Francuski wszędołaz - Renault Koleos

Obraz
Obraz

Koncern Renault intensywnie pracuje nad zwiększeniem palety modeli. Niedawno zaprezentowano odmianę kombi popularnego Clio oraz przedłużonego Modusa, a wkrótce firma rozpocznie sprzedaż i produkcję kolejnej niespodzianki. Tym razem będzie to uterenowiony Koleos.

Nie jest to pierwsza próba Renault opuszczenia utartych szlaków. Wcześniej firma eksperymentowała z czteronapędowym Kangoo oraz modelem Scenic. Koleos będzie jednak pierwszym SUV-em z prawdziwego zdarzenia.

Renault Koleos - genewska premiera

Firma wykorzystała sojusz z Nissanem, co umożliwiło zaadaptowanie z X-traila układu przeniesienia napędu oraz tylnego zawieszenia. Co ciekawe, Koleos będzie dostępny także w odmianie z przednim napędem.

Wariant 4x4 pozwoli pokonać bardziej zróżnicowany teren, jednak także nim nie będzie można zapuszczać się w dzikie bezdroża, ponieważ auto nie otrzymało blokad mechanizmów różnicowych. W przypadku optymalnej przyczepności cały moment obrotowy trafia na przednie koła. Gdy elektronika wykryje ich poślizg, zostanie dołączony napęd tylny, który może otrzymać 50% momentu obrotowego. Ponadto kierowca ma możliwość ręcznego załączenia napędu tylnej osi. Terenową jazdę ułatwią seryjne układy kontroli zjazdu oraz wspomagania ruszania pod górę. Ten ostatni przyda się również w trakcie holowania przyczepy w górzystym terenie.

Obraz

Koleos będzie napędzany przez diesla o pojemności dwóch litrów oraz 2,5 litrowy silnik Nissana o mocy 170 KM. Jednostka wysokoprężna będzie występowała w dwóch wariantach. Podstawowy motor 2.0 dCi generuje 150 KM i 320 Nm, natomiast mocniejszy - 175 KM i 360 Nm. Oba spełnią normę Euro4, otrzymają piezoelektrycznie sterowane wtryskiwacze, turbinę chłodzoną wodą oraz filtr cząstek stałych.

Napęd będzie przenoszony przez sześciobiegowe skrzynie – ręczne lub opcjonalne automaty. Co ciekawe, jednostka benzynowa otrzyma bezstopniową przekładnię. W trybie automatycznym będzie utrzymywała optymalne obroty silnika. W zależności od potrzeb mogą być to obroty zapewniające pełną dynamikę lub najniższe zużycie paliwa. Dla kierowców nie przepadających za monotonną pracą silnika ze stałą prędkością obrotową przygotowano możliwość ręcznej obsługi przekładni. Wówczas lewarkiem można mieszać między sześcioma zaprogramowanymi przełożeniami.

Samochód będzie miał wymiary typowego auta klasy średniej, a Renault zapewnia, że mimo większej wysokości prowadzi się jak tradycyjny sedan. Jedynie droga hamowania ze 100 km/h, która wynosi około 42 metrów przypomni, że Koleos należy do segmentu SUV.

Obraz

Mało kto będzie natomiast narzekał na możliwości transportowania bagażu. Bagażnik ma pojemność 450 l, która po złożeniu kanapy rośnie do 1380 l. Ponadto przewożenie dłuższych przedmiotów ułatwi składane oparcie przedniego fotela.

Samochód otrzyma dzieloną klapę bagażnika, ESP, ABS, sześć poduszek powietrznych oraz elektroniczny hamulec ręczny. Przewidziano też automatycznie uruchamiane wycieraczki i oświetlenie, klimatyzację oraz nagłośnienie z wyświetlaczem zintegrowanym z nawigacją.

Renault Koleos zostanie zaprezentowany w trakcie marcowego salonu w Genewie. Auto będzie powstawało w koreańskiej fabryce Renault Samsung Motors i trafi do rąk klientów w drugiej połowie roku.

Łukasz Szewczyk

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę