Deszcz akcji przywoławczych na stronie UOKiK-u
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował jednocześnie informacje na temat akcji serwisowych dotyczących modeli siedmiu marek samochodów. We wszystkich przypadkach dotyczą one usterek, które wpływają negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.
W przypadku Fiata akcja dotyczy części modeli Tipo oraz Fiorino wyprodukowanych w Turcji w 2016 i 2017 roku. W 22 samochodach na polskim rynku zamontowano niewłaściwe sterowniki działania bocznych poduszek powietrznych. W efekcie mogą one aktywować się bez potrzeby.
Zagrożenie stanowić mogą również Peugeoty. Chodzi o modele 208, 2008, 301, 308, 3008, 508, Traveller i Expert. W niektórych samochodach wystąpiła wada przekaźnika elektrycznego, która może doprowadzić do niewłaściwego sterowania pracą rozrusznika. Francuski producent przyznaje, że w 731 samochodach na terenie kraju istnieje ryzyko zapłonu auta lub niekontrolowanego uruchomienia się rozrusznika, co w sytuacji pozostawienia pojazdu na biegu może spowodować jego samoczynne przemieszczanie się.
Kłopoty może sprawić również Opel Adam lub Corsa. W 11 użytkowanych w Polsce samochodach wyprodukowanych w Niemczech w 2017 roku może dojść do obluzowania dźwigni hamulca postojowego.
W przypadku Mazdy akcja przywoławcza dotyczy starszych egzemplarzy. Chodzi o model 5 produkowany w Japonii pomiędzy 11.02.2005 a 17.09.2010 r. W samochodach wyposażonych w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera w razie kolizji bocznej może nie zadziałać kurtyna powietrzna lub boczna poduszka. Problem dotyczy blisko 1,4 tys. aut w Polsce.
Problemy mają także posiadacze BMW 760i generacji G11. W 14 samochodach w Polsce nieprawidłowo zamontowano tuleje łączące przewody chłodnicy oleju silnikowego. Grozi to wyciekiem oleju w okolice przedniego hamulca, a w konsekwencji spadkiem jego skuteczności.
Nieprawidłowo dobrano też proporcje składników materiału pirotechnicznego w napinaczach pasów bezpieczeństwa w Skodach Superb z roku modelowego 2017. Dotyczy to czterech egzemplarzy w naszym kraju. Może to skutkować brakiem aktywacji napinacza w razie zderzenia.
Do serwisów będzie musiało zgłosić się również 154 posiadaczy Renault Megane IV generacji. W przypadku samochodów wyposażonych w skrzynię biegów DW5 dynamiczne przyspieszanie może spowodować przegrzanie w układzie sprzęgła i przejście auta w tryb awaryjny.
Właściciele wszystkich wadliwych samochodów otrzymają zaproszenia na darmową naprawę do autoryzowanych stacji serwisowych. Numery VIN aut objętych akcjami są dostępne na stronie internetowej UOKiK-u.