9 mitów o autach na gaz
None
Gazowy stereotyp
Instalacje gazowe w polskich samochodach są obecne od kilkunastu lat. Wśród kierowców panują różne opinie na temat LPG, zazwyczaj niepochlebne. Auto na gaz śmierdzi, instalacja powoduje awarie silnika i ogranicza jego osiągi, może nawet doprowadzić do wybuchu pojazdu. Czy te i inne przekonania to tylko wydumane stereotypy? Przyjrzyjmy się im bliżej.
Gaz psuje samochody?
Podstawą jest odpowiedni dobór instalacji oraz jej poprawny montaż. Podłączenie gazu wymaga szeregu operacji, wywiercenia w aucie (w tym również w silniku) kilku otworów, a także właściwego połączenia instalacji z fabrycznymi elementami pojazdu. Nieumiejętne wykonanie tych zabiegów może powodować bardzo poważne awarie. To pole do popisu dla mechanika i właśnie od niego zależy czy nasz samochód napędzany LPG będzie działać poprawnie.
Gaz niszczy silnik?
Gaz różni się od benzyny wyższą temperaturą spalania i wiele zależy od układu zapłonowego. Niektóre silniki nie dają sobie z nim rady. Niektóre nowoczesne jednostki nie są przystosowane do spalania gazu, który znacznie skraca ich żywotność. Awaryjność wynika zazwyczaj ze stosowania przez producentów kiepskich materiałów, ale nie z właściwości gazu. W niektórych autach nie powinno się montować instalacji gazowych o czym powinien poinformować nas mechanik.
Czy instalację można zamontować w nowym samochodzie?
Dawniej autoryzowane serwisy zdecydowanie odradzały montaż instalacji gazowych w nowych samochodach. Powodem była próba uniknięcia kłopotów i trudu związanego z późniejszą naprawą źle montowanych instalacji, które swój złoty wiek przeżywały w latach 90. Wtedy też jak grzyby po deszczu powstawały liczne stacje montażowe, które niekoniecznie dobrze wykonywały swoją pracę, kładąc nacisk na ilość, a nie jakość. Obecnie sytuacja wygląda inaczej. Nowe samochody doczekały się fabrycznie montowanych napędów LPG oraz CNG. Do grona producentów oferujących pojazdy z gazem należą m.in. takie marki, jak : Chevrolet, Fiat, Opel, Seat i Skoda.
W aucie brzydko pachnie gazem?
Zapach gazu nie należy do przyjemnych. Celowo nadaje mu się charakterystyczną woń. Ma być wyczuwalna ze względów bezpieczeństwa. W nowoczesnych instalacjach, przy dobrym montażu problem ten nie występuje. Nieprzyjemny słodko-kwaśny zapach towarzyszy nam najczęściej w starszych autach, pozbawionych katalizatora i może świadczyć o nieprawidłowo działającej instalacji.
Zbiornik z gazem łatwo wybucha?
Aby stał się mieszaniną wybuchową, w zamkniętym pomieszczeniu musi się go znajdować od 1,5 do 3 proc. Przy zastosowaniu gazu w instalacjach samochodowych jest to praktycznie niemożliwe. Badania niemieckiego ADAC dowodzą, że rozerwanie się zbiornika nie jest możliwe, a w czasie wypadku do zapalenia się pojazdu dochodzi zazwyczaj z powodu rozlanej benzyny.
Auto na gaz jest wolniejsze?
Istotnie, w samochodach wyposażonych w instalacje starej generacji (zwłaszcza przy nieprawidłowej regulacji) mogą one powodować obniżenie osiągów silnika. Przyczyną może być nieodpowiednie miejsce i sposób wprowadzenia gazu do układu dolotowego silnika. Obecnie, jeśli tylko montaż został wykonany prawidłowo, jadąc na gazie tracimy niewiele mocy. Prędkość maksymalna jest porównywalna z tą rozwijaną podczas jazdy na benzynie. Najnowsze systemy, oparte na wtrysku gazu w fazie ciekłej pozwalają nawet na uzyskanie lepszych osiągów niż przy napędzie benzynowym.
Auto na gaz strzela?
To prawda, ale podobnie jak w przypadku pozostałych zarzutów nie wynika to z winy samej instalacji. To kwestia doboru odpowiedniej instalacji, jej prawidłowego montażu, regulacji oraz stanu technicznego samochodu. Podstawą jest odpowiedni i regularny serwis elementów silnika, takich jak świece i przewody zapłonowe, filtr powietrza. Warto zauważyć, że czynności te powinno się wykonywać w każdym samochodzie, aczkolwiek przy aucie z gazem należy je robić częściej, bo niektóre elementy ulegają szybszemu zużyciu.
Ceny autogazu wzrosną?
To możliwe, ale nigdy nie będzie droższy niż ropa. Gaz to efekt uboczny procesu oczyszczania ropy naftowej. Statut odpadu oraz produktu ubocznego narzuca pewne ograniczenia przy ustanawianiu ceny takiego paliwa. Jak prognozuje portal Gazeo.pl - ceny gazu zawsze będą niższe o 40-60 proc. od cen ropy naftowej.
Instalacja gazowa w drogim samochodzie to wstyd?
Wydaje się, że najbardziej pazerni na pieniądze są ci, którzy mają ich już najwięcej. Instalacja gazowa to świetne rozwiązanie, które pozwala sporo zaoszczędzić na eksploatacji samochodu. Dotyczy to zwłaszcza dużych samochodów - w tym aut luksusowych, które zdecydowanie nie należą do ekonomicznych. Dlatego widok aut takich marek jak Mercedes, BMW, czy nawet Subaru na stacjach autogazu nie powinien nikogo dziwić.