29 mln. aut z silnikiem Diesla przekracza normy emisji spalin
Ok. 29 mln samochodów wyposażonych w silniki Diesla i jeżdżących po drogach Europy przekracza obowiązujące normy emisji spalin Euro 5 i Euro 6. Tak wynika z opublikowanych właśnie rezultatów badania przeprowadzonego przez organizację pozarządową Transport & Environment.
Ze zgromadzonych danych wynika, że 80 proc. aut sprzedanych w latach 2010-14, które powinny były spełniać normy Euro 5 w zakresie emisji tlenków azotu (NOx), podczas niezależnych testów wykonanych w warunkach laboratoryjnych przekraczało trzykrotnie dopuszczalny poziom. W grupie aut objętych normami Euro 6, sprzedawanych od 2015 roku, odsetek ten wynosił ok. 66 procent.
Najwięcej tego typu samochodów jeździ po drogach Francji (5,5 mln), Niemiec (5,3 mln), Wielkiej Brytanii (4,3 mln) oraz Włoch (3,1 mln). Po polskich drogach jeździ 430 tys. takich "brudnych" aut z silnikiem Diesla. Wszystkie oczywiście z powodzeniem przeszły przez oficjalne badania czystości spalin.
Jeśli chodzi o poszczególne marki, to według opublikowanego raportu najbardziej "podejrzany" Volkswagen wypada najlepiej, bo "tylko" dwukrotnie przekracza obecnie obowiązujące normy Euro 6. Najgorzej w tych badaniach wypadły samochody Fiata, Alfy Romeo i Suzuki (15-krotne przekroczenie norm), Renault, Dacia i Nissan (ponad 14 razy) oraz Opel-Vauxhall (10 razy).
Raport Transport & Environment powstał na podstawie danych dotyczących 230 modeli samochodów. Zgromadzono je w wyniku dochodzeń we Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech, a także zaczerpnięto z publicznie dostępnych baz danych. Jego publikacja zbiega się w czasie z pierwszą rocznicą ujawnienia skandalu wokół praktyk koncernu Volkswagen, który przyznał się do fałszowania pomiarów emisji spalin podczas testów.