Zmiany w projektowanej ustawie "o dopuszczeniu pojazdów do ruchu"

Obraz
Obraz
© fot. AP

Projektowana przez Ministerstwo Infrastruktury ustawa "o dopuszczeniu pojazdów do ruchu" wprowadza zmiany, które będą niosły za sobą określone konsekwencje dla osób zainteresowanych sprowadzeniem pojazdu spoza Unii Europejskiej.

Aktualnie, do zarejestrowania samochodu sprowadzonego spoza Unii, oprócz określonych dokumentów, wystarczy pozytywny wynik badania technicznego. Konieczność przeprowadzania badań homologacyjnych dotyczy tylko i wyłącznie pojazdów sprowadzanych w ilości większej niż jedna sztuka.

Nowa ustawa zmienia istniejące przepisy w tym zakresie. Zgodnie z Art. 19, pkt 3. pojazdy wyprodukowane lub importowane w ilości jednej sztuki danego typu rocznie podlegać będą dopuszczeniu jednostkowemu opisanemu w Art. 14 ust.1. Artykuł ten precyzuje, jaki zakres badań obejmie sprowadzony pojazd. Badania te odpowiadają badaniom homologacyjnym. Dopiero po przedstawieniu ich pozytywnego wyniku co do zgodności z wymaganiami okreslonymi w Art. 14. ust. 1 oraz po uiszczeniu odpowiedniej opłaty katalogowej dyrektor TDT wyda zezwolenie na dopuszczenie jednostkowe pojazdu pozwalające na rejestrację pojazdu. Problemem, z punktu widzenia osób zainteresowanych sprowadzeniem samochodu spoza Unii, jest niewątpliwie ograniczona liczba jednostek, które takie badania będą mogły przeprowadzać. Zgodnie z proponowaną ustawą "Badanie to przeprowadza, na koszt wnioskodawcy, jednostka badawcza upoważniona do przeprowadzenia badań homologacyjnych". Do jednostek takich należą dzisiaj Instytut Transportu Samochodowego (ITS) oraz
PIMOT. Nie należą do nich stacje diagnostyczne prowadzące obecnie okresowe badania techniczne.

Kolejnym elementem niezwykle istotnym z punktu widzenia potencjalnego importera auta jest koszt badania. Zgodnie z Art. 23 pkt. 3 ust. c "wysokość opłat za badanie co do zgodności z wymaganiami, o których mowa w art. 14 ust. 1, przeprowadzone w celu uzyskania zezwolenia na dopuszczenie jednostkowe pojazdu" nie może być wyższa niż równowartość 5 000 EUR. Ostateczna kwota opłaty zostanie ustalona przez ministra właściwego ds transportu w drodze rozporządzenia.

Zgodnie z informacją Ministerstwa Infrastruktury wprowadzane zmiany wynikają z konieczności dostosowania polskiego prawodawstwa do prawodawstwa Unijnego.

Jednym z efektów proponowanych zmian może być znaczne ograniczenie poziomu importu pojazdów pochodzących spoza Unii Europejskiej. W roku ubiegłym sprowadzono do Polski spoza Unii niemal 24 tysiące aut.

Źródło: Samar

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła