Po pięciu latach nieobecności na rynku luksusowych limuzyn Citroen wraca na arystokratyczne salony. Kontynuuje tradycje, rozpoczęte przed laty przez model DS i podobnie, jak w latach 60. XX w., stał się pierwszą limuzyną Francji.
Citroenem C6 w specjalnej wersji VIP, cięższej o 700 kg, jeździ prezydent tego kraju, Jacques Chirac. Ten wóz jest też pierwszym w historii samochodem, który w testach EuroNCAP otrzymał maksymalną liczbę czterech gwiazdek przy zderzeniu z pieszym. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10569/citroen-c6-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Naszpikowany elektroniką, pełen nowinek technicznych okręt flagowy Citroena staje w szranki z możnymi tego rynku – producentami z Niemiec.
Cechy szczególne
Nadwozie samochodu zaprojektowano ze smakiem, widać, że inżynierowie próbowali nawiązać wzornictwem do legendarnego DS-a. Śladem innych pojazdów tej marki, z przodu auta wkomponowano we wlot powietrza znak firmowy. Szyby w drzwiach nie mają obramowań, co również dodaje C6 szlachetnej lekkości i powabu. Z kolei tylna szyba jest wklęsła, mająca wraz z ruchomym spojlerem zmniejszyć opory powietrza podczas jazdy. Naszym zdaniem najpiękniej „C-szóstka” wygląda jednak z profilu. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10570/citroen-c6-2-b.jpeg',500,351) ) |
| --- | Za to wnętrze, niestety, lekko rozczarowuje. W szlachetnej limuzynie rozwiązania znane z modelu C5, trochę rażą. Szczególnie wystrój panela środkowego pozostawia pewnie niedosyt wśród speców od wzornictwa w paryskiej centrali koncernu. Nic nie można jednak zarzucić jakości wykonania. Bagażnik wystarczający, ale średniak w tej klasie. Chociaż najbogatszym podczas długiej podróży wystarczy czasem plik kart kredytowych.
Silnik
Citroen C6 to ciężkie auto, ważące 1870 kg, zatem by żwawo jechać trzeba pod maskę montować duże jednostki napędowe. Do wyboru są tylko dwie: benzynowa 3,0 l/ 215 KM oraz wysokoprężna 2,7 l/ 208 KM. Oba motory współpracują z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10570/citroen-c6-3-b.jpeg',500,362) ) |
| --- | Do testu wybraliśmy nowoczesnego, sześciocylindrowego diesla, z filtrem FAP. Jedzie bez kompleksów zarówno w mieście, jak i na trasie. Pracuje równomiernie i cicho, zapewniając komfort rozmówcom nawet przy wyższych prędkościach. Ma jednocześnie wystarczający zapas mocy, by bezpiecznie wyprzedzać na trasie, a przy tym zadowala się umiarkowanymi ilościami paliwa. Spokojna i płynna jazda może sprawić, że spalanie wyniesie tylko około 7 litrów na każde 100 km.
Wrażenia z jazdy
Wsiadając do tego auta można się poczuć, jak w saloniku królów w podparyskim Wersalu. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10570/citroen-c6-4-b.jpeg',500,326) ) |
| --- | Miejsca jest dosyć zarówno z przodu, jak i dla siedzących w drugim rzędzie foteli. Ten samochód można bez kompleksów oddać w ręce szofera i cieszyć się podróżą z perspektywy dygnitarza. Tym bardziej, że hydropneumatyczne, aktywne zawieszenie najnowszej generacji zapewnia ponadprzeciętny komfort jazdy. Jedynie obecne na polskich drogach poprzeczne nierówności są w stanie zakłócić jego spokój. Automatyczna skrzynia biegów pracuje płynnie, biksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów znakomicie poprawiają możliwości prowadzenia wozu. Jazda tym samochodem po prostu nie męczy.
Podsumowanie
Citroen C6 to najbezpieczniejsze obecnie francuskie auto. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10570/citroen-c6-5-b.jpeg',500,342) ) |
| --- | I jedno z najdroższych w historii marki. Najtańszy kosztuje 190 tys. zł, najdroższy 250 tys. zł. Testowany przez nas egzemplarz to wydatek rzędu 217 tys. zł. Najwyższe noty w testach zderzeniowych, wysublimowana linia nadwozia, bardzo bogate wyposażenie standardowe i wyjątkowo komfortowe zawieszenie powodują, że Citroen C6, mimo wcześniejszych obaw koncernu, z powodzeniem konkuruje na rynku niemieckim. Jedynym problemem są w tej chwili moce produkcyjne fabryki w Rennes, które niedawno sięgały 50, zamiast planowanych 100 sztuk dziennie. Francuzi mają nadzieję uporać się z tym problemem, natomiast w Polsce należy uzbroić się w cierpliwość. Na zamawianą u dealerów limuzynę z najwyższej półki wciąż trzeba długo czekać.
ZAPRASZAMY DO GALERII CITROENA C6ZAPRASZAMY DO GALERII CITROENA C6
Rodzaj silnika | Diesel |
---|---|
Liczba cylindrów/zaworów | 6/24 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 2720 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 208-4200 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 440-1900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 |
Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 40 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 490 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 72 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 8,7/12 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 491/186/146,5 |
Rozstaw osi (cm) | 290 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł) | 217 000 |
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | Dużo miejsca z przodu i z tyłu, wystarczająca pojemność bagażnika. | |
---|---|---|
Silnik | Dynamiczna jednostka napędowa. | |
Poziom hałasu | * | W każdym zakresie prędkości w aucie panuje cisza, można swobodnie rozmawiać. |
Hamulce | Dość skuteczne jak na tak ciężkie auto. | |
Dynamika | Wystarczający zapas mocy do manewrów na trasie. | |
Zużycie paliwa | * | Niezbyt duże, jak na masę i dynamikę auta. |
Wyposażenie podstawowe | * | Kompletne, wyposażenie opcjonalne ograniczone do kilku pozycji (m.in. system AFIL) |
Wyposażenie seryjne:
Citroen C6 2,7 V6 HDi Lignage
| Poduszki powietrzne | 9 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja dwustrefowa z nawiewem na tył | S | S - wyposażenie seryjne
Autor: Jarosław Zgirski