Honda Civic 1.8 i-VTEC 4d 

Obraz

Ósma generacja Civica doczekała się także wersji sedan – równie ciekawej, ale znacznie mniej kontrowersyjnej.

W ostatnich latach Honda miała wyraźne problemy z tożsamością. Po typowo sportowych modelach Civica przyszła pora na wysokie, niemal familijne auta, które nie wzbudzały entuzjazmu miłośników japońskiej marki. Nawet sportowa wersja Type R z trudem ratowała wizerunek tego zasłużonego dla firmy modelu. Ten stan rzeczy zmienił się w momencie premiery obecnej generacji Civica, który od podstaw został na nowo zaprojektowany. Konstruktorzy rynku szokował nowoczesnymi rozwiązaniami.
| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10181/honda-civic-viii-sedan-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Teraz także i na polskim rynku pojawiła się wersja sedan. Honda wyraźnie zróżnicowała wersje cztero- i pięciodrzwiową, co wydaje się być dobrym rozwiązaniem.

Cechy szczególne

Nowy czterodrzwiowy Civic jest dłuższy o 3,6 cm (454 cm), szerszy o 3,6 cm (175 cm) i niższy o 0,5 cm od poprzednika. Rozstaw osi powiększył się o 8 cm (270 cm), a jego masa wzrosła prawie o 60 kg.
Wrażenie robi nie tylko oryginalne nadwozie, ale także wnętrze auta. Deska rozdzielcza przypomina bardziej konsolę PlayStation, jednak, co najważniejsze, jest czytelna i funkcjonalna. Obrotomierz, prędkościomierz i wyświetlacz to trzy osobne elementy. A przycisk startu zamiast stacyjki jeszcze bardziej przybliża nowego Civica do promu kosmicznego.
Civic sedan nie wygląda już tak odważnie jak jej wersja 5-cio drzwiowa. Wiele osób przyjmie to z ulgą, bo nowy design wzbudził spory kontrowersji. O ile jeszcze maska i światła z przodu sprawiają wrażenie, że auto prezentuje się zadziornie, to tył jest już bardziej tradycyjny. Wnętrze utrzymano w konwencji 5-cio drzwiowej wersji, czyli z szeregiem wyświetlaczy i odważną ich kolorystyką.
Nowy Civic jest produkowany zarówno w Japonii jak i Turcji. W polskich salonach będą sprzedawane egzemplarze z obu fabryk.
ZAPRASZAMY DO GALERII HONDY

Silniki

W przeciwieństwie do hatchbacka, w sedanie przewidziano jak na razie tylko jeden silnik 140-konny i-VTEC o pojemności 1,8 litra.| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10181/honda-civic-viii-sedan-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Zapewnia on Hondzie bardzo dobre osiągi – 9 s od 0 do 100 km/h i wystarczającą elastyczność. Przy tym jak na niemała jednostkę benzynową nie wyróżnia się zbyt dużym apatytem na paliwo. Z silnikiem współpracuje sześciostopniowa manualna skrzynia biegów, ale można zamówić także wersję z 5-biegową zautomatyzowaną przekładnią.
W późniejszym terminie ofertę silników ma uzupełnić słabsza benzynowa jednostka 1,6 l, ale wielka szkoda, że pod maską Civica sedana nie znajdzie się znany z Accorda, bardzo udany, benzynowy silnik i-CTDi 2,2 l/ 140 KM.

Wrażenia z jazdy

W nowej Hondzie siedzi się wygodnie, na dobrze wyprofilowanych fotelach. Przed oczyma pojawiają się nam znane z wersji pięciodrzwiowej oryginalnie zaprojektowane wskaźniki prędkościomierza, temperatury silnika i poziomu paliwa, które ulokowano tuż pod szybą. Obrotomierz umieszczony jest w tradycyjnym miejscu i można na niego zerkać przez koło kierownicy. Takie rozłożenie wskaźników wymaga chwili przyzwyczajenia, ale na dłuższą metę okazuje się praktyczne i wprowadza pewne urozmaicenie, o co w kompaktach zazwyczaj nie jest łatwo. Trudno nie zauważyć też bardzo starannego wykończenia i dobrej jakości materiałów tapicerskich.

Po uruchomieniu silnika i wciśnięciu pedału gazu od razu przekonujemy się o możliwościach tego samochodu. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10181/honda-civic-viii-sedan-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Mimo, że jedziemy „tylko” kompaktowym sedanem, auto chętnie przyspiesza, przypominając o sportowych tradycjach japońskiej marki.
Manualna 6-stopniowa skrzynia biegów nie sprawia kłopotów nawet przy szybszych ruchach lewarkiem, ale wymaga dość precyzyjnego prowadzenia, zwłaszcza przy przejściu z „dwójki” na trzeci bieg.

Największym zaskoczeniem jest jednak wielowahaczowe zawieszenie z tyłu. Po wprowadzeniu belki skrętnej w hatchbacku - co często wytykano Hondzie jako technologiczny krok w tył - w bardziej statecznym sedanie znalazła się konstrukcja dużo precyzyjniej prowadząca koła. Jak się okazało na nierównych drogach, Civic sedan ma miękko zestrojone zawieszenie. Auto skutecznie tłumi większość nierówności i mimo przechyłów nadwozia, bardzo pewnie pokonuje zakręty.

Podsumowanie

Popyt na nowego Civica przerósł oczekiwania importera - na odbiór hatchbacka trzeba czekać kilka miesięcy. Również wersja 4-drzwiowa powinna się spodobać, choć za najtańszą odmianę Comfort trzeba zapłacić 67 900 zł, a to jest dość dużo jak na auto kompaktowe.
Jego atutem jest za to starannie wykończone, dobre zawieszenie i mocny silnik.

Wybrane dane techniczne:

Rodzaj silnika Diesel
Liczba cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność skokowa (cm3 ) 1799
Moc maksymalna (KM-obr/min) 140-6300
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) 174-4300
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) 9,0
Prędkość maksymalna (km/h) 200
Droga hamowania ze 100 km/h (m) 41
Pojemność bagażnika (dm3 ) 375
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) 50
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) 5,5/8,7
Długość/szerokość/wysokość (cm) 454/175/143
Rozstaw osi (cm) 270
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 3/12
Cena (zł) 75 900

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

Przestronność wnętrza * Duża ilość miejsca z przodu i z tyłu, przeciętny bagażnik.
Silnik Dynamiczna i elastyczna jednostka napędowa.
Poziom hałasu Do prędkość 100 km/h poziom hałasu nie jest wysoki.
Hamulce * 41 metrów to przeciętny wynik w porównaniu z innymi autami tego segmentu.
Dynamika Wystarczająca dynamika.
Zużycie paliwa Zużycie paliwa na przyzwoitym poziomie.
Wyposażenie podstawowe Bardzo bogate wyposażenie.

Wyposażenie seryjne:

Honda Civic 4d Executive

| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja automatyczna | S | S - wyposażenie seryjne

Autor: Tomasz Szmandra

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę