Dobry początek roku dla Harleya-Davidsona, ale nie u nas. Tu będzie coraz gorzej

Harley-Davidson chwali się wzrostem sprzedaży w pierwszym kwartale 2021 r. Jest jednak druga strona medalu – odpowiada za to rynek amerykański, w Europie jest gorzej, a sytuacja jeszcze się pogorszy. Wojna celna z USA spowoduje kolejny wzrost cen.

Harley-Davidson Low Rider SHarley-Davidson Low Rider S
Źródło zdjęć: © WP | Szymon Jasina
Szymon Jasina

Dobra wiadomość dla Harleya-Davidsona jest taka, że w pierwszym kwartale 2021 r. amerykańska firma sprzedała 44 200 motocykli w porównaniu do 40 400 rok wcześniej. Wygląda na to, że zmiany wprowadzone przez Jochena Zeitza przynoszą efekty. I choć sytuacja wygląda dobrze to ma też drugą, mniej pozytywną stronę.

Rynek północnoamerykański odpowiada aż za 74 proc. tej sprzedaży (i wzrost aż o 30 proc.). To oznacza, że poza nim Harley-Davidson nie ma powodów do świętowania. Oddział firmy odpowiedzialny za Europę, Bliski Wschód i Afrykę może się pochwalić jedynie 4900 sprzedanymi motocyklami w porównaniu do 7700 rok wcześniej.

Powodów jest kilka. Oczywiście na sytuację wpłynęła sytuacja epidemiczna na Starym Kontynencie. Pierwszy kwartał 2020 r. był okresem jeszcze przed rozprzestrzenieniem się koronawirusa, a w tym samym okresie 2021 r. w europejskich krajach obowiązuje dużo obostrzeń. Drugą kwestią jest to, że wraz z wprowadzeniem normy emisji spalin Euro 5 Harley-Davidson wycofał z Europy linie modelowe Street i Sportster.

Harley-Davidson nie ma też powodów, aby z optymizmem patrzeć w przyszłość jeśli chodzi o sprzedaż w Europie. Unia zapowiedziała już kolejny etap wojny celnej z USA zapoczątkowanej jeszcze przez Donalda Trumpa. Mimo zmiany amerykańskiej administracji konflikt nie słabnie. Od czerwca 2021 r. podatek na importowane ze Stanów Zjednoczonych motocykle wzrośnie z wysokich już 31 proc. aż do 56 proc.

Amerykański producent odnotował też jednoprocentowy wzrost na rynku Azji i Pacyfiku, ale w Ameryce Łacińskiej duży, 59-procentowy spadek. Co ważne dla inwestorów, przychód Harleya-Davidsona wzrósł o 10 proc.

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie