Projektowana przez Ministerstwo Infrastruktury ustawa "o dopuszczeniu pojazdów do ruchu" wprowadza zmiany, które będą niosły za sobą określone konsekwencje dla osób zainteresowanych sprowadzeniem pojazdu spoza Unii Europejskiej.
Aktualnie, do zarejestrowania samochodu sprowadzonego spoza Unii, oprócz określonych dokumentów, wystarczy pozytywny wynik badania technicznego. Konieczność przeprowadzania badań homologacyjnych dotyczy tylko i wyłącznie pojazdów sprowadzanych w ilości większej niż jedna sztuka.
Nowa ustawa zmienia istniejące przepisy w tym zakresie. Zgodnie z Art. 19, pkt 3. pojazdy wyprodukowane lub importowane w ilości jednej sztuki danego typu rocznie podlegać będą dopuszczeniu jednostkowemu opisanemu w Art. 14 ust.1. Artykuł ten precyzuje, jaki zakres badań obejmie sprowadzony pojazd. Badania te odpowiadają badaniom homologacyjnym. Dopiero po przedstawieniu ich pozytywnego wyniku co do zgodności z wymaganiami okreslonymi w Art. 14. ust. 1 oraz po uiszczeniu odpowiedniej opłaty katalogowej dyrektor TDT wyda zezwolenie na dopuszczenie jednostkowe pojazdu pozwalające na rejestrację pojazdu. Problemem, z punktu widzenia osób zainteresowanych sprowadzeniem samochodu spoza Unii, jest niewątpliwie ograniczona liczba jednostek, które takie badania będą mogły przeprowadzać. Zgodnie z proponowaną ustawą "Badanie to przeprowadza, na koszt wnioskodawcy, jednostka badawcza upoważniona do przeprowadzenia badań homologacyjnych". Do jednostek takich należą dzisiaj Instytut Transportu Samochodowego (ITS) oraz
PIMOT. Nie należą do nich stacje diagnostyczne prowadzące obecnie okresowe badania techniczne.
Kolejnym elementem niezwykle istotnym z punktu widzenia potencjalnego importera auta jest koszt badania. Zgodnie z Art. 23 pkt. 3 ust. c "wysokość opłat za badanie co do zgodności z wymaganiami, o których mowa w art. 14 ust. 1, przeprowadzone w celu uzyskania zezwolenia na dopuszczenie jednostkowe pojazdu" nie może być wyższa niż równowartość 5 000 EUR. Ostateczna kwota opłaty zostanie ustalona przez ministra właściwego ds transportu w drodze rozporządzenia.
Zgodnie z informacją Ministerstwa Infrastruktury wprowadzane zmiany wynikają z konieczności dostosowania polskiego prawodawstwa do prawodawstwa Unijnego.
Jednym z efektów proponowanych zmian może być znaczne ograniczenie poziomu importu pojazdów pochodzących spoza Unii Europejskiej. W roku ubiegłym sprowadzono do Polski spoza Unii niemal 24 tysiące aut.
Źródło: Samar