WAŻNE
TERAZ

Inflacja w październiku. GUS opublikował nowy raport

Hybrydy, które miały palić mniej

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Trudno uwierzyć ci w niezwykle niskie spalanie podawane przez producentów aut hybrydowych? Masz rację. Użytkownicy takich aut przeżyli rozczarowanie przy dystrybutorze.

Ekologia jest dziś w motoryzacji czynnikiem o ogromnym znaczeniu. Producenci prześcigają się w obniżaniu emisji CO2 oraz spalania. Ostatnie lata przyniosły wzrost popularności aut hybrydowych, które łączą możliwości jednostek spalinowych i elektrycznych. Nie każda hybryda gwarantuje jednak duże oszczędności podczas tankowania. Ostatnio sąd w Los Angeles nakazał japońskiemu koncernowi motoryzacyjnemu Honda wypłacenie mieszkance Kalifornii Heather Peters odszkodowania w wysokości 9 867 dolarów za to, że jej samochód Honda Civic o napędzie hybrydowym spalał więcej niż obiecano jej przy zakupie.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Pani Peters poczuła się oszukana, bowiem jej auto nie było nigdy w stanie przejechać 21,26 km na 1 litrze benzyny, jak zapewniał ją dealer Hondy. Spalało znacznie więcej. Po ogłoszeniu orzeczenia przez sąd, pani Peters wyraziła nadzieję, że jej pozew spowoduje lawinę podobnych wniosków o odszkodowanie od
innych właścicieli tych samochodów. Jeśli weźmiemy pod uwagę charakter amerykańskiego wymiaru sprawiedliwości, jest to całkiem możliwe. Uprzedzając rozwój wypadków, japoński koncern zaproponował już zawiedzionym właścicielom wypłatę symbolicznego odszkodowania w wysokości od 100 do 200 dolarów i upust w wysokości 1000 dolarów przy zakupie nowego samochodu.

Można zadać sobie pytanie: czy wśród producentów aut hybrydowych zaniżanie spalania jest popularną praktyką? By to sprawdzić, porównamy katalogowe spalanie wybranych aut z takim napędem z raportami spalania kierowców publikowanymi na stronie spritmonitor.de. Wybraliśmy niemieckie źródło informacji, ponieważ auta hybrydowe, jako droższe, cieszą się tam większą popularnością niż w Polsce, a warunki użytkowania samochodów są zbliżone.

Porównanie zaczniemy od koncernu Toyoty, który na polu popularyzacji aut hybrydowych ma największe dokonania. Legendarny Prius trzeciej generacji z silnikiem o pojemności 1.8 l, zgodnie z deklaracjami producenta, średnio powinien palić nie więcej niż 4 l/100 km. Jak podają użytkownicy, osiągnięcie wyniku na poziomie 4,5 l należy uważać za sukces. Należąca do Toyoty marka Lexus również oferuje klientom hybrydy. Model CT 200h to jedna z ciekawszych, hybrydowych propozycji Lexusa, w której elegancja wykończenia łączy się z przystępną ceną. Jak podaje producent, samochód ten, w zależności od wyposażenia, średnio powinien spalać od 3,8 do 4,1 l/100 km. Tymczasem niemieccy kierowcy podają spalanie oscylujące od 4,5 do 5,5 l/100 km.

Jak wygląda sytuacja w segmencie większych aut? Crossover Lexus RX 450h na każde sto kilometrów katalogowo pobiera z baku 6 litrów benzyny w wersji z napędem tylko na przednią oś i 6,3 l w wersji 4x4. Niemieccy użytkownicy podają zaś wartości od 8 do 12 l/100 km.

Na drugim biegunie motoryzacji są małe samochody o zapędach sportowych. Honda CR-Z, która oprócz silnika elektrycznego dysponuje motorem benzynowym o pojemności 1.5 l i mocy 114 KM, powinna średnio spalać dokładnie 5 l/100 km. W przypadku tego samochodu zdania niemieckich użytkowników są podzielone. Niektórzy twierdzą, że spalają nawet nieznacznie mniej niż podaje producent, większość jednak podaje wynik zbliżony do 6 l/100 km.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Okazuje się więc, że w podawane przez producentów wartości spalania nie należy do końca wierzyć. Jest tak nie tylko w przypadku samochodów z tradycyjnym napędzie, ale także w przypadku aut z napędem hybrydowym. Doliczenie jednego lub dwóch litrów na 100 km do danych katalogowych powinno dać potencjalnym klientom lepszą orientację w kwestii tego, czego należy się spodziewać się przy dystrybutorze.

Źródło: PAP, spritmonitor.de

tb/

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy