Trwa ładowanie...

Czteromiejscowy w rodzinie

Czteromiejscowy w rodzinieŹródło: Mikołaj Urbański
dwo9ed8
dwo9ed8

Panamera jest pierwszym czterodrzwiowym grand turismo w historii Porsche. Rynkowa premiera Gran Turismo z Zuffenhausen przewidziana została na jesień 2009 roku. Mieliśmy okazję sprawdzić jak jeżdżą dostępne wersje Panamery. Auta sprawdziliśmy na torze Poznań oraz drogach publicznych okalających stolicę Wielkopolski.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Panamera to prawie pięciometrowe, czterodrzwiowe Porsche (4,97 metra długości). Pojazd swym wyglądem szokuje i zachwyca. Auto jest wyjątkowo płaskie, ma zaledwie 1,42 m wysokości. Stworzone od podstaw, jako samochód czteroosobowy zachowuje jednak wiele elementów pozwalających przyporządkować je do rodziny Porsche. Sylwetka charakteryzuje się wyjątkowymi proporcjami, a przód nowego modelu już w pierwszej chwili zdradza bezpośrednie pokrewieństwo ze sportowymi samochodami z Zuffenhausen. Wszystkie modele Panamery mają prawie całkowicie osłonięty spód nadwozia w celu optymalizacji przepływu powietrza i redukcji jego zawirowań. W Panamerze S i 4S boczne wloty są zamknięte, a silnik zasysa powietrze przed spód nadwozia. Natomiast w modelu Turbo za bocznymi wlotami znajdują się chłodnice powietrza doładowującego.

* TUTAJ ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ PORSCHE PANAMERY * Czwarta linia modelowa Porsche pojawi się na rynku wraz z gamą trzech silników benzynowych V8 do wyboru. W późniejszym terminie oferowany będzie model z silnikiem V6 oraz z napędem hybrydowym. Jednostki napędowe bazują na silnikach V8 modelu Cayenne. Zostały one jednak znacznie zmodyfikowane. Zmieniono układy dolotowe oraz zoptymalizowano układ sterowania. We wszystkich modelach Panamery zastosowano bezpośredni wtrysk benzyny i zmienną regulację faz rozrządu zaworów dolotowych z ich regulowanym skokiem.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Panamera S z ośmiocylindrowym silnikiem 4.8 l i mocy 400 KM i 500 Nm jest autem z napędem na tył. Moc przekazuje seryjnie sześciobiegowa manualna skrzynia biegów lub opcjonalna, najnowsza siedmiobiegowa przekładnia PDK Porsche z dwoma sprzęgłami. Panamera S od zera do 100 km/h przyśpiesza w 5,4 sekundy, a prędkość maksymalna ze skrzynią manualną wynosi 285 km/h. Przekładnia PDK obniża prędkość maksymalną do 283 km/h.

dwo9ed8

W Panamerze 4S również pod maską z przodu pracować będzie motor V8 4.8 l o mocy 400 KM. Tutaj jednak seryjnym rozwiązaniem jest skrzynia PDK oraz Porsche Traction Managment (PTM). W każdym Porsche Panamera 4S znajdziemy również stały, aktywny napęd na cztery koła, czyli rozwiązanie idealne na polskie drogi i naszą często mokrą pogodę. Wersja 4S na rozpędzenie się ze startu zatrzymanego do 100 km/h potrzebuje równych 5 sekund, a prędkościomierz w tym Porsche zatrzymuje się na wartości 282 km/h. Najmocniejszą wersją Panamery jest model Turbo. Tutaj silnik V8 4.8 l wyposażono w układ dwóch turbosprężarek. Dzięki temu auto dysponuje mocą 500 KM i 700 Nm, a sprint do pierwszej setki zajmuje już tylko 4,2 sekundy. W tym niesamowitym Porsche cztery osoby mogą przenieść się na druga stronę 300 km/h. Prędkość maksymalna wynosi bowiem aż 303 km/h. W połączeniu z opcjonalnym pakietem Sport Chrono oraz PDK można także aktywować kontrolę startu, czyli Launch Control. Funkcja ta pozwala we wszystkich wariantach poprawić
przyśpieszenie od 0 do 100 km/h o 0,2 sekundy. Pakiet Sport Chrono pozwala też za wciśnięciem zaledwie jednego guzika przestawić ustawienia silnika, zawieszenia i przekładni biegów na jeszcze bardziej agresywne i sportowe.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Na życzenie klienta do Panamery S i 4S oraz oczywiście Turbo seryjne zawieszenie może zostać zastąpione adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym z dodatkową objętością powietrza w każdej poduszce. Układ połączony jest ze zmiennym systemem amortyzowania Porsche Active Suspension Mnagment (PASM). Dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu możemy nie tylko w jednym momencie podnieść komfort podróżowania, ale także zadziałać w drugą stronę utwardzając pracę amortyzatorów i obniżając zawieszenie w trybie Sport Plus.

Jako opcja Panamera może być wyposażona również w Porsche Dynamic Chassis Control. PDCC aktywnie przeciwdziała pochyleniom bocznym podczas dynamicznie pokonywanych zakrętów oraz poprawia reakcję na drogach nierównych i złej jakości. Interesującym elementem nowego Porsche jest adaptacyjny spojler umieszczony przy dolnej krawędzi tylnej szyby. Jego wysunięcie możemy wymusić przyciskiem w dowolnej chwili lub po prostu przekroczyć 90 km/h. Wtedy spojler wysuwa się sam i ustawia pod optymalnym kątem w zależności od prędkości.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Wnętrzu nowego, czteroosobowego auta z Zuffenhausen nie można odmówić przestronności oraz komfortu, przy tym wszystkim jest nowoczesne i eleganckie. Oczy kierowcy przyciąga po pierwsze pięć okrągłych zegarów z centralnie umieszczonym obrotomierzem. Taki sposób rozplanowania zegarów i stacyjka po lewej stronie to sztandarowe rozwiązania dla Porsche. Z kolei niska pozycja za kierownicą daje kierowcy poczucie bezpośredniego kontaktu z drogą. Wszystkie modele Panamery posiadają montowane seryjnie, sportowe, a zarazem komfortowe fotele dla kierowcy i pasażerów. Ich regulacja w czterech płaszczyznach gwarantuje wysoki komfort podróżowania. Bagażnik mieści cztery średniej wielkości walizki.

* TUTAJ ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ PORSCHE PANAMERY * Dzięki zamontowanemu nisko silnikowi oraz wspaniale dobranemu zawieszeniu Panamera potrafi być bardzo przewidywalna i doskonale prowadzić się nawet mocno przyciśnięta do muru w warunkach torowych. Porsche znów udało się stworzyć szybką i stworzoną do dawania przyjemność z jazdy maszynę.

Mikołaj Urbański

dwo9ed8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dwo9ed8
Więcej tematów