Trwa ładowanie...

Excelsior-Henderson może powrócić dzięki indyjskiej firmie Bajaj

Excelsior-Henderson to amerykańska marka motocykli swoimi korzeniami sięgająca pierwszych dekad motoryzacji. Teraz prawa do niej posiada indyjski Bajaj i bardzo prawdopodobne, że planuje przywrócić ją do życia. Można się spodziewać, że stałaby się konkurencją dla Harleya-Davidsona i Indiana.

Excelsior Super X z 1928 r.Excelsior Super X z 1928 r.Źródło: Wikimedia Commons, fot: Thesupermat
d4chpks
d4chpks

Excelsior-Henderson to firma, która powstała z połączenia dwóch popularnych w pierwszych dekadach XX w. marek amerykańskich motocykli. Excelsior zasłynął między innymi tym, że stworzył pierwszy model, który oficjalnie osiągał prędkość 100 mil na godzinę. Natomiast Henderson znany był ze swoich 4-cylindrowych rzędowych silników umieszczonych w ramie tak, że wał korbowy znajdował się równolegle do osi motocykla. Pod koniec lat 20. był to też trzeci (za Harleyem-DavidsonemIndianem) najpopularniejszy producent motocykli w USA. Niestety, obie marki upadły w 1931 r.

Wreszcie w latach 90. - już jako Excelsior-Henderson - firma wróciła do życia. Plany były ambitne – nowa fabryka, duża sieć dilerska w całych Stanach i opracowana własnymi siłami cała konstrukcja wraz z silnikiem. Niestety, tak duża inwestycja spowodowała, że firma szybko zbankrutowała. Wyprodukowano jedynie 1950 egzemplarzy modelu Excelsior-Henderson Super X (w nawiązaniu do tak samo nazywającego się motocykla z okresu międzywojennego), który bezpośrednio konkurował z motocyklami Harleya-Davidsona.

Niedawno prawa do marki Excelsior-Henderson nabyła indyjska firma Bajaj, która jest drugim największym producentem motocykli w swoim kraju. Tak bogaty i solidny inwestor daje nadzieję na skuteczną reaktywację słynnej marki. Tym bardziej, że ostatnio Bajaj zaczął rejestrować nazwę Excelsior-Henderson w wielu krajach. Zatem, choć na razie nie ma oficjalnego potwierdzenia, to można się spodziewać, że powrót amerykańskiej marki jest już niemal pewny. Wpisuje się to w trend indyjskich i chińskich firm, które chętnie kupują znane nazwy i pod nimi chcą zaistnieć nie tylko na rodzimym rynku, ale też w Europie czy USA.

Pozostaje tylko pytanie, jakie motocykle będzie produkował nowy Excelsior-Henderson? Najbardziej oczywistą opcją wydaje się to, że stanie w szranki z Harleyem-Davidsonem i Indianem, a więc oferowanie dużych cruiserów (raczej z silnikami V2, a nie rzędowymi czwórkami). Jednak takie modele nie sprzedają się szczególnie dobrze w Indiach. Tam Bajaj na pewno chciałby powalczyć z Royalem Enfieldem, który też oferuje motocykle w klasycznym stylu, ale z małymi silnikami. Pozostaje nam zatem czekać na oficjalne informacje i trzymać kciuki, że tym razem Excelsior-Henderson powróci na dobre.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d4chpks
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4chpks
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj