Genewa 2017: Honda Civic Type R – jeszcze więcej mocy
Honda Civic Type R na bazie dziewiątej generacji japońskiego hatchbacka zadebiutowała zaledwie dwa lata temu, a już zaprezentowano kolejną odsłonę tego hot-hatcha. Model pokazany podczas targów w Genewie jest jeszcze nieco mocniejszy, ale bardziej znaczące zmiany zaszły w konstrukcji nadwozia i zawieszenia.
Pod maskę znowu trafił 2-litrowy, turbodoładowany silnik VTEC, który dzięki dalszym modyfikacjom generuje teraz 320 KM (o 10 więcej niż w poprzedniej wersji modelu Type R) i 400 Nm. Poprawiono też sposób reakcji przepustnicy, co ma przede wszystkim jeszcze bardziej poprawić wrażenia z jazdy. Za zmianę przełożeń odpowiada 6-biegowa manualna skrzynia, która otrzymała system dopasowania obrotów silnika.
Już poprzednia Honda Civic Type R zaskakiwała swoimi właściwościami jezdnymi, mimo że tak duża moc przenoszona jest na przednią oś. Jednak inżynierowie japońskiej marki nie spoczęli na laurach i dalej pracowali nad konstrukcją swojego hot-hatcha. Zaowocowało to nadwoziem, które ma o 38 proc. większą sztywność skrętną. Zmodyfikowane przednie zawieszenie ma za zadanie jeszcze skuteczniej ustabilizować tor jazdy podczas mocnego przyspieszania, natomiast zwiększona sztywność wahaczy na tylnej osi wpłynie na bezpieczne prowadzenie samochodu w zakrętach.
Podobnie jak poprzednio dostępny jest tryb jazdy „+R”, który czyni wrażenia z jazdy bardziej sportowymi. Jednak, aby poprawić wygodę codziennego użytkowania, dodano też tryb „Comfort”, który wpływa na charakterystykę zawieszenia, wspomaganie kierownicy, pracę drążka zmiany biegów i reakcję przepustnicy.
Poprzedni Civic Type R, delikatnie mówiąc, bardzo rzucał się w oczy. W przypadku nowego modelu również trudno mówić o skromności i subtelności, ale wydaje się minimalnie spokojniejszy od wcześniejszego modelu. Mimo to nie zabrakło ogromnego spoilera, agresywnie wyglądających zderzaków i licznych wlotów powietrza. Co ważne, wszystkie te elementy mają nie tylko dobrze wyglądać, ale przede wszystkim poprawiają właściwości aerodynamiczne. Honda chwali się, że nowy Type R charakteryzuje się najlepszym w klasie stosunkiem współczynnika oporu powietrza do docisku.
Produkcja nowej Hondy Civic Type R ruszy latem 2017 roku w brytyjskiej fabryce w Swindon. Będzie to model globalny i oprócz Europy trafi też do USA i Japonii.