Holowanie czy pomoc drogowa?

Obraz
Źródło zdjęć: © EPA/Christian Ohde

Gdy zostaniemy poproszeni o zaholowanie auta zazwyczaj bierzemy linę, zaczepiamy o coś i robimy więcej szkody niż pożytku. Uszkadzamy auto, płacimy mandat oraz tracimy dobre relacje z osobą holowaną. W jakich przypadkach lepiej wezwać pomoc drogową?

Lepiej nie holować bez odpowiedniej linki holowniczej. Nieodpowiednia, źle oznakowana i zamocowana linka może być przyczyną wypadku albo kosztować nas mandat. Nie decydujmy się na holowanie gdy sami nie mamy zaczepów holowniczych. Od 2000 roku wszystkie nowe samochody mają takie zaczepy z tyłu i przodu. Starsze auta trzeba w nie wyposażyć na własną rękę. Niektóre samochody (np. Nissan)
nie mają zaczepów przymocowanych na stałe - wkręca się je tylko w razie potrzeby. Warto sprawdzić podczas zakupu używanego pojazdu, czy dostaliśmy ten drobiazg od sprzedawcy. Do zaczepiania linki w żadnym wypadku nie nadaje się hak holowniczy do holowania przyczepy!

Zabronione jest holowanie aut z niesprawnymi systemami kierowniczym i hamulcowym. Jeśli z auta wyciekają jakiekolwiek płyny lepiej nie ryzykować zablokowania kół lub niewyhamowania w porę. Nie wolno holować samochodów na autostradach. Pomoc wezwiemy dzwoniąc pod ogólnopolski numer 789 000 789. Holowanie na lince samochodu z automatyczną skrzynią biegów grozi uszkodzeniem przekładni i sprzęgła. Podobnie jest z autami posiadającymi napęd na cztery koła, albo tzw. hydropneumatyczne zawieszenie regulujące wysokość podwozia nad jezdnią (citroen)
.

Pomoc drogowa kosztuje, więc wielu kierowców decyduje się na holowanie, warto jednak pamiętać, że koszt organizacji transportu uszkodzonego auta jest pokrywany z ubezpieczenia OC lub AC. W roszczeniu przydatny będzie rachunek wystawiony przez firmę holującą, a znajomy z linką rachunku raczej nie wystawi.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025