Genewa 2011: Jaguar Baby od Bertone

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL

Samochody popularne w konfrontacji z modelami marek masowych, nie przynoszą raczej dużych zysków. Niektóre firmy stawiają jednak na co innego - nie każdy musi jeździć naszym samochodem, ale ten kto jeździ ma być z tego dumny. Z takiego założenia wychodzi Jaguar, prezentując w Genewie swoje nowe dziecko - Jaguar Baby.

Obraz
© (fot. Bogusław Korzeniowski)

Zaprezentowany na stoisku Bertone - Jaguar Baby to całkowicie nowy projekt, w którym zawarto wszystkie najważniejsze cechy limuzyn Jaguara: idealne proporcje linii nachylenia szyb, duży rozstaw osi, czy bryła bagażnika w której błotniki charakterystycznie zwężają się do pasa tylnego.

Tak więc - jak mówi projektant - w założeniu miał to być typowy Jaguar, tyle tylko że w pomniejszeniu. To zmniejszenie karoserii przy zachowaniu komfortu i wielkości przestrzeni pasażerskiej (czyli związanego z tym dużego rozstawu osi) dało jeden efekt stylistyczny, którego nie ma w typowym Jaguarze - niewielki zwis przedni.

Obraz
© (fot. Bogusław Korzeniowski)

Ponieważ concept car nigdy nie jest jedynie opracowaniem nowej bryły nadwozia, ale także wprowadzaniem innowacji, które mają wysondować rynek odnośnie przyjęcia tych rozwiązań przez potencjalnych klientów, Bertone w prototypie Jaguara wprowadził dwie innowacje. Jedna to drzwi otwierane w formie otwartej książki, a druga - kamery zamiast lusterek wstecznych.

System otwierania drzwi wydaje się znaczną innowacją, gdyż podobny ma jedynie Rolls Royce. Druga innowacja raczej nie ma szans na szybkie wdrożenie do wersji seryjnej. Concept ma bowiem zamiast lusterek zewnętrznych kamery (umieszczone w wąskim pasku, na poszyciu drzwi) i ekrany na słupkach A, pokazujące, co w danej chwili rejestruje kamera. Umieszczenie "wąskich lusterek" i wbudowanej w nie kamery, jest jednak tylko nawiązaniem do wąskich świateł i aerodynamicznej doskonałości całej bryły.

Na wprowadzenie takich rozwiązań na razie jest jeszcze za wcześnie. Nie chodzi w tym wypadku o koszt, gdyż ten w drogich samochodach nie będzie powodował gwałtownego wzrostu ceny. Jednak taka innowacja w nawiązującym do tradycji Jaguarze po prostu... nie przystoi.

Bogusław Korzeniowski

mz

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025