Wyobraź sobie, że podróżujesz samochodem, który nie wydaje żadnego dźwięku. Niczym szpieg, bezszelestnie przemykasz ulicami, a w czasie jazdy możesz usłyszeć własny oddech i bicie serca. Wystarczy, że wyłączysz radio. To już jest możliwe, dzieje się tu i teraz. Na drogi wyjeżdżają pierwsze produkowane seryjnie samochody elektryczne. Takie auta ma już w swojej ofercie kilka koncernów. Oto jeden z najciekawszych i najbardziej zaawansowanych technicznie modeli pokolenia „elektrowozów” - <a href="https://moto.wp.pl/chevrolet-volt-6062007359140993c">Chevrolet Volt</a>, brat <a href="https://moto.wp.pl/opel-ampera-6062007104160897c">Opla Ampery</a>.
Elektryczny Chevrolet właśnie debiutuje na drogach Europy, a w USA jest już w sprzedaży od końca 2010 roku. W przyszłym roku powinna się rozpocząć sprzedaż w Polsce. Jak twierdzą przedstawiciele Chevroleta, opracowany jako pierwszy Volt ma być tańszą alternatywą dla Opla Ampery, którego cena to około 190 000 zł. Różnica w cenie na korzyść Volta nie będzie jednak wielka - wyniesie około 5 000 zł, bo oba auta powstają w oparciu o taką samą konstrukcję. Różnią się jedynie stylistyką, co jest widoczne przede wszystkim na zewnątrz. Wnętrza są już niemal identyczne, nie wspominając o tym, co znajduje się pod karoserią. Ta sama konstrukcja i technologia.
Tak jak Ampera, która swoją premierę na drogach Europy miała już pod koniec lipca, Chevrolet Volt przez cały czas jest napędzany energią elektryczną. To nie pomyłka. Pod maską znajdziemy wprawdzie benzynowy silnik, ale nie ma on żadnego połączenia z kołami. Służy jedynie jako urządzenie do rozszerzania zasięgu auta, napędzanego przez cały czas, zasilanym z akumulatorów, silnikiem elektrycznym.
<a href="http://moto.wp.pl/chevrolet-volt-6062064618304129g">JAK WYGLĄDA Z BLISKA CHEVROLET VOLT? TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA!</a>
Łączny zasięg Volta to maksymalnie 500 kilometrów z w pełni naładowanym akumulatorem i pełnym zbiornikiem benzyny. Na samych tylko akumulatorach można pokonać nie więcej niż 80 kilometrów. Należy przy tym pamiętać, że kierowca nie wprawiony w ekonomicznej jeździe będzie mieć trudności z pokonaniem w ten sposób dystansu większego niż 60 km. Minimalny zasięg z wyłączonym silnikiem spalinowym to 40 km. Tyle powinno wystarczyć w codziennej, miejskiej eksploatacji. Statystyczny Europejczyk w drodze z i do pracy nie pokonuje większych odległości.
* OPEL AMPERA: PRZYSZŁOŚĆ? TO JUŻ DZIŚ! * Sercem nowego Chevroleta Volta jest elektryczny układ napędowy z rozszerzonym zasięgiem o nazwie Voltec. Jego elektryczna jednostka napędowa o mocy 150 KM składa się z dwóch silników elektrycznych, trzech sprzęgieł i zespołu przekładni planetarnych, redukujących łączną prędkość obrotową elektrycznych silników. Częścią zespołu napędowego jest także nie połączony bezpośrednio z kołami benzynowy silnik o pojemności 1,4 litra i mocy 86 KM, który po wyczerpaniu większości energii w akumulatorach staje się generatorem prądu. Z jego pomocą doładowywane są wówczas baterie i zasilany silnik elektryczny. Jaki to ma sens? Silnik spalinowy nie musi pracować na wysokich obrotach. Dzięki temu zużywa o wiele mniej paliwa.
Litowo-jonowy akumulator Volta w kształcie litery T, ważący 198 kg, ma pojemność 16 kWh i składa się z 288 pryzmatycznych ogniw. Zamontowano go w środkowym tunelu i częściowo pod tylną kanapą. W połączeniu z dużym ciężarem samochodu stało się to przyczyną dla której z tyłu mogą podróżować jedynie dwie osoby. Pojemność bagażnika to 310 litrów przy rozłożonej tylnej kanapie i 1005 litrów przy złożonych tylnych siedzeniach.
Ponieważ pojemność akumulatorów spada wraz ze spadkiem temperatury, bateria Volta ma własne ogrzewanie i chłodzenie na wypadek pracy w zbyt wysokich temperaturach. Cały układ napędowy elektrycznego Chevroleta, łącznie z akumulatorem jest objęty gwarancją na 8 lat lub 160 000 km.
Volta zaopatrzono w ładowarkę z sześciometrowym kablem, którą można podłączyć do zwykłego domowego gniazdka. Do wyboru są cztery poziomy natężenia prądu: 16A, 13A, 10A lub 6A, a pełne ładowanie akumulatorów trwa cztery godziny. Programator pozwala tak rozplanować czas ładowania, by odbywało się ono w czasie obowiązywania najniższych opłat za energię elektryczną, o ile oczywiście właściciel obiektu korzysta z elastycznej taryfy. Zerwaniu kabla podczas ładowania przez roztargnionego kierowcę zapobiega blokada skrzyni biegów, aktywująca się podczas podłączania przewodu elektrycznego do auta.
<a href="http://moto.wp.pl/chevrolet-volt-6062064618304129g">JAK WYGLĄDA Z BLISKA CHEVROLET VOLT? TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA!</a>
W środku kierowcę i pasażerów wita nowoczesne, dwukolorowe wnętrze z dotykowymi monitorami, zamiast tradycyjnej tablicy zegarów. Prowadząc Volta możemy na bieżąco obserwować wydajność naszej jazdy podczas przyspieszania, hamowania i przemieszczania się ze stałą prędkością.
* OPEL AMPERA: PRZYSZŁOŚĆ? TO JUŻ DZIŚ! * Na drodze Chevrolet Volt porusza się bezszelestnie, przyspieszając do 100 km/h w 9 sekund. Ponieważ elektryczny silnik, napędzający auto, wytwarza swój maksymalny moment obrotowy w wysokości 370 Nm w całym zakresie obrotów, subiektywne wrażenia z jazdy są takie, jakbyśmy podróżowali sportowym autem. Przez cały czas odczuwalna jest duża rezerwa mocy, a przyspieszenie wciska w fotel. Rozpędzenie Volta do 50 km/h zajmuje tylko 3 sekundy. Ze względu na konieczność zoptymalizowania wydajności baterii, prędkość maksymalną ograniczono do 160 km/h.
Ekonomiczną, efektywną jazdę tym niezwykłym autem ułatwia automatyczna skrzynia biegów, pracująca w czterech trybach: Normal, Sport, Mountain i Hold. Ten ostatni umożliwia zachowanie całej energii zmagazynowanej w akumulatorze. To rozwiązanie może się przydać np.: w Londynie, na czas jazdy przez strefę o ograniczonej emisji spalin.
Tak jeździ Chevrolet Volt - zobacz film
Podczas hamowania, elektrohydrauliczne hamulce doładowują zestaw akumulatorów. Możliwe jest hamowanie w 100 procentach odzyskowe, w 100 procentach tradycyjne lub dowolna kombinacja obu tych sposobów.
* OPEL AMPERA: PRZYSZŁOŚĆ? TO JUŻ DZIŚ! * W wielu europejskich krajach Chevrolet Volt kwalifikuje się do uzyskania rządowych dotacji. W Wielkiej Brytanii nabywcy Volta mogą odliczyć od ceny jego zakupu 5 000 funtów, a samochód jest zwolniony z opłaty wjazdowej do centrum Londynu, dzięki czemu jego właściciele mogą zaoszczędzić do 2 000 funtów rocznie. U nas takich rozwiązań nie przewidziano i nic nie wskazuje na to, by kiedykolwiek zamierzano je wprowadzić. Szkoda, bo przyszłość należy do samochodów elektrycznych.
WP: Marek Wieliński
"Chevrolet Volt - Dane techniczne" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "Elektryczny / benzynowy" |
Pojemność silnika cm3 | "1398" |
Moc KM / przy obr./min | "150 / 86/4800" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "370 / 130/4250" |
Skrzynia biegów | null |
Prędkość maksymalna km/h | "160" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "9,0" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "b.d. / b.d. / 1,2" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "310 / 1005" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4489 / 1787 / 1439" |
Cena wersji podstawowej w zł | "" |
Cena testowanego modelu w zł | "" |
Plusy | null |
Minusy | null |