Best Global Brands 2016
Motoryzacja to ogromna gałąź przemysłu, a koncerny tej branży należą do największych firm na świecie. Które marki są obecnie najcenniejsze?
Najcenniejsze marki motoryzacyjne świata
Motoryzacja to ogromna gałąź przemysłu, a koncerny tej branży należą do największych firm na świecie. Które marki są obecnie najcenniejsze? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza nam ranking Best Global Brands 2016. Z kolejnych slajdów dowiecie się, które marki motoryzacyjne zyskały w tym roku najwyższe oceny.
Wartość niemieckiej legendy wśród samochodów sportowych wycenia się na 9,54 mld dolarów. Względem roku 2015 kwota ta wzrosła o 18 proc. W tym roku Porsche zaprezentowało model 718 (Cayman i Boxster), drugą generację modelu Panamera oraz jej bardziej ekologiczną odmianę 4 E-Hybrid. Firma nie cofa się również przed stosowaniem nowych technologii w swoich autach. Pod koniec roku 2015 Porsche zapowiedziało, że do 2020 roku wprowadzi do oferty elektryczny samochód, który zapewne będzie miał wiele wspólnego z koncepcyjnym Mission E.
9. Nissan
Japońska marka, która na aliansie z Renault wyszła całkiem nieźle, warta jest 11,07 mld dolarów. Wartość ta jest o 22 proc. większa niż w rankingu z ubiegłego roku. W ofercie Nissana znajdziemy pick-upa, rasową terenówkę, sportowego GT-R-a, który na torze bez kompleksów staje w szranki z dowolnym Ferrari, elektrycznego Leafa, a także auta, które cieszą się dziś największym powodzeniem - crossovery i SUV-y. To właśnie na nich w ostatnich latach Japończycy zbili największy kapitał. Podczas salonu samochodowego w Paryżu Nissan pokazał nową generację Micry. Przyszły rok pokaże, czy tym modelem japońskiej marce uda się zawrócić w głowie Europejczykom.
8. Volkswagen
Afera spalinowa wciąż ciągnie się za Volkswagenem. Obecnie marka warta jest 11,44 mld dolarów, co jest wynikiem o 9 proc. gorszym niż w 2015 roku. Z polskiego punktu widzenia najważniejszą premierą tego roku jest Crafter, który będzie produkowany we Wrześni. Przedsprzedaż tego modelu w naszym kraju rozpocznie się w grudniu. Podczas paryskiego salonu samochodowego Volkswagen pokazał koncepcyjny model I.D. Samochód, który mógłby być następcą Golfa, wykorzystuje napęd elektryczny. Jego moc to 170 KM, a deklarowany przez producenta zasięg wynosi 600 km. Wersja produkcyjna samochodu ma być gotowa w 2020 roku.
7. Audi
Co ciekawe, kryzys Volkswagena wydaje się nie dotykać Audi, choć marki te współistnieją w ramach jednego koncernu. Obecnie wartość Audi szacowana jest na 11,8 mld dolarów, co jest wartością o 14 proc. większą niż przed rokiem. W tym roku Audi pokazało nową generację modelu A3 i drugą odsłonę SUV-a Q5, a na początku roku 2017 dołączy do nich nowe A5. Podobnie jak Porsche i Vokswagen Audi również chce wstąpić do towarzystwa producentów aut elektrycznych. Do końca 2020 roku do klientów ma trafić dysponujący takim właśnie napędem model A9 e-tron.
6. Hyundai
Koreańska marka od dawna nie należy już do peryferyjnych graczy. Jej wartość to obecnie 12,55 mld dolarów, czyli o 11 proc. więcej niż w roku 2015. Wśród najważniejszych nowości Hyundaia w tym roku można wyróżnić model Ioniq, występujący jako hybryda, hybryda plug-in lub auto w pełni elektryczne, a także nową generację i30, która wejdzie do sprzedaży w przyszłym roku. Ważnym krokiem było również wydzielenie przez Hyundaia marki Genesis, mającej zaspokajać potrzeby zamożnych i wymagających klientów.
5. Ford
Wartość amerykańskiej marki szacuje się na 12,96 mld dolarów, co stanowi wartość o 12 proc. wyższą niż przed rokiem. Ford stawia na nowoczesność i do 2021 roku obiecuje wzbogacenie swojej oferty o model w pełni autonomiczny. Na uwagę zasługuje również śmiała strategia Forda w Europie. Na Starym Kontynencie dostępne są modele Mustang i Edge, które kojarzą się głównie z amerykańskimi realiami. Co ciekawe, wiele wskazuje na to, że w przyszłości do oferty Forda wróci kultowy model Bronco. W nowej odsłonie będzie on zapewne bardziej SUV-em niż rasową terenówką.
4. Honda
Japońska marka warta jest 22,11 mld dolarów i względem roku 2015 wartość ta zaliczyła spadek o 4 proc. Najważniejsze tegoroczne nowości Hondy to Civic X generacji zaprezentowany na paryskim salonie samochodowym oraz supersportowy NSX.
3. BMW
Wartość bawarskiej marki to 41,54 mld dolarów, czyli o 12 proc. więcej niż przed rokiem. Obecnie triumfy w segmencie najdroższych limuzyn święci seria 7, a z końcem roku 2017 lub początkiem 2018 do produkcji wejść ma X7 - nowy, potężny SUV. Marka zapowiedziała również, że do 2020 roku ma być gotowa do wdrożenia do produkcji samochodów o napędzie wodorowym.
2. Mercedes
Wartość ostatniej z obecnych w rankingu grupy wielkich niemieckich marek wynosi obecnie 43,49 mld dolarów. To o 18 proc. więcej niż w 2015 roku. W tym roku Mercedes zabłysnął premierą nowej generacji Klasy E z systemem półautonomicznej jazdy.
1. Toyota
Najbardziej wartościową marką motoryzacyjną na świecie jest Toyota. Szacuje się, że jest ona warta 53,58 mld dolarów, czyli o 9 proc. więcej niż w roku 2015. Rezultat nie powinien nas dziwić. Toyota od lat stawia na nowe technologie. Japończycy są mistrzami w konstruowaniu hybrydowych jednostek napędowych i jako pierwsi oddali w ręce klientów auto na wodór. W najbliższej przyszłości w Europie sporą popularnością może cieszyć się futurystycznie wyglądający crossover C-HR.
Tomasz Budzik, Wirtualna Polska