Od stycznia do końca sierpnia tego roku za granicę wyeksportowano wytworzone w Polsce produkty motoryzacyjne o wartości ponad 10,23 mld euro. To o 14,37 proc. czyli 1,28 mld euro więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku - poinformowała PAP Polska Izba Motoryzacji (PIM).
Nadal najwięcej tych produktów - 87 proc. całości eksportu branży - trafia do krajów Unii Europejskiej. Najważniejszym rynkiem zbytu pozostają Niemcy, dokąd trafiło 25,69 proc. całości eksportu branży motoryzacyjnej. Drugie miejsce przypadło Włochom - 19,75 proc., a trzecie Hiszpanii - 6,43 proc.
Największy udział w eksporcie mają od lat samochody osobowe i towarowo-osobowe. W ciągu ośmiu miesięcy br. wartość ich eksportu wyniosła 3,66 mld euro, co stanowiło 35,79 proc. udziału w całym eksporcie branży i była o 5,67 proc. większa niż przed rokiem.
Drugim filarem eksportu pozostają części i komponenty. W omawianym okresie wartość ich eksportu wyniosła ponad 3,01 mld euro, co oznacza wzrost o 24,72 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu 2006 r.
Największym ich odbiorcą są Niemcy, na które przypada aż 35,13 proc. całości eksportu części, a dalej Włochy - 9,69 proc. i Czechy - 6,89 proc.
Wartość eksportu trzeciego filaru przemysłu motoryzacyjnego w Polsce - silników wysokoprężnych - w ciągu pierwszych 8 miesięcy roku wyniosła blisko 2,04 mld euro, o blisko 20 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Największymi ich odbiorcami są Niemcy - 35,93 proc.
Uzyskane w okresie styczeń-sierpień wyniki pozwalają podtrzymać prognozę PIM, że wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego w całym roku przekroczy 16,2 mld euro.
Polska Izba Motoryzacji jest organizacją zrzeszającą dostawców motoryzacyjnych, stacje dilerskie i warsztaty naprawcze.