Dokładnie 70 lat temu, czyli 28 sierpnia 1937 roku, została utworzona firma Toyota Motor Corporation, której zakłady produkcyjne zlokalizowane są również w naszym kraju.
Toyota to jeden z największych producentów samochodów na świecie. W 2006 r. sprzedano ponad 8,8 mln pojazdów na pięciu kontynentach. Toyota znajduje się wśród 10 najlepszych światowych przedsiębiorstw na liście Fortune Global 500 - według publikacji magazynu "Fortune" z 2006 roku. Jest również najbardziej uznanym producentem samochodów, co zostało osiągnięte dzięki skoncentrowaniu się na zadowoleniu klienta. Nie bez znaczenia jest również system wartości obowiązujący w Toyocie, a mający swoje źródło w czasach, gdy w Japonii kształtowało się nowoczesne przedsiębiorstwo.
Historia Toyoty rozpoczęła się pod koniec XIX wieku. Wówczas Sakichi Toyoda wynalazł pierwszy w Japonii mechaniczny warsztat tkacki, który zrewolucjonizował krajowy przemysł tekstylny. W styczniu 1918 r. Sakichi założył spółkę Toyoda Spinning & Weaving Company. Przy pomocy swojego syna Kiichiro Toyody spełnił marzenie swojego życia i w 1924 r. zbudował automatyczny warsztat tkacki. Dwa lata później założył zakład Toyoda Automatic Loom Works.
Podobnie jak jego ojciec, Kiichiro był innowacyjnym wizjonerem. W latach dwudziestych XX w. przebywał w Europie i Stanach Zjednoczonych, gdzie zainteresował się dopiero powstającą branżą motoryzacyjną. Dobrze zainwestował 100 000 funtów, które Sakichi Toyoda otrzymał za sprzedaż praw patentowych do automatycznego warsztatu tkackiego. Za pomocą tego kapitału Kiichiro stworzył podwaliny właśnie Toyota Motor Corporation. Od krosien do samochodów - działalność Toyoty zawsze cechowała się przekraczaniem utartych granic.
Do koncernu Toyota Motor Corporation, oprócz Toyoty należą również następujące marki:
- Daihatsu - marka samochodów osobowych
- Hino - marka samochodów ciężarowych, popularnych głównie w Azji
- Lexus - marka luksusowych samochodów, przeznaczonych głównie na rynek Ameryki Północnej i Europy
- Scion - marka samochodów, przeznaczonych na rynek Ameryki Północnej
Obok wysokiej jakości oferowanych produktów, jedną z podwalin sukcesu Toyoty w Polsce jest ciesząca się zasłużoną renomą sieć dealerska. Jak słusznie podkreśla Witold Nowicki - Dyrektor Handlowy Toyoty Motor Poland: „Naszym priorytetem jest zawsze uzyskanie pełnej satysfakcji klienta. Dotyczy to zarówno oferty modeli, jak i poziomu obsługi w salonie oraz serwisie. Dlatego nie tylko dbamy o najwyższą jakość naszych aut, ale również wprowadzamy pionierskie dla motoryzacji i środowiska naturalnego technologie. Dzięki ustawicznym cyklom szkoleniowym w Polskiej Akademii Toyoty nasz personel ma szansę zaspokoić ciągle rosnące wymagania klientów. Staramy się również cyklicznie weryfikować jakość usług w sieci firmowych salonów i non-stop pracujemy nad modyfikacjami kolejnych z nich, tak by zapewniały ciągle wyższy komfort obsługi.
Ustawiczny rozwój i szacunek dla naszych klientów wpisany jest w ideologię marki. Jest to jeden z filarów obecnej bardzo silnej pozycji Toyoty w całej Europie. Cieszymy się, że w Polsce możemy pochwalić się dodatkowo pozycją lidera wśród importerów nowych samochodów osobowych. Jednak dla nas bardziej od liczby sprzedanych samochodów liczy się satysfakcja klientów z faktu posiadania i użytkowania aut marki Toyota.”
Źródła: Samar, Toyota