Trwa ładowanie...
Auto Świat
13 lipca 2012, 13:11

Do jakiego komisu jechać po używane auto?

Do jakiego komisu jechać po używane auto?Źródło: Marek Wieliński
d12dyqe
d12dyqe

Miejsc, w których można kupić używany samochód, jest dużo. Najbezpieczniejszy i najprostszy wydaje się zakup w komisie. Pytanie tylko: jaki wybrać - jeden z wielu niezależnych czy może komis dilerski? Oto, co oferują, co możemy zyskać, a co stracić, wybierając jeden z nich.

Największe zaufanie budzą komisy przy autoryzowanych salonach. Przede wszystkim na ogół stanowią one część dużej firmy, więc nie znikają z dnia na dzień (tak jak to czasami bywa z małymi komisami) i w razie problemów z autem jest się do kogo zwrócić. Ponadto ich oferta wydaje się najbardziej zachęcająca ze względu na gwarancję dobrego stanu technicznego. Salon dilerski może sobie pozwolić nawet na udzielenie kilkumiesięcznej gwarancji mechanicznej, gdyż często doskonale zna wystawione do sprzedaży auta – przeważnie zostawiają je w rozliczeniu klienci salonu.

W którym komisie będzie drożej?

Niestety, komis dilerski na ogół życzy sobie nawet o 20 procent więcej, niż wynosi przeciętna wartość podobnego auta na rynku wtórnym. Wydaje się, że wysoka cena gwarantuje dobry towar, a jednak również w przysalonowych komisach zdarzają się oszustwa, np. nie ujawnia się powypadkowej przeszłości aut lub zaniża ich przebieg. Skoro tak się zdarza, to może warto zobaczyć, co oferują niezależne komisy?

Na pewno znajdziemy w nich bardziej atrakcyjne ceny, jednak stan techniczny samochodów częściej pozostawia wiele do życzenia. Dużym plusem niezależnych komisów jest ich mnogość – nawet w małych miasteczkach można ich znaleźć przynajmniej kilka. Dzięki temu w pobliżu swojego miejsca zamieszkania można w jednym czasie obejrzeć dość dużo samochodów, zwracając przy tym uwagę na modele, które wcześniej nie były rozważane.

(fot. PAP/Andrzej Grygiel)
Źródło: (fot. PAP/Andrzej Grygiel)

Jest to więc prostsza forma poszukiwania pojazdu niż weryfikowanie pojedynczych ogłoszeń internetowych i wyłapywanie aut znajdujących się najczęściej daleko od miejsca zamieszkania. Inne zalety zakupu auta w komisie? Łatwy dostęp do kredytów samochodowych – każda firma współpracuje na ogół z bankiem (lub bankami). Nie bez znaczenia jest też to, że jeśli kupujemy auto w komisie, jesteśmy chronieni prawnie – odpowiada on za stan techniczny pojazdu i powinien
zapoznać z nim klienta.

d12dyqe

Niezależnie więc od tego, który rodzaj komisu wybierzemy, w świetle prawa w każdym przypadku mamy do czynienia z profesjonalistami, od których można domagać się zwrotu pieniędzy za samochód z ukrytymi wadami. Dlatego ważne jest, aby na dowodzie sprzedaży widniała rzeczywista kwota transakcji.

(fot. PAP/Lech Muszyński)
Źródło: (fot. PAP/Lech Muszyński)

W zwykłym komisie sprzedawane auta nie są przesadnie drogie. Dodatkowo na ogół cenę wywoławczą można dość znacznie obniżyć, poza tym łatwo uzyskać tani kredyt lub zostawić w rozliczeniu dotychczasowe auto – to rozwiązanie dobre dla osób, które nie mają czasu na sprzedaż.

d12dyqe

Niestety, stan samochodów oferowanych w takich komisach jest na ogół gorszy niż w dilerskich, w których selekcja jest bardziej rygorystyczna. W niezależnych komisach można spotkać zadbane auta obok mocno wyeksploatowanych lub naprawionych po wypadkach, tyle tylko, że po profesjonalnym picowaniu, a często też po cofnięciu licznika. Oczywiście, nie można uogólniać – na rynku są także rzetelne komisy. Niestety, wiele jest takich, które świadomie naciągają klientów.

Plusy

Zróżnicowana oferta - Na placu można obejrzeć auta wielu marek, w różnym wieku.
Elastyczność ceny - Negocjacje są na ogół bardziej skuteczne niż w komisie dilerskim.
Auto w rozliczeniu - Możliwość zostawienia auta w rozliczeniu niezależnie od jego wieku czy marki (jedyna bariera to oferowana cena).

Minusy

Można trafić na minę - Oprócz aut w dobrym stanie technicznym w niezależnych komisach równie często można spotkać odpicowane złomy.
Większe ryzyko Zwykłe komisy szybko się pojawiają i równie szybko znikają. Jeśli tak się stanie, nie będzie do kogo zgłosić ewentualnych roszczeń. Dodatkowo w tym przypadku pracownicy częściej dopuszczają się nieuczciwych praktyk.

d12dyqe
(fot. PAP/Grzegorz Michalowski)
Źródło: (fot. PAP/Grzegorz Michalowski)

W komisie dilerskim kupisz drogo ale bez dużego ryzyka Komisy zlokalizowane przy autoryzowanych salonach zachęcają tym, że mają auta pochodzące z pewnego źródła, z udokumentowaną historią oraz w sprawdzonym stanie technicznym. Dodatkowo poczucie bezpiecznego zakupu zwiększa oferowana często gwarancja. To sprawia, że klienci są skłonni zapłacić nawet o 20 procent więcej od ceny rynkowej.

d12dyqe

Niestety, oferta komisów tego typu skierowana jest tylko do osób szukających stosunkowo młodych, a więc dość drogich aut. Nie ma też co liczyć na pozostawienie starego, np. 12-letniego pojazdu w rozliczeniu. Jednak nawet kupując w salonie dilerskim, trzeba zachować czujność. Znamy przypadki, że również w takich miejscach fałszowano wskazania liczników. Ponadto bywa, że wystawione auta wcale nie pochodzą z Polski, ale są np. kupione przez komis na zagranicznych aukcjach i dopiero po naprawie trafiają do sprzedaży.

Zalety

Stabilna firma - Komisy przy autoryzowanych salonach nie znikają z rynku tak często jak zwykłe, niezależne komisy – w razie czego nie zostaniemy na lodzie.
Pewne auta - Oferowane do sprzedaży auta zazwyczaj pochodzą od pierwszego właściciela, który pozostawił je w rozliczeniu, lub należały do floty obsługiwanej przez ten konkretny salon – ich historia jest więc dobrze udokumentowana.
Sprawdzony stan, Gwarancja - Sprzedawane auta zazwyczaj objęte są kilkumiesięczną gwarancją i przed wstawieniem do komisu przeszły przegląd techniczny.

Wady

Wysoka cena - Ceny aut są na ogół dużo wyższe niż średnia rynkowa, a możliwość ich negocjacji – dość ograniczona.
Ograniczony wybór - W komisach dilerskich zazwyczaj oferowane są auta tylko jednej marki.
Problem z rozliczeniem auta - Duże ograniczenia w pozostawieniu auta (głównie starszego) w rozliczeniu.

d12dyqe

Odpowiedzialność prawna - W świetle przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej komis samochodowy ponosi podobną odpowiedzialność jak typowy sklep. W razie wykrycia wad ukrytych można więc domagać się ich naprawy lub zwrotu pieniędzy na podstawie niezgodności towaru z umową. Warto pamiętać, że komis nie odpowiada za wady, o których poinformował kupującego. W razie stwierdzenia wady ukrytej należy zwrócić się z roszczeniem do komisu na piśmie. Jeśli nie uzyskamy odpowiedzi w ciągu 14 dni, zgodnie z ustawą będzie to uznane za akceptację roszczenia.

tb/

d12dyqe
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d12dyqe
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.