| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8409/srt8-jeep-01.jpg',550,393) ) |
| --- | Jeep przygotował sportową, czy raczej rajdową wersję swego legendarnego modelu Cherokee: SRT – Street and Racing Technology. Auto ma pomóc marce Jeep utrzymać się na szczycie coraz bardziej zatłoczonej kategorii SUV, w której konkurencji proponują coraz większe i potężniejsze silniki.
Jeep jest bezsprzecznie klasykiem w kategorii SUV, można nawet powiedzieć, że jego pierwsze modele uznać należałoby jako pierwowzór. Nic to jednak nie znaczy, o ile marka nie potrafi wciąż potwierdzać swego miejsca w czołówce. Tym to trudniejsze, że specyfika kategorii SUV zmienia się. Nie są to już masywne i toporne auta terenowe stworzone dla bezdroży. Ich miejska ekspansja wymusza coraz większy komfort, lepsze właściwości jezdne i przede wszystkim coraz lepsze osiągi. Dość powiedzieć, że Volvo X90 wprowadziło właśnie ośmiocylindrowy, czterolitrowy silnik o mocy 315 KM, Mercedes ML 500 poszczycić się może 309 KM, a BMW 4.8si ma koni aż 360. …Range Rover zapowiada zaś, ze przygotuje wersję napędzaną silnikiem pochodzącym od Astona Martina o mocy 390 KM. Jeep najwyraźniej postanowił dotrzymać pola ze swym Grand Cherokee SRT8 – najmocniejszym Jeepem, jaki dotychczas stworzono.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8409/srt8-jeep-02.jpg',550,358) ) |
| --- | Sercem projektu jest ponad sześciolitrowy silnik 6.1 HEMI, który osiąga moc 415 KM, co stanowi rezultat o 85KM lepszy, od poprzedniej wersji: 5.7 HEMI. Warto przy tej okazji przypomnieć pewną szczególną zaletę systemu HEMI. Otóż stworzony jest on właśnie z myślą o bardzo dużych silnikach o przynajmniej sześciu cylindrach. Kiedy mianowicie zapotrzebowanie na moc jest niewielkie, pracuje tylko część z cylindrów, np. cztery, sześć (parami). System taki pozwala znacznie potrzebna.
Grand Cherokee SRT8 przyśpieszać może od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 5 sekund, co daje wyobrażenie o tym, co 6.1 HEMI jest w stanie z siebie wykrzesać w chwilach największej mobilizacji. Olbrzymią moc przenosi pięciostopniowa, zautomatyzowana skrzynia biegów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8409/srt8-jeep-03.jpg',550,373) ) |
| --- | Specjalnie na potrzeby Jeepa Grand Cherokee SRT8 opracowano permanentny napęd na cztery koła – odpowiedni raczej do auta sportowego, niż terenowego. Podczas normalnej jazdy po szosie zaledwie 5 do 10 % mocy przekazywana jest na przednią oś. Zależnie od potrzeb i nawierzchni, rozkład ten może się zmieniać niemal dowolnie – tak, by każde z kół dysponowało mocą, która nie spowoduje utraty przyczepności.
Grand Cherokee SRT8 jest o jeden cal (2,5 cm) niższy od zwykłego Jeepa Grand Cherokee. Wyposażono go w opony przeznaczone do szybkiej jazdy po szosie (przód: 255/45/20 i tył: 285/40/20), które mogą służyć jako opony dojazdowe nawet w razie przebicia. Opony zamontowano na dwudziestocalowych aluminiowych obręczach. …I właśnie owe olbrzymie koła stanowią najważniejszy wizualny wyróżnik Cherokee SRT8.
Choć najmocniejszy Jeep z pewności imponuje mocą swych 415 KM, to nie można zapomnieć, że Porsche Cayenne o silniku 4,5 litra w wersji o podwójnym turbodoładowaniu osiąga moc aż 450 KM. Cóż, takie rozwiązanie ma swych zwolenników i przeciwników. Z pewnością sporo Amerykanów preferuje jednak bardziej konserwatywny, postrzegany jako trwalszy wariant realizowany przez Jeepa, w którym moc osiąga się przede wszystkim dzięki pojemności skokowej – nie turbodoładowaniu.