Kierowcy, ulegający reklamowym zachętom do zakupu żarówek o nowych właściwościach, powinni mieć świadomość tego, z czym dokładnie wiążą się ich wybory. Żarówki z oznaczeniem „long-life” świecą np. dłużej, ale za to słabiej.
Zasady fizyki są bezwzględne. Jeśli żarnik żarówki, czyli drucik oporowy wewnątrz bańki, jest cieńszy, bardziej się rozgrzewa i daje więcej jaśniejszego światła. Jeśli jest grubszy, daje mniej światła, ale dłużej wytrzymuje. Dlatego żarówki „long-life” najlepiej stosować w przypadku pojazdów poruszających się w większości w obszarach zabudowanych, gdzie drogi są oświetlone. Jest to idealne rozwiązanie dla taksówek czy pojazdów transportu miejskiego.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
W przypadku częstego poruszania się samochodem po zmroku, np. w obliczu nadchodzących długich, jesiennych wieczorów, warto pomyśleć natomiast o żarówkach „supermocnych”. Praktycznie każdy duży producent ma w swojej ofercie żarówki dające więcej światła, „Plus 30%, 50%” itp. Świecą one o wiele jaśniej i dają nawet do kilku metrów dodatkowo oświetlonej drogi, co czasem może stanowić o możliwości uniknięcia kolizji z nieoświetloną przeszkodą lub pieszym.
Podejmując decyzje o kupnie konkretnych żarówek nie warto kierować się najniższą ceną. Zdarza się, że najtańsze, dostępne na rynku żarówki halogenowe, pomimo posiadania homologacji, nie są wykonane zbyt dokładnie. Zwoje druciku oporowego w bańce szklanej nie zawsze znajdują się we właściwym miejscu. To dokładności rzędu mikrometrów, ale część światła reflektora emitowana może być poza wyznaczone granice, obniżając natężenie światła na jezdni. Lepiej więc wybrać coś ze zróżnicowanej pod względem klas jakości i cen oferty znanych producentów.
Kierowcy, chcący się dowiedzieć, jakie dokładnie rodzaje żarówek są i mogą być montowane w ich modelach samochodów, powinni sprawdzić tę informację w instrukcji obsługi pojazdu lub w katalogu producenta. Mogą również zapytać o poradę mechanika samochodowego.
Źródło: ProfiAuto
ll/moto.wp.pl