Dopłaty do motocykli z programu "Mój elektryk". Ale jeszcze nie teraz

Rząd uruchomił program dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych. Można dostać nawet 27 000 zł na taki cel. Co ważne, "Mój elektryk" ma objąć też motocykle i skutery, jednak w ich przypadku kwota będzie znacznie niższa.

Harley-Davidson LiveWireHarley-Davidson LiveWire
Źródło zdjęć: © WP | Szymon Jasina
Szymon Jasina

O państwowych dopłatach do pojazdów elektrycznych mówi się od dawna i po pilotażowych programach, które nie zmieniły wiele na rynku, teraz rząd uruchomił dużo większy projekt. "Mój elektryk" to program, który zakłada duże fundusze na dofinansowanie zakupu pojazdów elektrycznych. Co ważne, ma on objąć nie tylko samochody, ale też pojazdy kategorii od L1e po L7e, czyli motorowery, motocykle (też z wózkiem), trójkołowce i czterokołowce (np. quady). Krótko mówiąc – praktycznie wszystko.

To dobra wiadomość dla zainteresowanych zakupem elektrycznego skutera lub motocykla. Jednak równie szybko rządzący studzą ich oczekiwania. Pierwszy nabór programu "Mój elektryk" ma objąć tylko samochody (elektryczne, w tym też z wodorowymi ogniwami paliwowymi) kupione przez osoby prywatne. Kiedy przyjdzie czas na jednoślady (czy choćby zakup na firmę)? Tego niestety nie wiadomo.

Pierwszy nabór ma trwać bardzo długo – ruszy 12.07.2021, a zakończy się 30.09.2025. To jednak nie oznacza, że motocykliści będą musieli czekać ponad czterech lat na uwzględnienie ich w planach rządowych planach elektromobilności. Uruchomienie kolejnych naborów planowanie jest w następnych tygodniach.

Aktualnie dopłaty dla samochodów określono na poziomie 18 750 zł, a dla posiadaczy karty dużej rodziny nawet 27 000 zł. W przypadku pojazdów z kategorii L1e-L7e, czyli m.in. jednośladów, ma to być maksymalnie 4000 zł (do 30 proc. kosztów kwalifikowanych). W praktyce oznacza to spore dopłaty do elektrycznych motorowerów czy odpowiedników "125-tek", ale na rynku mocnych motocykli na prąd, które kosztują ponad 100 tys. zł, raczej taka suma niewiele zmieni.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła