Trwa ładowanie...

Genewa 2011: Jaguar Baby od Bertone

Genewa 2011: Jaguar Baby od BertoneŹródło: WP.PL
d44pcgq
d44pcgq

Samochody popularne w konfrontacji z modelami marek masowych, nie przynoszą raczej dużych zysków. Niektóre firmy stawiają jednak na co innego - nie każdy musi jeździć naszym samochodem, ale ten kto jeździ ma być z tego dumny. Z takiego założenia wychodzi Jaguar, prezentując w Genewie swoje nowe dziecko - Jaguar Baby.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Zaprezentowany na stoisku Bertone - Jaguar Baby to całkowicie nowy projekt, w którym zawarto wszystkie najważniejsze cechy limuzyn Jaguara: idealne proporcje linii nachylenia szyb, duży rozstaw osi, czy bryła bagażnika w której błotniki charakterystycznie zwężają się do pasa tylnego.

Tak więc - jak mówi projektant - w założeniu miał to być typowy Jaguar, tyle tylko że w pomniejszeniu. To zmniejszenie karoserii przy zachowaniu komfortu i wielkości przestrzeni pasażerskiej (czyli związanego z tym dużego rozstawu osi) dało jeden efekt stylistyczny, którego nie ma w typowym Jaguarze - niewielki zwis przedni.

d44pcgq
(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Ponieważ concept car nigdy nie jest jedynie opracowaniem nowej bryły nadwozia, ale także wprowadzaniem innowacji, które mają wysondować rynek odnośnie przyjęcia tych rozwiązań przez potencjalnych klientów, Bertone w prototypie Jaguara wprowadził dwie innowacje. Jedna to drzwi otwierane w formie otwartej książki, a druga - kamery zamiast lusterek wstecznych.

System otwierania drzwi wydaje się znaczną innowacją, gdyż podobny ma jedynie Rolls Royce. Druga innowacja raczej nie ma szans na szybkie wdrożenie do wersji seryjnej. Concept ma bowiem zamiast lusterek zewnętrznych kamery (umieszczone w wąskim pasku, na poszyciu drzwi) i ekrany na słupkach A, pokazujące, co w danej chwili rejestruje kamera. Umieszczenie "wąskich lusterek" i wbudowanej w nie kamery, jest jednak tylko nawiązaniem do wąskich świateł i aerodynamicznej doskonałości całej bryły.

Na wprowadzenie takich rozwiązań na razie jest jeszcze za wcześnie. Nie chodzi w tym wypadku o koszt, gdyż ten w drogich samochodach nie będzie powodował gwałtownego wzrostu ceny. Jednak taka innowacja w nawiązującym do tradycji Jaguarze po prostu... nie przystoi.

Bogusław Korzeniowski

mz

d44pcgq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d44pcgq
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj