Fotoradary plajtują?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Wojciech Pacewicz

Fotoradary zamiast 100 mln zł miesięcznie zarabiają tylko kilka - ujawnia "Dziennik Gazeta Prawna". Władze powinny być zadowolone. W końcu oznacza to, że są skutecznym środkiem prewencyjnym.

Od początku roku fotoradary, rozstawione na polskich drogach, zarobiły niecałe 7 mln zł - dowiedział się "Dziennik Gazeta Prawna". Tymczasem minister finansów założył, że w tym roku za sprawą mandatów, wystawionych przez sprawującą nadzór nad tym systemem Inspekcję Transportu Drogowego, budżet państwa wzbogaci się o ponad 1,2 mld zł. Oznacza to, że miesięcznie z tego tytułu powinno spływać około 100 mln zł.

Zdaniem ekspertów nie ma już żadnych szans na realizację tego planu. I to pomimo rekordowych nakładów na rozbudowę sieci fotoradarów i jej obsługę. Poważne problemy z tego powodu może mieć przede wszystkim Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, która w lipcu ub.r. przejęła od GDDKiA oraz policji sieć fotoradarów i obiecała podnieść ich wydajność.

Inspekcja tłumaczy, że dotychczasowe wpływy są na niskim poziomie, ponieważ system nie działa jeszcze optymalnie i wciąż jest w budowie. Zdaniem inspektorów, wpływy z fotoradarów w rzeczywistości są dużo większe, bo spora część mandatów nie została jeszcze wysłana kierowcom.

Czy jednak w prawidłowo działającym państwie urzędnik, zajmujący się nadzorem nad siecią fotoradarów, powinien się tłumaczyć z niskich wpływów? Przecież urządzenia te montowane są po to, by zniechęcić kierowców do łamania ograniczeń prędkości. Generowanie przez nie niewielkiej liczby mandatów świadczy więc o tym, że system jest skuteczny i zapewnia bezpieczeństwo pieszym oraz innym uczestnikom ruchu.

Słabe wyniki finansowe fotoradarów nie oznaczają jednak, że metalowe pudełka znikną z poboczy. Wręcz przeciwnie. Inspekcja Transportu Drogowego jest właśnie w trakcie zakupu trzystu nowych urządzeń tego typu. Będą one pracować przez całą dobę.

tb/mw/mw

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025