Miniaturowe coupe - Lancia Fulvia

Obraz
Obraz

Na dźwięk słowa „coupe” wyobrażamy sobie zazwyczaj dostojne auto z potężnym silnikiem, które pozwala zarówno na sportową jazdę, jak i komfortowe przemierzanie dalekich dystansów.

Przed laty wszystko wyglądało jednak inaczej. Samochody były mniejsze, bardziej zróżnicowane stylistycznie, a pod ich karoseriami tkwiły nierzadko fajerwerki techniczne. Lancia Fulvia nie zaskakuje gabarytami karoserii, jednak o jej stylistyce można wypowiadać się w samych superlatywach. Mało które auto może pochwalić się równie smukłą, a zarazem dynamiczną sylwetką. Jak przystało na włoski samochód, Lancia nie tylko wygląda. Również doskonale jeździ. Na tyle dobrze, że od chwili debiutu w latach ’60 ubiegłego wieku często pojawiała się na rajdowych i wyścigowych trasach.

Obraz

Prezentowaną Lancię Fulvię napędza silnik o pojemności zaledwie 1,2 litra! To nie koniec niespodzianek. Cztery cylindry zostały ustawione w układzie widlastym. Niewielki silnik ze sportowymi gaźnikami przewyższa wydajnością wiele współczesnych jednostek napędowych. Przy wspomnianej pojemności skokowej 95 KM to naprawę przyzwoity wynik.

Obraz

Mimo że moc trafia na przednią oś auto pozwala na efektowną jazdę. Lekki tył 850-kilogramowej karoserii ułatwia pokonywanie zakrętów kontrolowanymi poślizgami.

Samochód pochodzi z Francji, gdzie został przygotowany do wyścigów. W trakcie przebudowy wnętrze dokładnie ogołocono z tapicerki i elementów wygłuszających. Na swoim miejscu pozostała poręczna, skórzana kierownica oraz deska rozdzielcza z bogatym zestawem wskaźników. Usunięto oczywiście wszystkie fotele. W zamian zamontowano jedynie kubełek Sparco dla kierowcy, który przytwierdza się do niego 4-punktowymi pasami Sabelt.

Obraz

Obecnie auto startuje w klasie historycznej, co sprawiło, że klatka bezpieczeństwa nie musiała zostać przesadnie rozbudowana. W przypadku prezentowanego samochodu uboga konstrukcja chroni tylko w trakcie dachowania i poważniejszych uderzeń czołowych. Brak zastrzałów na wysokości drzwi nie zapewnia dodatkowej ochrony w przypadku uderzeń bocznych.

Pozostaje liczyć, że na trasach rajdów i wyścigów będzie sukcesywnie przybywać równie pięknych maszyn. W końcu nieustanne oglądanie hord Lancerów oraz Imprez może znudzić się nawet najbardziej zapalonemu kibicowi...

Łukasz Szewczyk

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę