Trwa ładowanie...
katalog
20-11-2006 09:39

Ford Galaxy

Ford Galaxy
d2w0zi4
d2w0zi4

Współczesne vany coraz umiejętniej łączą zalety samochodów osobowych z funkcjonalnością „busów”. Jest tak również w przypadku najnowszego Forda Galaxy.

Pierwszą generację Galaxy zaprezentowano w 1995 r. Była to wspólna konstrukcja Forda i Volkswagena. Bliźniakami Galaxy zostały modele Alhambra i Sharan różniące się nieco wyglądem, ale wykorzystujące m.in. tę samą płytę podłogową i jednostki napędowe. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11064/ford-galaxy-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Najnowsza wersja fordowskiego vana wyprzedziła swoje rodzeństwo pod kątem.

Cechy szczególne

Galaxy powstał z wykorzystaniem platformy stosowanej także w nowym Volvo S80 i Fordzie Mondeo, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w przyszłym roku. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11064/ford-galaxy-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Autem może podróżować siedem osób siedzących w konfiguracji 2+3+2. Fotele drugiego i trzeciego rzędu dają się składać i przesuwać wzdłuż nadwozia. Przy siedmiu osobach na pokładzie i ustawieniu maksymalnej ilości miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu, pojemność bagażnika wynosi 308 l. Przesuwając fotele zwiększa się ją do 435 l. Po złożeniu siedzeń trzeciego rzędu przestrzeń bagażowa ma objętość 830 l, a drugiego i trzeciego – 1260 l. Ważna jest także długość bagażnika, która może wynosić do 2 m. Łącza ilość kombinacji ustawień foteli to 32, dzięki czemu dostosowanie wnętrza do aktualnych potrzeb nie stanowi problemu. Zajmowanie miejsca w trzecim rzędzie odbywa się po przesunięciu foteli zewnętrznych w rzędzie drugim. Ciekawym rozwiązaniem są też dodatkowe schowki znajdujące się w listwie umieszczanej pod sufitem. Mogą mieć one pojemność do 20 l. Galaxy ma też specjalne lusterko, umożliwiające osobom siedzącym z przodu obserwację pasażerów na tylnym siedzeniu. Wprowadzono je głównie z myślą o
rodzicach chcących lepiej widzieć jadące z tyłu dzieci.

d2w0zi4

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Silnik

Testowanego przez nas Galaxy napędzał wysokoprężny, 4-cylindrowy silnik o pojemności 2,0 l z systemem common rail. Zastosowano w nim układu doładowania z trybem pracy „overboost”. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11064/ford-galaxy-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Pozwala on na chwilowe zwiększenie maksymalnego momentu obrotowego z 320 do 340 Nm, co przekłada się na lepsze przyspieszenie przy wyższych prędkościach.

d2w0zi4

Wrażenia z jazdy

W zawieszeniu Galaxy zastosowano z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu zawieszenie jest wielowahaczowe. Elementy tłumiące zestrojono dość miękko, dzięki czemu nierówności nawierzchni są dobrze tłumione. Nie ma przy tym wrażenia, że auto „pływa”, co mogłoby skutkować chorobą lokomocyjną. Pozycja za kierownicą przypomina tę w „zwykłych” samochodach osobowych. Na plus zasługują precyzyjnie pracujący układ kierowniczy i 6-stopniowa, manualna skrzynia biegów. 2-litrowy silnik zapewnia bardzo dobrą dynamikę – auto odczuwalnie rozpędza się już od 1700 obr/min. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11064/ford-galaxy-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jednostka napędowa nie jest przy tym zbyt głośna. Wadą jest brak w standardzie czujników cofania. Przy tak dużych rozmiarach auta utrudnia to manewrowanie.
Fotele pierwszego i drugiego rzędu są wygodne, te z rzędu trzeciego mogłyby wydają się zbyt twarde. Zapewniają jednak dość dużo miejsca. Za to pomysł na ich dwustopniowe składanie i rozkładanie (oddzielnie oparcia i siedziska) nie należy do najlepszych. Procedura trwa za długo i jest nieco za skomplikowana. Dla porównania np. w Mitsubishi Grandisie do schowania siedzeń trzeciego rzędu wystarcza jeden ruch. Przestronne wnętrze z możliwością różnorodnej konfiguracji to zaleta Forda. Po złożeniu siedzeń drugiego i trzeciego rzędu powstaje płaska podłoga bagażnika o długości 2 m pozwalająca na przewożenie długich przedmiotów lub…dość wygodne zanocowanie w aucie, jeśli zajdzie taka potrzeba.

d2w0zi4

Podsumowanie

Galaxy to przestronny samochód, który doskonale spełni rolę auta rodzinnego. Napędzany 2-litrowym dieslem jest pojazdem dynamicznym, a dzięki dobrym własnościom jezdnym zadowoli wielu kierowców. Pewną barierę może stanowić cena Forda – w najtańszej wersji wyposażenia Galaxy 2.0 TDCi kosztuje 123 950 zł.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Wybrane dane techniczne Ford Galaxy PlatiniumX:

| Typ silnika | Diesel |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1997 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min): | 140/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 320-340/2000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 193 |
| Pojemność bagażnika (l): | 308-1260 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 5,5/8,2 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 482 x 188 x 176 |
| Rozstaw osi (cm): | 185 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/2 |
| Cena (zł): | 143 750 | * - pomiar wg ADAC

d2w0zi4

Nasza ocena

Przestronność wnętrza * Dużo miejsca z przodu i z tyłu; możliwość różnorodnego konfigurowania przestrzeni bagażowej.
Silnik Dynamiczna jednostka napędowa z systemem „overboost” poprawiającym jeszcze przyspieszenia na wyższych biegach.
Poziom hałasu Silnik zaczyna pracować głośniej od 3000 obr/min. Wnętrze jest dobrze wyciszone. Do podróżnych nie docierają hałasy z układu zawieszenia.
Zużycie paliwa Stosunkowo małe zapotrzebowanie na paliwo biorąc pod uwagę osiągi.
Wyposażenie * Najbogatsza wersja wyposażenia.

Wyposażenie seryjne:

Ford Galaxy PlatiniumX

| Poduszki powietrzne | 7 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Układ stabilizacji toru jazdy | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Automatyczna klimatyzacja | S |
| Komputer pokładowy | S |
| Czujniki cofania | - |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S |
| Tempomat | S |
| Radioodtwarzacz CD | S | s - wyposażenie seryjne

d2w0zi4

Autor: Maciej Pobocha

d2w0zi4
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2w0zi4
Więcej tematów