Eko-podatku nie będzie

Obraz

Premier Donald Tusk oficjalnie potwierdził, że rząd nie planuje wprowadzenia podatku ekologicznego, który mieli płacić wszyscy właściciele samochodów.

Obraz
© (fot. PAP)

Eko-podatek miał zastąpić akcyzę, którą obecnie uiszcza się przy pierwszej rejestracji auta. Mnożenie kolejnych podatków w sytuacji, gdy do 2010 r. mogą wzrosnąć te, które już płacimy, nie jest najlepszym rozwiązaniem - twierdzi premier.

Za podatkiem lobbowała branża motoryzacyjna. Jego wysokość miała być ściśle związana z pojemnością silnika i normami emisji spalin. Rząd planował, aby podobnie jak akcyza był on wnoszony jednorazowo przy okazji rejestracji pojazdu lub płacony co roku. W razie wprowadzenia podatku jego wysokość rosła by wraz z wiekiem pojazdu.

Taki system naliczania opłat, miał spowodować by kierowcy kupowali więcej nowszych aut. W chwili obecnej wiek pojazdu nie ma wpływu na wysokość akcyzy. Wyliczeń dokonuje się od pojemności silnika pomijając normy emisji CO2. Dla aut o pojemności do 2 litrów, wysokość akcyzy jest równa 3,1%, dla większych pojemności jest to już 18,6%.

Rozgraniczenie wysokości akcyzy względem pojemności pochodzi z lat 90. Od tamtych czasów wiele się zmieniło. W tej chwili musimy zapłacić większą akcyzę od oszczędnej Toyoty z silnikiem diesel'a o pojemności 2.2 litra, mimo iż spełnia ona surową normę emisji spalin Euro5.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę