemny bagażnik.
Silnik Dynamiczna jednostka napędowa
Poziom hałasu * Do prędkość 100 km/h poziom hałasu jest dość wysoki.
Hamulce * 41 metrów to przeciętny wynik.
Dynamika Wystarczająca dynamika.
Zużycie paliwa Zużycie paliwa na przyzwoitym poziomie.
Wyposażenie podstawowe * Bogate, ale w podstawowej wersji brak ESP.

Wyposażenie seryjne:

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Style

| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja dwustrefowa | S | S - wyposażenie seryjne

Autor: Tomasz Szmandra

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę