Jeep Grand Cherokee: nie do końca bezpieczny

Obraz
Źródło zdjęć: © Cleburne Police Deprtment

Trzy miliony Jeepów Grand Cherokee zagraża bezpieczeństwu pasażerów - twierdzi New York Times. Jak donoszą amerykańscy dziennikarze, samochody te są szczególnie podatne na uderzenia w tył. Mogą się wówczas zapalić.

Wysokie zawieszenie i duża masa to cechy samochodów terenowych, które dla wielu świadczą o ich bezpieczeństwie. Jednak nie wszystkie auta tego typu pozwalają podróżnym wyjść cało z wypadków. W tragicznych okolicznościach przekonało się o tym wielu właścicieli Jeepów Grand Cherokee. Przypadki zderzeń, w których te samochody - z lat 1993-2004 - były uderzone w tył, często kończyły się pożarem. Wskutek listów wysyłanych przez poszkodowanych informacją zainteresowała się organizacja Center for Auto Safety.

Jeden z członków tej organizacji, Ralph Nader, powiedział dziennikarzom NYT, że wszystko wskazuje na to, że za pożary odpowiedzialny jest układ paliwowy w Gran Cherokee z tych lat. Działająca non-profit organizacja Center Auto Safety zebrała przypadki zakończonych pożarem zderzeń i wystosowała do zajmującej się bezpieczeństwem w motoryzacji National Highway Traffic Safety Administration prośbę o wszczęcie śledztwa w sprawie tych samochodów. Chrysler na razie nie uznaje jednak konieczności przeprowadzenia akcji przywoławczej Grand Cherokee. Czy producent ma rację? Przypadki udokumentowane przez Center for Auto Safety mogą przekonywać, że nie.

Wypadki z udziałem Jeepa Grand Cherokee, które zakończyły się pożarem, zdarzały się już przy prędkości nieco ponad 80 km/h. W innych amerykańskich samochodach tej klasy takie zdarzenia należały do rzadkości. Organizacja ma informacje o 172 wypadkach z udziałem Grand Cherokee, w których nie tylko w wyniku zderzenia, ale też pożaru zginęły 254 osoby. Jak twierdzą eksperci współpracujący z Center for Auto Safety, za pożary Grand Cherokee odpowiedzialne jest umieszczenie baku tuż za zderzakiem. Odświeżenie modelu w roku 2005 przyniosło też zmianę umiejscowienia zbiornika na paliwo, który został przesunięty w kierunku tylnej osi.

Źródło: New York Times

tb/

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę