Panamera jest pierwszym czterodrzwiowym grand turismo w historii Porsche. Rynkowa premiera Gran Turismo z Zuffenhausen przewidziana została na jesień 2009 roku. Mieliśmy okazję sprawdzić jak jeżdżą dostępne wersje Panamery. Auta sprawdziliśmy na torze Poznań oraz drogach publicznych okalających stolicę Wielkopolski.
Panamera to prawie pięciometrowe, czterodrzwiowe Porsche (4,97 metra długości). Pojazd swym wyglądem szokuje i zachwyca. Auto jest wyjątkowo płaskie, ma zaledwie 1,42 m wysokości. Stworzone od podstaw, jako samochód czteroosobowy zachowuje jednak wiele elementów pozwalających przyporządkować je do rodziny Porsche. Sylwetka charakteryzuje się wyjątkowymi proporcjami, a przód nowego modelu już w pierwszej chwili zdradza bezpośrednie pokrewieństwo ze sportowymi samochodami z Zuffenhausen. Wszystkie modele Panamery mają prawie całkowicie osłonięty spód nadwozia w celu optymalizacji przepływu powietrza i redukcji jego zawirowań. W Panamerze S i 4S boczne wloty są zamknięte, a silnik zasysa powietrze przed spód nadwozia. Natomiast w modelu Turbo za bocznymi wlotami znajdują się chłodnice powietrza doładowującego.
* TUTAJ ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ PORSCHE PANAMERY * Czwarta linia modelowa Porsche pojawi się na rynku wraz z gamą trzech silników benzynowych V8 do wyboru. W późniejszym terminie oferowany będzie model z silnikiem V6 oraz z napędem hybrydowym. Jednostki napędowe bazują na silnikach V8 modelu Cayenne. Zostały one jednak znacznie zmodyfikowane. Zmieniono układy dolotowe oraz zoptymalizowano układ sterowania. We wszystkich modelach Panamery zastosowano bezpośredni wtrysk benzyny i zmienną regulację faz rozrządu zaworów dolotowych z ich regulowanym skokiem.
Panamera S z ośmiocylindrowym silnikiem 4.8 l i mocy 400 KM i 500 Nm jest autem z napędem na tył. Moc przekazuje seryjnie sześciobiegowa manualna skrzynia biegów lub opcjonalna, najnowsza siedmiobiegowa przekładnia PDK Porsche z dwoma sprzęgłami. Panamera S od zera do 100 km/h przyśpiesza w 5,4 sekundy, a prędkość maksymalna ze skrzynią manualną wynosi 285 km/h. Przekładnia PDK obniża prędkość maksymalną do 283 km/h.
W Panamerze 4S również pod maską z przodu pracować będzie motor V8 4.8 l o mocy 400 KM. Tutaj jednak seryjnym rozwiązaniem jest skrzynia PDK oraz Porsche Traction Managment (PTM). W każdym Porsche Panamera 4S znajdziemy również stały, aktywny napęd na cztery koła, czyli rozwiązanie idealne na polskie drogi i naszą często mokrą pogodę. Wersja 4S na rozpędzenie się ze startu zatrzymanego do 100 km/h potrzebuje równych 5 sekund, a prędkościomierz w tym Porsche zatrzymuje się na wartości 282 km/h. Najmocniejszą wersją Panamery jest model Turbo. Tutaj silnik V8 4.8 l wyposażono w układ dwóch turbosprężarek. Dzięki temu auto dysponuje mocą 500 KM i 700 Nm, a sprint do pierwszej setki zajmuje już tylko 4,2 sekundy. W tym niesamowitym Porsche cztery osoby mogą przenieść się na druga stronę 300 km/h. Prędkość maksymalna wynosi bowiem aż 303 km/h. W połączeniu z opcjonalnym pakietem Sport Chrono oraz PDK można także aktywować kontrolę startu, czyli Launch Control. Funkcja ta pozwala we wszystkich wariantach poprawić
przyśpieszenie od 0 do 100 km/h o 0,2 sekundy. Pakiet Sport Chrono pozwala też za wciśnięciem zaledwie jednego guzika przestawić ustawienia silnika, zawieszenia i przekładni biegów na jeszcze bardziej agresywne i sportowe.
Na życzenie klienta do Panamery S i 4S oraz oczywiście Turbo seryjne zawieszenie może zostać zastąpione adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym z dodatkową objętością powietrza w każdej poduszce. Układ połączony jest ze zmiennym systemem amortyzowania Porsche Active Suspension Mnagment (PASM). Dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu możemy nie tylko w jednym momencie podnieść komfort podróżowania, ale także zadziałać w drugą stronę utwardzając pracę amortyzatorów i obniżając zawieszenie w trybie Sport Plus.
Jako opcja Panamera może być wyposażona również w Porsche Dynamic Chassis Control. PDCC aktywnie przeciwdziała pochyleniom bocznym podczas dynamicznie pokonywanych zakrętów oraz poprawia reakcję na drogach nierównych i złej jakości. Interesującym elementem nowego Porsche jest adaptacyjny spojler umieszczony przy dolnej krawędzi tylnej szyby. Jego wysunięcie możemy wymusić przyciskiem w dowolnej chwili lub po prostu przekroczyć 90 km/h. Wtedy spojler wysuwa się sam i ustawia pod optymalnym kątem w zależności od prędkości.
Wnętrzu nowego, czteroosobowego auta z Zuffenhausen nie można odmówić przestronności oraz komfortu, przy tym wszystkim jest nowoczesne i eleganckie. Oczy kierowcy przyciąga po pierwsze pięć okrągłych zegarów z centralnie umieszczonym obrotomierzem. Taki sposób rozplanowania zegarów i stacyjka po lewej stronie to sztandarowe rozwiązania dla Porsche. Z kolei niska pozycja za kierownicą daje kierowcy poczucie bezpośredniego kontaktu z drogą. Wszystkie modele Panamery posiadają montowane seryjnie, sportowe, a zarazem komfortowe fotele dla kierowcy i pasażerów. Ich regulacja w czterech płaszczyznach gwarantuje wysoki komfort podróżowania. Bagażnik mieści cztery średniej wielkości walizki.
* TUTAJ ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ PORSCHE PANAMERY * Dzięki zamontowanemu nisko silnikowi oraz wspaniale dobranemu zawieszeniu Panamera potrafi być bardzo przewidywalna i doskonale prowadzić się nawet mocno przyciśnięta do muru w warunkach torowych. Porsche znów udało się stworzyć szybką i stworzoną do dawania przyjemność z jazdy maszynę.
Mikołaj Urbański