Od kilku lat Hyundai produkuje coraz lepsze auta. Także w modnym ostatnio segmencie SUV włączył się do walki o klienta z bardzo udanym modelem Santa Fe.
Z założenia Santa Fe miał być połączeniem SUV‑a, luksusowej limuzyny i auta rodzinnego. Jego pozycję na rynku ma wzmocnić także niewygórowana cena. Za podstawową wersję Style zapłacimy 139 900 zł, a na wyposażeniu znalazło się w niej 6 poduszek powietrznych (w tym kurtyny), ABS, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, centralny zamek, radioodtwarzacz CD i 17-calowe obręcze z lekkich stopów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10241/hyundai-santa-fe-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W droższej odmianie Premium (146 900 zł)dołożono jeszcze ESP, samopoziomujące zawieszenie, atermiczne szyby, przyciemnione szyby tylne, chłodzony schowek, skórzaną kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów oraz czujnik deszczu.
Dopłata do wersji siedmioosobowej wynosi 6 tys. zł, ale dodatkowy rząd siedzeń można zamontować tylko w droższej odmianie.
Cechy szczególne
Nowy Hyundai Santa Fe jest zdecydowanie lepszym autem niż jego, krytykowany często, poprzednik. Przede wszystkim jest o wiele nowocześniejszy i w porównaniu z autami z Europy czy Japonii nie prezentuje się już jak ubogi krewny.
Santa Fe posiada dynamiczną i elegancką linię nadwozia, podłużne reflektory i tylne lampy zespolone, które idealnie wpisują się w elegancką sylwetkę koreańskiego SUV-a.
Również wnętrze sprawia bardzo dobre wrażenie, a materiały wykończeniowe deski rozdzielczej i obić foteli są estetyczne i dość dobrej jakości.
Silnik
Przy sporych wymiarach (470 cm długości) i dużym ciężarze samochodu (1818 kg), | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10241/hyundai-santa-fe-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | jednostka napędowa nie wydaje się imponująca - cztery cylindry i zaledwie 2,2 l pojemności nie zapowiadają pozytywnych wrażeń podczas jazdy. Na szczęście 150 KM i maksymalny moment obrotowy - 335 Nm dostępny już przy 1800 obrotów w zupełności wystarcza. Silnik, wyposażony w system commonrail drugiej generacji, przy „delikatnym” używaniu pedału gazu nie powinien spalić więcej niż 7,5 l oleju napędowego na każde 100 km.
Hyundai jest oferowany z pięciostopniową manualną lub automatyczną skrzynią biegów.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Wrażenia z jazdy
Podczas jazdy po suchej, asfaltowej nawierzchni 100 proc. mocy silnika przekazywane jest na przednią oś. W warunkach gorszej przyczepności, napęd automatycznie trafia także na tylne koła.
Santa Fe zachowuje się jednak jak samochód z przednim napędem. Podczas szybkiej jazdy na zakrętach przód auta zdradza tendencję do wyjeżdżania na zewnątrz zakrętu. Niewiele zmienia tu także ręczne zblokowanie międzyosiowego mechanizmu różnicowego, który rozdziela moc w stosunku 50:50. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10241/hyundai-santa-fe-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Problem w tym, że powyżej 40 km/h blokada automatycznie się rozłącza i dopiero po zwolnieniu do tej prędkości samoczynnie powraca do wybranego przez kierowcę trybu pracy.
Jazda po nierównej, szutrowej nawierzchni nie sprawia jednak Hyundaiowi większych problemów. Duży prześwit i skok zawieszenia oraz jego miękka charakterystyka powodują, że poza asfaltową drogą auto radzi sobie całkiem nieźle, zapewniając pasażerom maksimum komfortu. Zawieszenie – kolumny MacPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu – dobrze radzi sobie z koleinami, a nawet z dziurawą nawierzchnią.
Podsumowanie
Santa Fe naprawdę może się spodobać. Nowoczesna sylwetka, przyzwoite wykończenie i bogate wyposażenie seryjne to jego główne atuty. Mimo, że w ofercie znalazła się zaledwie jedna wersja silnikowa, to wysokoprężna jednostka Hyundaia dobrze spełnia swoje zadanie. Szkoda jednak, że system ESP nie jest dostępny w podstawowej wersji auta, do której nie można także dokupić trzeciego rzędu siedzeń.
Wybrane dane techniczne:
| Rodzaj silnika | Diesel |
| --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 2188 |
| Moc maksymalna (KM-obr/min)
| 150-4000 |
| Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 335-1800 |
| Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 11,6 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 179 |
| Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 41 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 774/2213 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 75 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 6,0/9,6 |
| Długość/szerokość/wysokość (cm) | 467/189/179 |
| Rozstaw osi (cm) | 270 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 |
| Cena (zł) | 139 900 |
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | Wystarczająca ilość miejsca z przodu i z tyłu, pojemny bagażnik. | |
---|---|---|
Silnik | Dynamiczna jednostka napędowa | |
Poziom hałasu | * | Do prędkość 100 km/h poziom hałasu jest dość wysoki. |
Hamulce | * | 41 metrów to przeciętny wynik. |
Dynamika | Wystarczająca dynamika. | |
Zużycie paliwa | Zużycie paliwa na przyzwoitym poziomie. | |
Wyposażenie podstawowe | * | Bogate, ale w podstawowej wersji brak ESP. |
Wyposażenie seryjne:
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Style
| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja dwustrefowa | S | S - wyposażenie seryjne
Autor: Tomasz Szmandra