Ósma generacja Civica doczekała się także wersji sedan – równie ciekawej, ale znacznie mniej kontrowersyjnej.
W ostatnich latach Honda miała wyraźne problemy z tożsamością. Po typowo sportowych modelach Civica przyszła pora na wysokie, niemal familijne auta, które nie wzbudzały entuzjazmu miłośników japońskiej marki. Nawet sportowa wersja Type R z trudem ratowała wizerunek tego zasłużonego dla firmy modelu. Ten stan rzeczy zmienił się w momencie premiery obecnej generacji Civica, który od podstaw został na nowo zaprojektowany. Konstruktorzy rynku szokował nowoczesnymi rozwiązaniami.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10181/honda-civic-viii-sedan-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Teraz także i na polskim rynku pojawiła się wersja sedan. Honda wyraźnie zróżnicowała wersje cztero- i pięciodrzwiową, co wydaje się być dobrym rozwiązaniem.
Cechy szczególne
Nowy czterodrzwiowy Civic jest dłuższy o 3,6 cm (454 cm), szerszy o 3,6 cm (175 cm) i niższy o 0,5 cm od poprzednika. Rozstaw osi powiększył się o 8 cm (270 cm), a jego masa wzrosła prawie o 60 kg.
Wrażenie robi nie tylko oryginalne nadwozie, ale także wnętrze auta. Deska rozdzielcza przypomina bardziej konsolę PlayStation, jednak, co najważniejsze, jest czytelna i funkcjonalna. Obrotomierz, prędkościomierz i wyświetlacz to trzy osobne elementy. A przycisk startu zamiast stacyjki jeszcze bardziej przybliża nowego Civica do promu kosmicznego.
Civic sedan nie wygląda już tak odważnie jak jej wersja 5-cio drzwiowa. Wiele osób przyjmie to z ulgą, bo nowy design wzbudził spory kontrowersji. O ile jeszcze maska i światła z przodu sprawiają wrażenie, że auto prezentuje się zadziornie, to tył jest już bardziej tradycyjny. Wnętrze utrzymano w konwencji 5-cio drzwiowej wersji, czyli z szeregiem wyświetlaczy i odważną ich kolorystyką.
Nowy Civic jest produkowany zarówno w Japonii jak i Turcji. W polskich salonach będą sprzedawane egzemplarze z obu fabryk.
ZAPRASZAMY DO GALERII HONDY
Silniki
W przeciwieństwie do hatchbacka, w sedanie przewidziano jak na razie tylko jeden silnik 140-konny i-VTEC o pojemności 1,8 litra.| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10181/honda-civic-viii-sedan-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Zapewnia on Hondzie bardzo dobre osiągi – 9 s od 0 do 100 km/h i wystarczającą elastyczność. Przy tym jak na niemała jednostkę benzynową nie wyróżnia się zbyt dużym apatytem na paliwo. Z silnikiem współpracuje sześciostopniowa manualna skrzynia biegów, ale można zamówić także wersję z 5-biegową zautomatyzowaną przekładnią.
W późniejszym terminie ofertę silników ma uzupełnić słabsza benzynowa jednostka 1,6 l, ale wielka szkoda, że pod maską Civica sedana nie znajdzie się znany z Accorda, bardzo udany, benzynowy silnik i-CTDi 2,2 l/ 140 KM.
Wrażenia z jazdy
W nowej Hondzie siedzi się wygodnie, na dobrze wyprofilowanych fotelach. Przed oczyma pojawiają się nam znane z wersji pięciodrzwiowej oryginalnie zaprojektowane wskaźniki prędkościomierza, temperatury silnika i poziomu paliwa, które ulokowano tuż pod szybą. Obrotomierz umieszczony jest w tradycyjnym miejscu i można na niego zerkać przez koło kierownicy. Takie rozłożenie wskaźników wymaga chwili przyzwyczajenia, ale na dłuższą metę okazuje się praktyczne i wprowadza pewne urozmaicenie, o co w kompaktach zazwyczaj nie jest łatwo. Trudno nie zauważyć też bardzo starannego wykończenia i dobrej jakości materiałów tapicerskich.
Po uruchomieniu silnika i wciśnięciu pedału gazu od razu przekonujemy się o możliwościach tego samochodu. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10181/honda-civic-viii-sedan-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Mimo, że jedziemy „tylko” kompaktowym sedanem, auto chętnie przyspiesza, przypominając o sportowych tradycjach japońskiej marki.
Manualna 6-stopniowa skrzynia biegów nie sprawia kłopotów nawet przy szybszych ruchach lewarkiem, ale wymaga dość precyzyjnego prowadzenia, zwłaszcza przy przejściu z „dwójki” na trzeci bieg.
Największym zaskoczeniem jest jednak wielowahaczowe zawieszenie z tyłu. Po wprowadzeniu belki skrętnej w hatchbacku - co często wytykano Hondzie jako technologiczny krok w tył - w bardziej statecznym sedanie znalazła się konstrukcja dużo precyzyjniej prowadząca koła. Jak się okazało na nierównych drogach, Civic sedan ma miękko zestrojone zawieszenie. Auto skutecznie tłumi większość nierówności i mimo przechyłów nadwozia, bardzo pewnie pokonuje zakręty.
Podsumowanie
Popyt na nowego Civica przerósł oczekiwania importera - na odbiór hatchbacka trzeba czekać kilka miesięcy. Również wersja 4-drzwiowa powinna się spodobać, choć za najtańszą odmianę Comfort trzeba zapłacić 67 900 zł, a to jest dość dużo jak na auto kompaktowe.
Jego atutem jest za to starannie wykończone, dobre zawieszenie i mocny silnik.
Rodzaj silnika | Diesel |
---|---|
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1799 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 140-6300 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 174-4300 |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 9,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 |
Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 41 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 375 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,5/8,7 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 454/175/143 |
Rozstaw osi (cm) | 270 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 |
Cena (zł) | 75 900 |
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | * | Duża ilość miejsca z przodu i z tyłu, przeciętny bagażnik. |
---|---|---|
Silnik | Dynamiczna i elastyczna jednostka napędowa. | |
Poziom hałasu | Do prędkość 100 km/h poziom hałasu nie jest wysoki. | |
Hamulce | * | 41 metrów to przeciętny wynik w porównaniu z innymi autami tego segmentu. |
Dynamika | Wystarczająca dynamika. | |
Zużycie paliwa | Zużycie paliwa na przyzwoitym poziomie. | |
Wyposażenie podstawowe | Bardzo bogate wyposażenie. |
Wyposażenie seryjne:
Honda Civic 4d Executive
| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja automatyczna | S | S - wyposażenie seryjne
Autor: Tomasz Szmandra